Gästkrönikan: Ett förödande förslag

Publicerad
2012-04-17
Skribent
Redaktionen

Ett utredningsförslag om slopad avdragsrätt för representation och representationsgåvor kan få ödesdigra konsekvenser. Det skulle innebära, att företag inte ska få göra skatteavdrag på exempelvis sina kundaktiviteter i samband med bl a idrottsevenemang.

Det är viktigt att vi inom sponsring och event, men även promotion och presentreklam protesterar mot ut-
redningsförslaget om slopad avdragsrätt.

Jag har precis tillträtt som VD för branschorganisationen Sponsrings & Eventföreningen och knappt hunnit göra mig hemmastad på kontoret, när ett förslag från Företagsskattekommittén hamnar på mitt skrivbord.

Ett utredningsförslag om slopad avdragsrätt för representation och representationsgåvor. Ett förslag som,
om det går igenom, skulle slå hårt mot flera branscher – inte minst sponsrings- och eventbranschen och all representation i samband med evenemang.

Förslag i fel riktning
Jag tror stenhårt på upplevelsebaserad kommunikation, där alla sinnen stimuleras och där företag kan bjuda sina kunder på lunch eller middag i kombination med en aktivitet eller gåva. Det här förslaget går i helt fel riktning.

Företagsskattekommittén, som genomfört utredningen på uppdrag av regeringen, har kommit fram till att en slopad avdragsrätt för representation skulle stärka de statliga finanserna. Avdragsrätten för mat är i dag 90 kronor och för aktivitet i kombination med måltid 180 kronor.

De utgår ifrån att all representation bara görs på flotta lyxkrogar, och då kanske 90 kronor inte är så mycket pengar. Men det är en förlegad syn att så skulle vara fallet. Representation sker året runt i rena vardags-
situationer och behövs för att stärka kundrelationer.

Förklarar nyttan i remissvaret
Remisstiden gick ut den 2 april och föreningen har självklart lämnat in en kommentar. Där har vi förklarat vilken nytta representation, inom alla våra områden, faktiskt har. Det här förslaget går tvärtemot hur verkligheten ser ut.

Istället för att rycka undan möjligheterna till avdrag, tycker jag snarare att de borde öka avdragsrätten.

Viktigt att lagstiftningen hänger med
Som jag ser det, finns det tvärtom anledning att stärka kopplingen mellan CSR (Corporate Social Responsibility), samhällsengagemang och event och sponsring. Föreningen har lyft frågan om CSR tidigare, men jag hoppas kunna driva på det ännu mer. Sedan har jag som ambition att öka vårt medlemsantal och skapa fler aktiviteter ute i hela landet, för att tydligare betona vikten av en aktiv relationsmarknadsföring.

Sponsrings- och eventbranschen är en viktig del av dagens marknadsföring och har ökat stort de senaste åren. Därför är det väldigt viktigt att lagstiftningen håller samma takt och hänger med i vår utveckling.

Niklas Birgetz

Niklas Birgetz

VD för branschorganisationen Sponsrings & Eventföreningen
Tidigare Sponsorchef och chef Idéer för liv på Skandia