Nu är det konstaterat; det finns många hinder som måste bort för att både konsumenter och företag ska kunna satsa på e-handel fullt ut inom EU.
För att få bukt med problemen har EU-kommissionen lagt fram en handlingsplan med 16 konkreta åtgärder. Många konsumenter upplever idag en osäkerhet vid e-handel och tjänster online. Gällande bestämmelserna är ofta verkni-
ngslösa och leveranserna är dyra och opraktiska.
– E-handeln i EU försvåras också av olika skatteregler. En harmonisering är positiv och förenklar för företag att verka i hela EU, men exakt vilka förändringar det kan innebära är för tidigt att säga, säger Mikael von Otter, näri-
ngspolitisk expert på It & telekomföretagen, till Svenskt Näringsliv.
För att få bukt med dessa problem har därför EU-kommissionen lagt fram en handlingsplan med 16 konkreta åt-
gärder fram till 2015, för att fördubbla e-handelns andel av detaljhandeln samt Internetbranschens andel av EUs BNP.