Under samtalet med Christian Nyström, VD för PF Concept Scandinavia AB, kommer han gång efter annan tillbaka till samma formulering; flytta fram positionerna. Det gäller såväl det egna företaget, som branschen och förhållningssättet gentemot teknik, återförsäljare och slutkund. Flytta fram positionerna …
PF Concept har kanske branschens mest omfattande katalog och det förklarar man med att man har ett stort, brett sortiment, att man är något av en multispecialist. Nu är den koncerngemensamma katalogen mer europeisk än skandinavisk, något som man kompenserar bl a genom ett väl utvecklat samarbete med välkända Design House Stockholm och Westport hemtextil.
– Utöver vår katalog medverkar vi på Promotion Expo-mässorna på Elmia i Jönköping och mässor i Finland och Danmark, berättar Christian Nyström.
– PWA-mässan i Helsingfors i januari i år är ett exempel på en fantastiskt lyckad mässa med 30-talet utställare, närmare 500 besökare från 230 olika företag och dessutom lokaler som inspirerade och optimerade möjligheterna till kontakt.
Släpp in slutkunden
Det är ingen hemlighet att många stora företag med egen organisation skapar egna kontakter med tillverkare i Sydostasien och själva köper och importerar promotion- och profilartiklar. Det finns också grossister som har det som affärsidé att agera direkt gentemot slutkund.
– Även här är det viktigt att branschen flyttar fram positionerna, menar Christian Nyström och fortsätter;
– Även om vi agerar genom vårt åf-nät, så vill jag att vi når ut med PF Concepts sortiment och värdegrunder till slutkunderna. Det underlättar för våra återförsäljare och skapar större möjligheter till en effektivare kundpenetration.
Därför vill Christian Nyström att branschens olika mässor ska öppna upp för en slutkunds- eller konsumentdel på sina arrangemang.
– Som grossist får inte åf-ledet bli ett filter mellan oss och slutanvändarna, utan vi måste kunna påverka dem genom att visa vad vi har och vad vi går för.
En synpunkt som känns ganska självklar för redaktionen på Screen&Marknaden, som sett till att tidningen når ut till drygt 5-600 av landets mest inflytelserika reklam-, marknads- och informationschefer, som kan förutses vara stora inköpare av just profil- och promotionprodukter samt presentreklam.
Fint som snus
Hulda Mellgren var änka efter snusfabrikör Johan Mellgren och drev familjens snus- och tobaksfabrik i Göteborg i slutet av 1870-talet. Kända märken var Bancosnus och Luktsnus samt Göteborgs Prima Fint. Detta sagt för att det är just på Hulda Mellgrens Gata 5 i Göteborg, eller rättare sagt Västra Frölunda, som vi hittar PF Concept Scandinavia AB. Här har man ljusa, fina kontorslokaler och en fantastisk utställning i ett atrium med rymd och himmel. Den sammanlagda ytan är på ca 1 400 kvm och till det kommer ett provlager på ca 800 kvm.
– Vi har en otroligt bra och kompetent personal och en väldigt låg omsättning på personalen. Genomsnittsanstä-
llningstiden är 7-8 år, säger Christian Nyström.
– Dessutom är vår säljkår väldigt erfarna, rutinerade och kreativa.
Förra året hade företaget en omsättning på drygt 165 miljoner kronor och 30-talet medarbetare, men det har vari-
erat genom åren. 2007 hade man en rekordomsättning på 195 miljoner kronor och ungefär 45 medarbetare. Efter-
som man inte har egna nationella lager, så koncerndebiteras bl a gemensamma lagerkostnader, avskrivningar och investeringar i olika utvecklingsprojekt.
Holländskt handelshus
Från början var det ett holländskt handelshus, som i slutet av 1980-talet fick franska finansiärer som investerade i företaget. Idag ägs det holländska PF Concept International BV av Polyconcept/GPG, som i sin tur ägs av New York-baserade Investcorp International Inc.
PF Concept-koncernen har över 2 800 medarbetare över hela världen och leds av CEO Michael Bernstein. Bolagen i USA arbetar med ett annat sortiment och främst med varumärkena Bullet och Leeds.
Dotterbolaget PF Concept Scandinavia AB svarar för verksamheten i Sverige samt Finland och Danmark, där man har säljkontor. All administration och support är koncentrerad till Göteborg. Dessutom har koncernen dotterbolag i ytterligare 12 europeiska länder och agenter i länder som Island, Grekland och Rumänien.
Multispecialist
I Sverige började det med att Poly Flame AB i Täby, strax före sekelskiftet köpte det välrenommerade konfektio-
nsföretaget Clipper International AB, som var kända för sina färger och former. I samband med detta anställdes Christian Nyström som affärsområdeschef och i januari 2005 blev han VD på företaget som då hette PF Concept.
– Även om vi kanske är relativt okända i Sverige, så är vi internationellt en stor aktör och den grossist som har den största omsättningen i Europa, förklarar Christian Nyström.
– Vi har inga varumärken som kopplar till företagsnamnet, men vi har mer än 8 000 artiklar i sortimentet och därför betraktar vi oss som en multispecialist. Det är ett sätt att flytta fram positionerna.
Det var 2006, som man flyttade till Hulda Mellgrens Gata. Tidigare fanns man också i Västra Frölunda, men då med eget lager och 40-talet anställda. Det året beslutades att centralisera lagren i Sverige och Frankrike och flytta dem till Holland. På sikt ska lagret i Holland flytta till Polen, där man i början av 2011 invigde ett unikt förädlings-
center.
Bäst i Europa
Den nya förädlingsanläggningen på 20 000 kvm ligger i Polens femte största stad; Poznan, som finns 27 mil väster om Warszawa, är en viktig järnvägsknut, har en stor flygplats och ligger intill den största motorvägen, A2. Därmed är alla logistiska förutsättningar uppfyllda.
– Vi har mycket fokus på Polen nu, för att vi vill att våra kunder ska inse fördelarna, se möjligheten att flytta fram sina egna positioner och skapa en bättre lönsamhet i det egna företaget, förklarar Christian Nyström.
– Därför har vi investerat enorma summor i förädlingscentret, men också i olika IT-lösningar och -funktioner som ska få våra återförsäljare att kunna minska administrationen och tidsåtgången och öka den egna säljtiden.
PF Concepts e-handelsplattform anses i åf-ledet var suverän, inte minst funktionen PF Extranet, som är ett beställ-
ningsverktyg.
– Det är konstaterat att det tar en medelgod användare 90 sekunder att lägga en totalbeställning på PF Extranet med logotype och allt, säger Christian Nyström.
– Allt sker online med korrektur, beställningsorder, leveransbekräftelse, ca-priser och all tänkbar information.
Satsningen i Polen handlar om att bli bäst i Europa och nyligen blev man också ISO 14 001-certifierad. Något som i allt större utsträckning är ett självklart krav från slutkund.
På centret i Poznan kommer allt screen- och tampotryck, alla transfertryck och prägling, doming och lasergravyr att ske.
Etikettbolaget på plats
PF Concept har också tecknat ett samarbetsavtal med Nordiska Etikettbolaget när det gäller vävda märken. Etikettbolaget kommer att tillverka dem i Sverige, men själva appliceringen sker på plats i Polen av utbildad personal.
– Jag har aldrig tidigare sett en sådan fantastisk anläggning, så väldisponerad och effektiv, så välutrustad och arbetsmiljövänlig, säger Lasse Svensson, VD för Nordiska Etikettbolaget.
– Personalen är engagerad och kunnig och visar ett stort intresse för varje enskild del i produktionsprocessen. Det är en strålande positiv upplevelse.
Affärsmodellen i promotionbranschen har förändrats snabbt från en modell med distribution av blanka produkter, till en med distribution av dekorerade, märkta och förädlade produkter.
– Förändringen drivs av kundernas krav på effektivare leveranskedja och påtaglig kvalitet, säger Cees Martens, VD för PF Concept International i en kommentar.
– Vi kommer att fortsätta att förnya oss för att uppfylla kundernas krav både idag och i morgon.
Fullt utbyggt ska anläggningen i Polen sysselsätta ca 1 000 medarbetare och arbetet kommer att pågå i treskrift. Alla order ska vara klara inom åtta dagar och för expressorder gäller tre dagar, i extremfall och med begränsade volymer handlar det om en arbetsdag. Geografiskt ska man täcka ett område som sträcker sig från Oslo till Barcelona.
Mer service
Avsikten är att förädlingen på centret i Poznan ska utvecklas ännu mer. I en framtid ska inslagning, specialpake-
tering, iläggning av personliga kort och individuella meddelande kunna ske. Det kommer att bli en fullservice som är betydligt mer än bara tryck och förädling. Det kommer också att förenkla för PF Concepts kunder, men framför allt kommer det att vara servicetjänster som det går att ta betalt för. Alltså ytterligare ett sätt att flytta fram posi-
tionerna.
– I grund och botten handlar det om att alla varit duktig på det man gör och det fortsätter vi att vara. Nu när slut-
kundernas krav ändrats, får vi i branschen anpassar oss efter det, menar Christian Nyström.
I morgon är en ny dag
Idag ges ekonomitänket och marknadstänket större utrymme; varför och till vem, ska vi köpa promotionartiklar och presentreklam? Internet tar över allt mer av de personliga relationerna eller rationaliserar dem högst betydligt.
Besöken i utställningar/showroom minskar; ingen har tid. För 10 år sedan bjöd alla företag med självaktning in till företagsgolf, sådant existerar knappt idag; ingen har tid.
– Internet blev publikt för 19 år sedan. Idag fungerar varken vårt affärssystem, våra telefoner eller e-handeln om linan ligger nere. Vi kan inte ta några order helt enkelt. Idag får vi drygt 60% av alla order via vår e-handelsplattform, säger Christian Nyström.
– Vår IT-utveckling gör att i morgon kan våra kunder knappa in ett antal parametrar för att på nolltid får helt färdiga förslag på produkter och märkning av dem. I morgon är en ny dag.
Beträffande morgondagen tror Christian Nyström på att branschen kommer att expandera under de närmaste 2-3 åren. De större återförsäljarna kommer att utveckla fler tjänster och servicefunktioner än idag. Man kommer att bli betydligt mer kompletta leverantörer, som kan erbjuda kunderna totala affärslösningar.
– Jag tror också att vi i ökad utsträckning kommer att se utländska etableringar i Sverige och även förvärv, för att snabbare kunna implementera sig på en ny marknad.
Otålig som en terrier
Christian Nyström är född i Finland och talar flytande finska. Han är gift och har två döttrar, 16 och 18 år gamla. Familjen bor i Trollhättan, ca 8 mil från hans arbetsplats på Hulda Mellgrens Gata. Han började sin karriär som säljare på Philip Morris och blev sedermera försäljningschef på Black&Decker. I mitten på 1990-talet började han som marknadschef på New Wave och startade tillsammans med Tomas Jansson, VD på New Wave Mode och koncernens Nordeuropachef Profil, den egna kedjan Profile Professionals.
– Det var en intressant och väldigt lärorik tid, förklarar Christian Nyström.
– Att våga testa, ta klivet och att fatta snabba beslut har varit mitt sätt att driva företaget. Jag är troligen en bättre taktiker än strateg, men jag är också väldigt ambitiös och målmedveten … och otålig. Många kallar mig skämt-
samt för terriern, om det nu är ett skämt? Jag hatar mer att förlora än jag älskar att vinna.
Det stora fritidsintresset är jakt och natur. Dock spelar han inte gitarr, något som det är lätt att tro när man ser den välanvända akustiska gitarren i ena hörnet på hans kontorsrum. Den visade sig istället vara en gåva från Diggiloo-gänget med autografer av Lasse Holm, Lotta Engberg och andra kända artister.
Fast den kan ju också ses som ett tecken på att en musikerkarriär för Christian Nyström vore ytterligare ett sätt att flytta fram positionerna.
Text/foto Lars Knapasjö