Sandryds toppar med 8848 Altitude

Publicerad
2012-08-30
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

I en allt mer hårdnande strid på marknaden blir varumärken också en allt viktigare konkurrensfaktor. Fast inte vilka varumärken som helst. Det ska vara varumärken som signalerar exklusiv kvalitet, modern design och genomtänkt funktionalitet.
Det här har Syndryds AB insett och tagit till sig och kompletterar nu sitt varumärke South West med internationellt framgångsrika 8848 Altitude.

Sandryds toppar med 8848 Altitude

Allt började för drygt 22 år sedan. Tre designstudenter på Textilhögskolan i Borås började samarbeta och skissa på funktionella, moderna kvalitetsplagg för skidåkning. Anna Larsson, Laila Hobin och Magnus Berggren brann för design av sportplagg. Som grädde på moset kom Magnus Berggrens stora intresse och engagemang för skidåk-
ning. Man fick en förfrågan från svenska Mount Everest Expeditionen 1990 och resultatet blev en kollektion som sattes i produktion. Modekedjan JC och deras eget märke Marwin Sports var expeditionens sponsor och det var också för JC, som de tre vännerna gjorde designarbete.

Den 11 maj 1990 blev Mikael Reuterswärd och Oskar Kihlborg de första svenskarna att nå toppen av Mount Everest med en höjd på 8 848 meter över havet. Kläderna för den lyckade expeditionen skapades alltså av Magnus Berggren, Anna Larsson och Laila Hobin. Framgången inspirerade och de tre bestämde sig för att registrera varumärke, starta företag och skapa nya, modiga kollektioner. 8848 Altitude föddes.

Meter blev företag
De tre skaparna av expeditionens garderob tyckte att deras skapelser var för bra, för att bara vara en dagsslända. Deras mål var att utveckla högpresterande kläder och utrustning för skidåkare, snowboardåkare, bergsklättrare och utelivsmänniskor över hela världen.

Man registrerade därför företaget och varumärket 8848 Altitude. Namnet; 8848 Altitude var ju ganska givet och målet var att ständigt skapa unika uttryck och hitta nya lösningar för att utveckla det ultimata outdoorsortimentet.

Sandryds toppar med 8848 Altitude

Innovativt varumärke
Som sportmodeplagg blev 8848 Altitude snabbt ett innovativt varumärke för skidkläder, alltid först med trendiga mönster, nya lösningar och tyger som Gore-Tex, kevlar och powerstretch. Flera nyheter lanserades som exempel-
vis ett funktionellt egenutvecklat tyg (2001), den första juniorkollektionen (2002), och den första softshelljackan (2003). Idag består kollektionerna av 80% höst/vinter och 20% vår/sommar.

Under 2004 ville den ledande mässan ISPO i München, att 8848 Altitude skulle representera Skandinaviens design och innovation i vad som kallades mässans; Green House Project. Sedan dess är ISPO en arena som 8848 Altitude ständigt återvänt till. Med 25-talet hangarer som utställningsyta är det ett idealiskt sätt att träffa nya potentiella distributörer för olika marknader. Numera är den egna montern en exklusiv ski-lounge, ett hus på ca
130 kvm.

Unikt DNA
Efter 10 år som hobbyföretag, tog affärsplanerna och ambitionerna rejäl fart kring millenniumskiftet. Nu initierades allvarliga satsningar på att utveckla företaget och målen var högt satta. Idag finns 8848 Altitude i 22 europeiska länder och har en omsättning på drygt 176 miljoner kronor. Man har totalt 15 medarbetare, som finns i arkitek-
toniskt moderna lokaler strax söder om Borås, där man funnits i nära fyra år.

– Vårt DNA är skidåkning, säger Magnus Berggren, som är företagets VD och fortsätter;
– Vi är stora i Norden och för lite mer än sex år sedan började vi bearbeta övriga Europa och det har varit mycket framgångsrikt.

– Nu ska vi ta oss in i Asien – främst Sydkorea och Kina, där finns det redan ett 20-tal företag som säljer 8848-kläder och lite kuriosa är att vår sifferkombination är i det närmaste helig i Kina. Den anses ge tur och lycka.

Faktum är att Sydkorea internationellt är det land som toppar i inköp av sportplagg per capita och år. Idag sker 80% av produktionen i Kina och 20% i Vietnam. Man har också ett väl utvecklat samarbete med bl a Textilhög-
skolan i Borås, både när det gäller praktikanter och examensarbeten. 8848 Altitude stöder också Market Place Borås; ett projekt där stad, högskola och näringsliv tillsammans utvecklar en arena och mötesplats inom mode och design.

Sandryds toppar med 8848 Altitude

Design A och O
Från att i början haft fokus på extremskidåkning, har man numera den skidåkande eller sportande familjen som huvudmålgrupp. Det är en bred målgrupp; från vuxna till barn, från vinter till sommar, från skidor till friluftsliv.

– Design ut i minsta detalj är A och O. Jag är mer en produkt- och designmänniska, en spelande tränare och mindre fast i frågor som kretsar kring organisation och administration, förklarar Magnus Berggren.
– Av 15 medarbetare är de fem som tillsammans med mig, uteslutande ägnar sig åt design. Dessutom tar vi varje säsong in en ny frilansdesigner, för att gjuta friskt blod i teamet. Det har visat sig vara ett mycket lyckat drag.

– Det är viktigt att man känner igen 8848 Altitude-dragen i de olika plaggen. Att det finns ett design-DNA över tiden, som lyfter och ständigt förstärker varumärket.
– Det ska finnas en bra igenkänning, trots stora nyheter och nya kollektioner för varje säsong, påpekar försäljningschefen Fredrik Käll som ingår i 8848 Altitude-teamet.

– För det handlar ständigt om nya material, nya innovationer och nya design.

Sandryds – en viktig partner
Det finns en viss skillnad i hur profilföretagen oftast arbetar med sina sortiment, där man behöver ha rullande basmodeller som grund, medan konfektionsföretag som riktar sig direkt till slutkund kan vara mer nyskapande
i sitt sortimentstänkande.

– Steget att ge Sandryds exklusivitet i profilbranschen för varumärket 8848 Altitude i Sverige och Norden är strategiskt viktigt för bägge parter, menar Mats Berggren och Fredrik Käll fyller i;
– Vi har lyckats tack vare att vi hittat de rätta distributörerna ute i Europa, som i alperna; Schweiz och Österrike, där vi finns på alla viktiga skidorter.

– Vi har även flera av de stora researrangörer som kunder; STS Alpresor och Ski Travel Group m fl.
– Genom Sandryds kan vi nu nå ut till kunder av profil- och yrkeskläder, vilket vidgar funktionaliteten av våra kollektioner; även en hantverkare, chaufför eller säljare vill ju också ha snygga, designade varumärkesplagg.

Utmaningen ligger i morgondagen
Sedan drygt ett halvår tillbaka har Sandryds en ny VD i Jonas Cedås, som närmast kom från VD-posten på Cresto AB i Halmstad, som med framgång och lönsamhet sysslar med sömnadsproduktion av bl a fallskyddsutrustning.

– Under de tre senaste åren har Sandryds dubblat omsättningen och målet är att vi ska hamna en bra bit över 100 miljoner kronor.
– Viktiga faktorer för detta är vår lagerfilosofi, som gör att vi kan lova säkra leveranser och vår nya webblösning; varannan order kommer via webbsidan idag, förklarar Jonas Cedås. Vår tillgänglighet ska vara optimal.

– Att komplettera vårt South West med 8848 Altitude lyfter oss till en annan nivå. Vi kommer att bli en än mer attraktiv leverantör för våra kunder och vi kommer att attrahera helt nya kundgrupper på det här sättet, säger Jonas Cedås.

Sandryds kommer att ha tio 8848 Altitude-artiklar i sin höst-/vinterkatalog 2012 och man har valt att introducera varumärket genom att marknadsföra de lite mer exklusiva plaggen med bl a trelagers stretchtyg.

– Sandryds har valt att lansera de vassaste plaggen i vår kollektion. Det handlar inte om extrema skidplagg, utan sportiga plagg som också är idealiska som profil- och arbetskläder, säger Magnus Berggren.

Sandryds toppar med 8848 Altitude
Magnus Berggren och Jonas Cedås

Friskvård – en gemensam bas
Det lär finnas bra synergier i partnerskapet. 8848 Altitude är ett av få helsvenska företag i branschen, där både design och ägande finns i landet. Sandryds har på sitt håll kommit långt i anpassningen inför framtida krav och förutsättningar och står idag för ett nytänkande, som kan ge unika positioner. Inte minst gäller det nyttjandet av sociala medier som Facebook, där Sandryds låter FB-vännerna komma bakom kulisserna och rapporterar till och med direkt om strejker i Sydostasien för bättre löner och arbetsvillkor.

En världsmästare som kan
I somras förlängde 8848 Altitude sitt sponsorkontrakt med Reine Barkered, som strax innan säkrade sin världs-
mästartitel genom att vinna Freeride World Tour 2012. Reine Barkered är född 1982 i jämtländska Duved och har en lång och gedigen alpin bakgrund, men för snart tio år sedan bytte han inriktning mot big mountain och freeride.

– Reine är en mycket respekterad åkare i hela världen, förklarar Pauli Ärje som är marknadschef på 8848.
– Han har ett vinnande sätt och i vår positionering som svenskt varumärke på alpint är han en perfekt ambassadör och bärare av våra produkters funktion, design, innovation och kvalitet.

Reine Barkered arbetar också på en egen signaturlinje och deltar hela vägen i produktutvecklingen; från idé till design.

De som besökte Sandryds monter på Promotion EXPO på Elmia nyligen, kunde inte undgå att notera hur 8848 Altitude integrerats med företagets South West-profil och hur friskvård går som en röd tråd genom hela tänket.

Det som väl tål att fundera på, är vilka avtryck det här kommer att sätta i branschen. Vilka åtgärder och motdrag som det kommer att locka konkurrenterna till. En sak är i alla fall säker; tiden kommer inte att stå stilla.

Text; Lars Knapasjö
Foto; Eric Windahl