ClubShop – Nya kvalitetsnivåer

Publicerad
2012-05-03
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Övrigt

En ny affärskontakt i Kina, rundresa till ett antal leverantörers produktionsenheter och ett stort engagemang på hemmaplan för att tillföra något nytt på marknaden; så skulle man kunna sammanfatta samtalet med
Peter Ekendahl och Christer Kårebrandt på Clubshop AB i Norrköping.

Clubshop är familjeföretaget, som funnits i branschen sedan början av 1970-talet och som nu satsar på att lansera kinesiska maskiner med hittills oanade kvaliteter.

– Tidigare var maskinerna från Kina ofta dåliga med många fel och brister, berättar Peter Ekendahl.
– Idag håller de en kvalitet som är minst lika bra och det till priser som ofta är mycket lägre än jämförbara konkurrentmaskiner.

Clubshop

Exempel är en plantryckare med vakuum och fronttryck för alla tänkbara plana föremål. Den har ett slidingboard och en automatisk avtagare som flyttar objektet till en pulveriseringsmaskin, som också suger kliniskt rent innan det ska härda i sluttorken.

Hälften så dyr
Ett annat är en transferpress med elektromagnet, där man fäller ner manuellt, men som går upp automatiskt när trycket är klart. En prisvärd maskin som kostar hälften så mycket som konkurrenternas eller ca 11 000 kr inklusive fyra utbytbara plattor.

Ytterligare ett är den pneumatiska dubbel-transferpressen, som styrs med knappar, pedaler eller helauto-
matiskt och som har utbytbara plattor med snabblåsning och hela åtta plattset till ett pris på ca 30 000 kr.

– Det är enormt billigt för en kvalitetsprodukt som man lätt räknar hem, säger Christer Kårebrandt.
– Nu är det inte bara de här fantastiska maskinerna som vi hittat. Vi har tagit hem nya polyesterark, dubbel-
coatade på bägge sidor, antistatbehandlade som kan dras direkt och vattenfasta filmer; allt till mycket bra priser.

UP-S507 FMPM100

Nyligen gjorde man en installation i södra Sverige, där tre man tryckte 120 st 50×70- ark i timmen. Med den nya maskinen från Clubshop kom en enda man upp i hela 250 ark per timme. En fördubbling av produktionen till en tredjedel av personalkostnaden.

Därför är det kanske tur att Stefan Hammarström, som tidigare arbetat på Clubshop, nu har återvänt och kan hjälpa till med den nya satsningen. För marknaden lär nog reagera på billigare priser.