Få företag i branschen har på så kort tid nått så stora framgångar. Den formella bolagsbildningen var klar den 31 mars 2011 och bara sex månader senare deltog man på Sign Scandinavia på Kistamässan med en helt fantastisk monter.
Vi träffar Patrik Martinsson och Joachim Wallgren på Garnisonsgata 52 i Helsingborg, där Hexis AB har sitt fashionabla kontor. Först en liten presentation; Hexis är en ledande Europeisk tillverkare av självhäftande folier
och printmedia för visuell kommunikation avsedd för skylttillverkning, fordonsmärkning och ytbehandling.
Företagets huvudkontor ligger i Frontignan i Frankrike och grundades 1989 av Michel Mateu, som fortfarande är
VD och styrelseordförande. De ursprungliga produktionslokalerna var på ca 12 000 kvm, men fick så småningom kompletteras med en ny anläggning på ca 24 000 kvm. Hexis har under sina 23 år haft en mycket expansiv utveckling och är klart dominerande i Frankrike. En stor del av förklaringen är att företaget arbetar direkt mot slutkund och hoppar i princip över distributionsledet.
Företaget har också specialiserat sig på tryckkänsligt limbeläggning (PSA) av tunna plastfilmer och har en egen process för att producera vinylfilmer. År 2008 patenterade Hexis en unik antimikrobiell plastfilm, som förväntas ha en betydelsefull framtid – inte minst inom sjukvården.
Etablerar sig i Sverige
Hexis AB, som är ett dotterbolag till Hexis S.A, är baserat i Helsingborg med kontor och lager. Företaget erbjuder hela Hexis-sortimentet samt teknisk support. Syftet är att bredda företagets verksamhet och komma närmare kunderna på den svenska marknaden. Hexis S.A. har sitt huvudkontor i Frankrike med dotterbolag i England, Tyskland, Italien, Spanien, Sverige och USA samt distributionsbolag i Belgien, Holland, Schweiz och England. Gruppen exporterar ca 40% av försäljningen till 50 länder världen över och hade år 2011 en omsättning på 63 miljoner euro.
Att förstå kunden
Det är många som menar, att ett av problemen i folievärlden är att många, för att inte säga de flesta, distributörerna arbetar med flera olika märken, i vissa fall upp till 3-4 olika. Självklart gillar inte tillverkarna det här, eftersom de helst vill se sitt märke exklusivt hos en distributör. Något som de har svårt att påverka.
– Att sälja direkt till slutkund ger just den där exklusiviteten, menar Patrik Martinsson.
– Vi får snabbare feedback, får lättare att veta vad som efterfrågas på marknaden och vad kunderna vill ha.
Det betyder att vi snabbare kan prioritera och producera mot en given efterfrågan.
Det här ger förutsättningar för en ökad individuell kunskap och kompetens och dessutom känslan för kund-
anpassade lösningar.
– Hexis vill och ska vara bäst, förklarar Joachim Wallgren.
– Därför är det viktigt att vara ute hos kunderna och förstå vad som krävs, så att vi kan producera exakt det kunden vill ha och bredda sortimentet med det.
Perfektion in i det minsta
Hexis är alltså ett familjeägt företag och leds av dess grundare Michel Mateu, som är en väl respekterad och karismatisk företagsledare. Han anses av många vara något av en perfektionist, vilket också sätter spår i företaget.
Här är produktions- och fabrikslokalerna exemplariskt renstädade och dessutom designade för att effektivt kunna hållas snygga och rena. Det gäller allt från olika ventilationsrör till målning av konstruktionsdetaljer.
Man kan säga att Hexis är organiserat efter ett antal produktsegment; Graphic, Textile, Drink, Racing, Building och Health. Det omsättningsmässigt viktigaste segmentet är Graphic och dekorfolier för olika former av skyltning och dekor samt för fordonswrapping.
– Fullwrapping eller helfoliering är bara i början av en fantastisk utveckling, spår Patrik Martinsson.
– Den svenska marknaden har fullständigt exploderat och fördelarna är många. Bilarna kan individualiseras och profileras. Inköpspriset och förmånsbeskattning kan bli billigare för att man köper en bil med en icke-metalliclack och när bilen avfolieras är lacken nyfräsch och helt utan repor eller stenskott.
PVC-fri foliering
I Frankrike och Sydeuropa är Hexis stora på tågfoliering – något som ännu inte tagit fart i de nordiska länderna, men som väntas komma. En av fördelarna är att folier från Hexis är antigraffitierade direkt i produktionen – dvs graffiti-färgerna fastnar inte eller kan lätt avlägsnas från dekorfolien.
– På Fespa 2011 fick Hexis pris för bästa PVC-fria produkt och mig veterligen har ingen annan en PVC-fri folie för carwrapping, berättar Joachim Wallgren.
I det breda Hexis-sortimentet – senaste produktkatalogen var på 138 sidor – finns också ett fulltaligt utbud av transferfilmer för textiltryck.
Patrik Martinsson, Joachim Wallgren och Tommy Levin
Mot multiresistenta bakterier
Den kanske viktigaste och mest betydelsefulla enheten inom Hexis är företagets professionella forsknings- och utvecklingslaboratorium, där nya idéer och uppslag testas och där det nuvarande produktsortimentet ständigt kontrolleras och utvärderas. Företaget har ett ISO 9001-2000 certifierat kvalitetsledningssystem. Det kan vara en av förklaringarna till att företaget täcker så många, från varandra helt olika, marknader. Exempelvis den framgångsrika energidrycken; Hexis Energy Drink och Hexis Racing Team.
Lite mer självklart blir det när man tittar på deras arbete med att ta fram en antimikrobiell folie, som på forsknings-
stadiet visar sig kunna ge ett mer än fem år långt skydd mot alla antiresistenta bakterier. Testning och utvärdering enligt alla myndigheters föreskrifter och förordningar pågår för fullt. Samtidigt som verksamheter med koppling till vård, skola och omsorg har höga förväntningar på den antimikrobiella folien. Hemligheten med folien från Hexis är att skyddsfunktionen är inbygg i själva produkten, folien, medan konkurrenterna arbetar med beläggning av ett ytskikt.
Kör så det ryker
Hexis Racing är ett racingteam, som år 2001 grundades av Michel Mateu , VD för Hexis S.A., ursprungligen för att delta i franska Formel Renault mästerskapet. Under 2005 började man tävla GT1 och GT2 World Championship med tre bilar av märket Aston Martin DBRS9s. Ledningen för Hexis-stallet utgörs av Clément Mateu och Philippe Dumas.
År 2011 deltog Hexis Racing i GT1 World Championship. Teamet tog en handfull viktiga segrar. Från och med i år har Hexis Racing valt att köra McLaren MP4-12C GT3s. McLaren Mercedes är en brittisk formelbiltillverkare med ett framgångsrikt Formel 1-stall som grundades av Bruce McLaren 1963. Stallet har tävlat i en rad olika motor-
sporter. McLaren ägs av McLaren Group. Mercedes är stallets motorleverantör sedan 1995 och har sedan dess även blivit en av stallets huvudägare.
Hexis etablerar sig igen
I augusti 2011 var det 20 år sedan Patrik Martinsson blev en av grundarna och delägarna till Sericomex. År 2007 blev det bästa alla kategorier för Sericomex, men samtidigt ville företagets majoritetsägare i december samma år sälja, eftersom han anade en lågkonjunktur som skulle ta 5-10 år att ta sig ur. Verkligheten gav honom rätt. Det var i december 2008 som Mutoh-koncernen köpte Sericomex. Patrik Martinsson satt kvar som VD i drygt ett halvår och blev sedan koncernchef.
– Jag hade ett jättebra jobb och trivdes verkligen, menar han.
– Att jag och Joachim lämnade Sericomex har inget att göra med att vi inte trivdes, utan vi fick ett erbjudande som vi bara inte kunde motstå.
Bakgrunden är att Hexis under drygt 10-talet år, från början av 90-talet till strax efter millenniumskiftet varit en av de största folieleverantörerna på den svenska marknaden, bl a med den mest sålda AMF-folien. Det var bara det att ingen visste om det – produkterna såldes med dåvarande R&D som avsändare och varumärke. När R&D sedermera såldes till Spandex svenska dotterbolag tog det inte lång tid, innan man sa upp avtalet med Hexis till förmån för sina egna produkter. Därför har Hexis sedan 2004 letat efter en partner i Sverige, utan att lyckas.
– Det är inte jag och Joachim som startat upp någon egen verksamhet, utan Hexis som på allvar satsar på att etablera sig här och ta tillbaka en del av sina tidigare marknadsandelar och helst lite till.
Svårt beslut
Avhopp skapar alltid spekulationer både bland kunder, konkurrenter och leverantörer. För Patrik och Joachim var det inget lätt beslut. De fick klart för sig att Hexis verkligen menade allvar med att etablera sig i Sverige och de fascinerades av affärsplanen och strategin att hoppa över distributionsledet och sälja direkt till slutkund. Man fick besöka den franska produktionsanläggningen och träffa Michel Mateu, som gjorde ett avgörande intryck på dem med sin energi, övertygelse och fokusering.
– Jag var i kontakt med några av mina allra bästa och äldsta vänner och frågade principiellt hur jag skulle göra, berättar Patrik Martinsson.
– Min gamla mentor sa att jag kan välja mellan att vara kvar och ha det bra så länge allt fungerar friktionsfritt eller ta chansen och göra om samma resa, som jag en gång gjort med Sericomex. Något som varit en fantastisk upplevelse och som jag givetvis skulle vilja göra om. Det var ett svårt beslut, men ett lätt val.
Intensivt arbete
Sedan började en intensiv period. Joachim fick ta tag i pris- och produktfrågor, medan Patrik jobbade med den formella företagsbildningen som blev klar den 31 mars 2011. Namnet blev Hexis AB och verksamheten har fokus på Sverige, men man ska också sköta distributionen för Danmark och Norge samt ansvara för Finland och Baltikum. Joachim hade en gång lämnat R&D för att gå till Sericomex och han visste att det inte är någon självklarhet att kunderna följer efter och att det initialt kanske inte ens är önskvärt. Det handlar om att bygga från ruta ett.
– Responsen från våra kontakter med potentiella kunder har varit enorm, säger Patrik Martinsson.
– Många kände att det inte hände något på materialsidan, att det behövdes något nytt, någon som bryr sig om kunderna och deras behov.
På några månader stod det klart att man växte snabbare än vad man stipulerat i affärsplanen eller vågat hoppas på i sina vildaste drömmar.
– Att det finns en del tidigare Sericomex-kollegor på Hexis numera beror inte på att vi aktivt rekrytera dem, utan att de på eget initiativ sökt kontakt med oss, vilket vi naturligtvis verkligen är glada för, förklarar Joachim Wallgren.
– Självklart är det lättare att anställa någon man känt på professionell basis än att anställa någon man bara har ett formellt CV att gå på.
Personalstyrkan uppgår nu till 11 personer och den senaste anställda kommer att arbeta med innesälj och ordermottagning. Med detta kan man förstå att de eleganta och stilfullt designade, om än hyrda, lokalerna på Garnisonsgatan inom ett år kommer att bytas mot dubbelt så stora, längre upp på samma gata. I oktober 2011 ställde det nya företaget ut på Sign Scandinavia på Kistamässan i Stockholm och många besökare imponerades av den stora, eleganta montern. Det är inte fel att påstå att Hexis överträffade alla förväntningar.
Passionen viktig
Lyssnar man på Patrik och Joachim kan man konstatera, att de vill markera att Hexis har marknadens bästa kunskaper och kvalitetsprodukter. Att priserna är attraktiva och att det faktiskt går att prioritera bra och billigt. Dekorfilm i Stockholm är ett ganska nystartat företag med höga ambitioner. De skriver så här på sin hemsida;
– Efter besök på Digital Sign Fespa i augusti 2011 påbörjar vi på Dekorfilm ett samarbete med en ny leverantör av digitala medier, Hexis Graphics, som är en de ledande europeiska tillverkarna av självhäftande vinyl, folie och printmedia för visuell kommunikation inom skylttillverkning, fordonsreklam och ytbehandling.
– Dekorfilm kommer under september 2011 gå Hexis Graphics officiella utbildning inom helfoliering/carwrapping, för att bli certifierad partner och installatör i Stockholm.
Det är en av många kunder som söker samarbete och framtiden ser mer än ljus ut för Hexis.
– Det handlar om passion och perfektion, avslutar Patrik Martinsson.
– Att älska det man gör och passioneras av att göra det perfekt.
Text; Lars Knapasjö
Foto; Eric Winbladh