iPad på papperets bekostnad

Publicerad
2012-07-26
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Övrigt

Den digitala byrån Daytona har publicerat sin andra undersökning om hur svenska iPad-ägare använder sina plattor. Man konstaterar, att det främst handlar om nyheter, e-post, sociala medier och tidskrifter.

I undersökningen svarar 30% att de helt slutat med kvällstidningar, 20% att de helt slutat med dagstidningar och 10% att de helt slutat med tidskrifter. Över 50% anger att deras läsande av papperstidningar och -tidskrifter har minskat. Siffrorna från slutet av 2011 visar på en ökning på runt 10% jämfört med undersökningen 2010 och i stort sett alla pappersbaserade medier får stryk av iPad.

De fem mest använda applikationerna är Safari, Mail, Kalender, Spotify och Twitter. Och på sjätte Flipboard, som är ett slags virtuell, bläddringsbar tidning som du själv fyller med innehåll t ex; Facebook-uppdateringar, Twitter-flöde, RSS-flöden mm.

Betalningsviljan hos iPad-ägare verkar vara hög. Hela 94% har någon gång betalat pengar för en app.

iPad - Paperton