Allt är inte som det brukar eller så är det just det. Jag tänker på den svenska sommaren, som i år har varit ovanligt nyckfull, kall och regnig. Eller har den varit som den mer eller mindre alltid varit … vår kära svenska sommar.Kanske är den ett varumärke som vi idealiserar före och traumatiserar under och efter.
Osökt kommer jag att tänka på London, där vädret också är ett självklart samtalsämne och där regn, dimma
eller fog är mer regel än undantag. Fast inte när jag varit där, jag har alltid haft bra väder under alla mina besök
i England och det har blivit en del genom åren. Årets OS i London har ju fått särskilt beröm för två saker; den perfekta organisationen och det utsökta vädret.
Det där med varumärken är viktigt. Ett bra varumärke, oaktat om det handlar om väder, tjänster eller produkter, ska ge kunden ett mervärde, en emotionell tillfredsställelse. Det gäller också en tidning och det är precis vad vi ska leva upp till. Vi ska ge våra läsare och annonsörer ett emotionellt mervärde.
Det viktigaste är givetvis att ha ett redaktionellt material som attraherar och stimulerar och det i en förpackning som lockar till engagemang och läsning. Under drygt ett halvår har vi utnyttjat QR-koderna som ett sätt att ge ett mervärde – inte bara en vidarekoppling till en hemsida, även om det förekommer ibland.
I förra numret QR-illustrerade vi en artikel om vepor på en Tattoo-festival i Bertil med ett videoklipp från det skotska laget med ljudande säckpipor. Det gav onekligen en kuliss till artikeln.
I det här numret har vi på sidan 35 en notis på en enda mening, som vi QR-illustrerar med ett anförande som varumärkesspecialisten Micco Grönholm höll i Stockholm förra året. Ett anförande på 46 minuter och 3 sekunder. Tekniken låter oss ge våra läsare en professionell argumentation initierat av en notis på en enda mening.
Det ska vara spännande att ta del av vår produkt, lite oväntat och överraskande, det ska fånga tankar och skapa idéer. Det ska vara något nytt, varje gång och igen och igen.
Det leder mig lite mer långsökt till årets andra PRomotion Expo-mässa. Just nu när detta skrivs, så vet jag inte om vi kommer att bevaka den mässan som regelmässigt sker två gånger om året, på samma plats och vid samma tidpunkt och med samma – nästan – utställare och besökare samt med nästan samma produkter, monterbyggen och erbjudanden.
Jag kan inte hitta det nya, det spännande och det oväntade på mässan. Det är samma sak om och om igen. Vem vet, det kanske är vad både utställare och besökare vill ha. Eller så är det inte det. Allt har en början och ett slut. Låter kanske lite dramatiskt, men säg så här; allt måste förändras, förnyas, utvecklas och anpassas för att produkten, tjänsten eller mässan alltid ska ligga på topp. Och är man inte bäst, så blir någon annan det.
Fast man är ju också en vanemänniska – oavsett om det handlar om den svenska sommaren eller PRomotion Expo, så det får nog bli en tur ner till Jönköping igen. Vem vet, kanske vi kan få tur med vädret i alla fall.
Lars Knapasjö