Drupa 2012 andades framtid

Publicerad
2012-08-31
Skribent
Redaktionen

Ett kyligt Dusseldorf bjuder in till branschens höjdpunkt. Den övergripande känslan är att det står inkjetmaskiner
i alla hörn. Visst, alla de stora pressleverantörerna finns där och många visar upp UV-lösningar som medger omgående efterbearbetning.
Men den stora publiken finns i de montrar där olika inkjetlösningar visas upp. HP är näst störst på mässan med nära 5 000 kvm yta i en egen hall. Trycket i montern är otroligt. Säljmålen är skyhöga, men budgeten överträffas redan den 10e maj med många mässdagar kvar.

Inkjetleverantörerna har stort fokus på applikationer. Det är bra. Slutprodukterna är ju trots allt viktigare än tekniken. Mycket handlar också om efterbearbetning. Och arbetsflöden. Alla tar ju för givet att själva tryckverket, oavsett teknikval, lämnar ett bra tryckresultat. Om man då skall skilja sig från konkurrenterna gäller det att ha större möjligheter i efterbearbetningen och att vara mer effektiv i datahanteringen.

Mässans höjdpunkter då? Är det inkjet B2-maskinerna? Kanske. Det såldes ett stort antal. Men – det alla kommer att komma ihåg är ändå artisten Benny Landas Nano Show. Dans, trummor, rök på scenen och ständigt fullsatta platser i den bioliknande salongen var inramningen. Bennys pedagogiska, detaljerade, animerade, megapresentation var höjdpunkten.
Tekniken då? Det låter trovärdigt. En nanofilm som överförs till mediet via en gummiduk. Vattenbaserad färg, extremt fin punkt, hög hastighet. Kanske lite mycket rörliga delar (den stora transportbanan av gummi) och relativt hög värmealstring – men med Bennys track record kommer projektet att gå i mål.
Marknaden är enorm. 98% av all världens tryck sker fortfarande med konventionell teknik enligt Benny. Det är den delen av kakan han siktar på.

Innan jag slutat måste strålkastaren också riktas mot en annan revolution. Den sker lite i det tysta (det var väldigt lugnt i den hallen) men är inte mindre intressant för det. Den kallas ”BookJet” och är en skapelse av ett av branschens mest traditionella företag – Kolbus. Vem trodde att bokbinderi kan revolutionera? Jag gör det. Nu.

Amazon har redan konstaterat att boken är den mest sålda produkten på internet. Den lär finnas kvar ett tag. Kolbus har skapat en line som digitaltrycker, matar fram, limbinder, monterar omslag, renskär och staplar färdiga böcker på pall. I olika format med minimal omställningstid. Ner till ett ex!

Även stora volymer trycks ”en bok i taget”, det vill säga inte i sektioner som läggs samman senare i upptagaren. Detta skapar oändliga möjligheter till variation och flexibilitet. I extrem fart. Upp till 5 000 böcker i timmen! Följden – förlagen behöver inte lägga sig på lager av böcker. De beställer alltid den mängd som behövs just för dagen. Toyotamodellen applicerad på bokproduktion. Kostnaderna sjunker drastiskt! Den höga automationsgraden gör att löneskillnaderna mot Asien delvis sätts ur spel. Produktion kan ske lokalt. Utan långa leveranstider, frakter och CO2 utsläpp. Vem blir först i Sverige?

Branschen och mässan andas framtid!

Jesper Skantze

Jesper Skantze
VD
Schneidler Grafiska AB