2011 – ett mellanår för NWG

Publicerad
2012-06-08
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Produktmedia

Förra året blev något av ett mellanår för New Wave Group AB med en omsättning på 4 243 miljoner kronor, vilket ungefär motsvarar 2010 års siffror. Även bruttovinstsmarginalen (47,7%) och rörelseresultatet (326,9 mkr) låg på i stort sett samma nivå som 2010.
Resultat efter skatt sjönk något till 199,1 mkr, nettoskuldsättningsgraden ökade till 85,9% och soliditeten minska-
de till 43,5%. Årsstämman beslutade om en utdelning på 1 kronor per aktie.

– 2011 blev ett svårare år för koncernen än jag bedömde. Dock har de allra flesta av våra företag faktiskt förbättrat sina resultat – ganska rejält – men några få bolag drog ned totalresultatet för koncernen, säger Torsten Jansson, VD och koncernchef i New Wave Group AB.

– De mest negativa händelserna var dels att vi mötte en extremt varm vinter under november/december, vilket gjorde att vårt rörelsesegment Sport & Fritid kraftigt avvek från plan, dels problemen i ett av våra tyska dotterbolag som belastade resultatet med 23,5 mkr.

– Vidare avvecklade vi i Orrefors Kosta Boda vår avdelning för kristallsliperi, vilket belastade resultatet med 7 miljo-
ner kronor. Om vidtagna åtgärder inte ger resultat får vi göra en ny värdering av koncernens varumärkestillgång av-
seende Orrefors Kosta Boda, säger Torsten Jansson.

– Om vi exkluderar engångskostnaderna för Tyskland, Orrefors Kosta Boda och förvärv ökade vi faktiskt rörelse-
resultatet med 37,5 miljoner kronor (11 %), trots den varma vintern. Därför måste jag ändå säga att jag är nöjd med koncernens utveckling i stort.