SCREEN2012 – på Konstfack

Publicerad
2012-05-28
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Print & mer

Svenska Screen- & Specialtryckares Förenings, SSTF, årliga utbildningstävling, SCREEN, i år med temat; I morgon, samlade inte mindre än 97 bidrag, vilket var rekord för denna upplaga av tävlingen.

– Vi är nöjda och glada över att ha fått så många bidrag av hög kvalitet, konstaterar SSTFs ordförande Johan Soovéer.
– Det är vår förhoppning med tävlingen att sprida kunskap om vilka möjligheter screentekniken kan erbjuda.

Det vinnande, minimalistiska, bidraget med titeln; Att göra, hade utformats av Olle Alm från Beckmans Designhögskola.

– Jag blev överraskad över segern, säger Olle Alm.

Olle Alm

Många fina bidrag
I årets tävling medverkade studenter från Beckmans Designhögskola, Bergs School of Communication, Forsbergs Skola, Grafiska Institutet, HDK Göteborg, Högskolan Dalarna, Konstfack och Xenter Botkyrka. Juryn, som i år bestod av Fredrika Doré, Björn Kusoffsky, Ingela Larsson, Lars Liljendahl och Johan Soovéer, hade många bidrag att bedöma och välja ut de tio vinnande affischerna bland.

Royal Mints
Under rubriken; Branding the Poster, höll Jeremy Coysten från den brittiska byrån North ett föredrag, innan vinnarna presenterades. Han berättade om processen från research fram till färdigt koncept och presenterade en mängd exempel.

– När det gäller The Royal Mint, det brittiska myntverket, så handlade det mycket om att rensa upp och renodla känslan av tyngd och kvalitet, för att bygga helheten, berättade Jeremy Coysten bland annat.
– I Royal Mints presentaffär sålde de t ex saker som inte hade med företagets kärnverksamhet att göra. Vi rensade ut allt sådant och stramade upp den visuella bilden av Royal Mint, det handlar inte bara om tryckt media.

Antalis och Schneidler Grafiska var materialsponsorer. För tryck och mentorskap stod Aare Grafisk Produktion, BrandFactory, Gamleby Screen, Hjalmar E, KELO Ängelholm, Linköping Screenteknik, Printley, Stema Specialtryck, TB Screen och Silkscreen Company.

Screen 2012

Nytt namn för SSTF
Fespa Sweden Association blir nytt namn för SSTF, om ansökan till Fespa går igenom. Beslut om att ansöka namnändringen togs på årsmötet 13 april.
Fespa öppnade i höstas för möjligheten att de nationella föreningarna tar namnet Fespa, hittills har det resulterat i Fespa Spain och Fespa UK. SSTF är tredje förening att ansöka.

– Fespa är ett välkänt varumärke och eftersom SSTF 1962 var en av grundarna av Fespa känns namnbytet ganska naturligt. Organisationen står idag för mycket mer än screentryck och speglar utvecklingen i branschen väl, säger Johan Soovéer, ordförande i SSTF.
– Att bära namnet Fespa är också en garanti för att föreningen är seriös och välskött eftersom Fespa gör årliga revisioner av de nationella föreningarna som bär namnet.

– Samtidigt ser vi att Fespa har lyckats att marknadsföra och förmedla mycket av vad som händer i vår bransch, med mässor, konferenser och utbildningar, vilket vi vet attraherar nya och yngre kollegor, likväl som våra nuvarande medlemmar, förklarar Johan Soovéer.
– Vi vill genom namnbytet också förmedla att SSTF är en viktig del av Fespa, och att man som medlem i Fespa Sweden har alla möjligheter att erhålla vital och aktuell information till gagn för den egna verksamheten.

SSTF startades år 1957 av screentryckets pionjärer, som ville stärka och utveckla screentryckets kvalitet. De insåg också behovet av en mötesplats för utbyte av erfarenheter och utvecklande tankar.

Föreningen har sedan starten utvecklats parallellt med tryckmetoden och det kan väl sägas, att screentrycket och dess förening nådde sin kulmen i samband med SSTFs 40-årsjubileum 1997. Fram till dess var tryck-
teknikens unika och speciella möjligheter ohotade.

År 2007, i samband med föreningens 50-årsjubileum, ändrade SSTF sin inriktning och fokuserade på kreativa applikationer, storformat och kundnytta. Förändringen markerades genom att föreningen bytte namn till Svenska Screen- & Specialtryckares Förening, SSTF.

På SSTFs årsmöte i april skedde även förändringar i styrelsen. Jan Enberg, RCS och Karin Sima, Andrén & Söner (numera Nordic Plastics Group) avgick och nya ledamöter är Christer Hansson, Schneidler Grafiska och Lars Nilsson, Spacio samt Bosse Persson, Allinscreen.

www.sstf.se
Text/foto; Uffe Berggren