Gästkrönika – Att våga vilja

Publicerad
2012-10-18
Skribent
Redaktionen

Under senvintern 2006 fattade jag och några kollegor beslutet att undersöka om det var en realistisk tanke att starta en inköps- och marknadsföringsorganisation i det som benämndes; profil- och promotionbranschen. En ekonomisk och geografisk analys av branschen startade. Mer än 1 000-talet återförsäljare och leverantörer gicks igenom och arbetsnamnet blev Navet.
Målsättningen var att samla mellan 25-40 av Sveriges bästa företag och ge dem bättre villkor på priser och marknadsstöd. Gruppen skulle bli Nordens bästa i sitt gebit. Förebilder var kedjor som Intersport och Expert, men även andra grupperingar.

Profilbranschen var ung, kanske 100 år yngre än sportbranschen och 70 år yngre än hemelektronikbranschen. Navet skulle se till att ge mellan 5-10% lägre priser, längre betalningsvillkor, unika och egna produkter, gemensamma effektiva kampanjer etc. En medlem på varje ort med undantag för Stockholm, Göteborg och Malmö.

Vid de ekonomiska analyserna kunde vi konstatera, att återförsäljarnas vinster var betydligt lägre än i de flesta andra branscher men också att, vilket överraskade oss mer, leverantörernas intjäningsförmåga var flera gånger högre än återförsäljarnas.

Branschen var ostrukturerad, saknade SNi-kod och ingen statistik fanns att tillgå vad gäller omsättning.
En företagsgrupp dominerade helt och avdrag för presenter och gåvor till personal var kanske en tredjedel
mot vad norrmän och danskar hade. Branschföreningen var svag, med få medlemmar och en enda branschmässa i Jönköping som inte lockade vare sig företag från norra Sverige eller utlandet, som besökare eller utställare, då kommunikationerna var urusla till mässorten. Konkurrensen var låg bland branschaktörerna. Förutom två facktidningar så skrevs det aldrig om branschen i annan press.

Navet fick sedermera namnet Gosh efter samarbetet med Gosh A/S i Norge. Norgebolaget hade då funnits i drygt 6 år och hade 11 medlemmar med bra intjäningsförmåga. Internationellt sett har svenska Gosh haft medlemmar i både Tyskland och Schweiz. Totalt har Gosh haft besök av återförsäljare från 12 europeiska länder som varit intresserade av konceptet. Idag finns Gosh Sverige på 39 ställen och har avtal med ca 40 leverantörer.

Själv lämnade jag det operativa arbetet på svenska Gosh under hösten 2011 och med det perspektivet sett att branschaktörerna börjar bli lite gamla och att nyrekryteringen är tämligen låg. Många anställda hoppar mellan företagen. Och var är alla kvinnorna?

Mycket har gjorts under de senaste åren, men massor återstår. Branschen behöver stimuleras, inspireras och utvecklas.
Branschöverskridande åtgärder och kombinationer behövs. Mer utbildning behövs då globaliseringen kräver ökad kompetens.
Vi vet, att redan nu har danska, finska och norska bolag filialer/bolag i Sverige. Vi vet dessutom att flera mellaneuropeiska bolag tittar på Sverige just nu. Är vi förberedda för detta? Se vad som hänt nu när XXL och Decathlon, MediaMarkt och Elgiganten kommit till Sverige.

Utan förnyelse, förändring och vitalisering kommer verkligheten att rusa förbi oss. Utan ökad professionalism, bättre utbildade medarbetare, individanpassad service och kreativ kundvård kommer vi att få se en stagnerad marknad.
Vi har alla förutsättningar, men måste bara våga vilja göra det som behövs.

Lars Erik Strömberg

Lars Erik Strömberg
fd VD Gosh
nu branschdebattör