Årets största händelse för många var den enorma mässan i Düsseldorf – Drupa. Under två veckor samlas företag från hela världen under samma tak och med samma mål; att få visa upp just sina produkter och lösningar. Inte mindre än 1 850 utställare deltog på mässan och slogs om uppmärksamheten från de 314 500 besökarna från över 130 länder, många lyckades också för nästan 50% av besökarna lade specifika order.
Trots ett hårt klimat inom print och media är både mässarrangören och de medverkande företagen positiva inför framtiden. Däremot räknar man med att ständigt förnya sig och att kunna erbjuda sina kunder totallösningar. Det hårda klimatet inverkade även på Drupa-mässan som tappade 75 500 besökare från senaste mässan 2008. Samtidigt ser man även en förändring hos de besökare som kommer. Företag skickar inte längre grupper av anställda eller en kommitté utan nu kommer cheferna själva.
Årets mässa dominerades av automation, förpackningstryck, digitaltryck, hybridteknik, web-to-print-program och miljövänliga utskrifter. Exempelvis sade 40% av besökarna att de var intresserade av digitaltryckmaskiner och digitala utskriftssystem.
Drupa Innovation Park
Över 130 utställare hade samlats i Drupa Innovation Park som blev en samlingspunkt för den digitala sektorn, med fokus på teknologi.
– Drupa Innovation Park 2012 är ett av de mest unika områdena eftersom det fokuserar på nya idéer. Många nya idéer är inte värda en stor monter, men de måste presenteras på något sätt så människor kan se och förstå dem, förklarar Frank Romano, professor, Rochester Institute of Technology i USA.
Drupa Cube
Trender inom cross-media och printbaserad kommunikation var temat på Drupa Cube. Över 1 000 specialister från 55 länder samlade här information om gränsöverskridande mediekampanjer, corporate publishing, trender inom bok- och tidningsproduktion, out-of-home-applikationer, digital marknadsföring, paketering och elektronisk tryck- och medieproduktion.
Här hölls även en 13 dagar lång tysk-engelsk kongress med över 80 talare som inriktade sig på trycksaksköpare, marknadsföring, beslutsfattare, annonsörer, förlag och formgivare. Nästa mässa äger rum 2 – 15 juni 2016.
Jeff Stoffels, Director Corporate Marketing, Esko;
– Esko hade ett bra Drupa. Inte nog med att vi överträffade våra mål för försäljning, vi har också fått bekräftelse på att vår långsiktiga strategi för integrerade end-to-end-lösningar, i samarbete med andra affärssystem, är rätt.
I detta ”hel –digitala” drupa, söker vår bransch kraftfulla lösningar för att blir mer effektiva, konsekventa och produktiva.
– Besökare till vår monter reagerade mycket positivt på Eskos företagslösningar och hur de bidrar till att förbättra kundernas design, pre-press och arbetsflöden inom produktion.
Bernhard Schreier, styrelseordförande, Heidelberger Druckmaschinen AG;
– Drupa har återigen tydligt visat sin betydelse som en stor industrimässa. För Heidelberg, har mässan överstigit våra förväntningar. Det faktum att vi har varit trogna våra utvecklingsprojekt under de senaste åren, varav en del inte varit lätta, har belönats. Vi kan nu även se framtiden an med optimism.
John Ahlman, Senior Director Global Experiential Marketing, Xerox Corporation;
– Vi förväntade oss att Drupa 2012 skulle vara en stor köpshow och det infriades. Drupa gav Xerox en unik möjlighet att bygga vinnande strategier för våra kunder så att de kan fokusera på de verkliga affärsmålen.
– Vi tar med kunder från hela världen till Drupa eftersom det är som OS för tryckning. Vår monter lockade ca
100 000 besökare – en av fyra Drupadeltagare och våra exklusiva Cirque du Soleil-föreställningar tillförde något unikt och speciellt till Drupa 2012 upplevelsen. Drupa är bra för branschen, våra kunder och för Xerox.