Vävda märken vinner terräng

Publicerad
2012-03-19
Skribent
Josefin Nässlander

Man kan inte låta bli att fundera på det där med hönan och ägget, när man kör in till Etikettgruppen på Vävlagargatan 14 i Brämhult, strax nordost om Borås; för visst verkar gatunamnet som klippt och skuret för företagets verksamhet. Och VDns namn; Daniel Merking … merking på norska betyder just märkning. Så många lämpliga sammanträffande måste vittna om både tur och god lycka, kan man tycka.

När det gäller textil märkning är det egentligen inget som slår det vävda märket, när det gäller såväl möjligheterna till detaljerat utförande som olika applikationsmöjligheter. Det sägs att vävd märkning kan göras 10 gånger mer detaljerat än vad som kan ske med vanlig brodyr.

Etikettgruppen

Ett skäl till att vävd märkning expanderat och breder ut sig, är att modetrenderna de senaste åren innehåller allt mer av olika typer av textil märkning och däribland inte minst vävda märken. Den trenden har också slagit igenom på profil- och promotionsidan, där vävda märken blir allt vanligare bland alternativa textila märkningar.

Att det blivit så många företag, som arbetar med textil märkning i Boråstrakten, beror till stor del av att just konfektionsindustrin har haft sitt historiska center i de här trakterna. Men historien bjuder också på andra vingslag …

Ungt företag med gamla rötter
Etikettgruppen Svenska AB bildades den 3 februari 2003 och har alltså nio unga år på nacken. Trots det finns det historiska rötter, som sträcker sig tillbaka till början av 1970-talet, då två män vid namn Claes-Göran Nilsson och Claes Öhrn startade en designbyrå i Borås. Detta var grunden till Nilörn, som senare utvecklades till att även svara för produktion av etiketter, vilken lades ut på tillverkare i Europa.

Claes Öhrn lämnade senare Nilörn och återfinns idag som en av nio grundare och delägare till Etikettgruppen Svenska AB tillsammans med Daniel Merking och ytterligare sju personer från Nordiska Etikettbolaget. Idag är man totalt fem delägare.

Siktar på ständig tillväxt
Nu har Etikettgruppen sammanlagt 12 medarbetare och omsättningen 2010 låg en bra bit över 12 miljoner kronor.

– I år, dvs 2011, kommer vi att omsätta lite mer än året innan, men med målsättningen att återinvestera så mycket vi kan in i bolaget igen, påpekar Daniel Merking, Etikettgruppens VD.
– Trots den finansiella turbulens som varit rådande de 2-3 senaste åren.

Etikettgruppen siktar på en ständig och stadig tillväxt vad gäller både omsättning och marknadsutbredning. När man lyssnar på Daniel Merking, förstår man att han upplever det som att verksamheten fortfarande befinner sig på upploppet, halvvägs till spurten; trots att man redan varit verksamma i snart tio år.

Vävda märken är basen
Etikettgruppen har en affärsidé som lyder;
”Inom textil profilering vara den leverantören av överlägsna produkter, service och problemlösning, som kunder på våra prioriterade marknader, väljer.”

Och en vision, som formulerats så här;
”Inom textil profilering, med kunden i fokus, skapa en växande verksamhet genom att utveckla nya lösningar för våra kunder som förbättrar deras lönsamhet.”

Det är de vävda märkena, som alla tillverkas på Vävlagargatan i Brämhult, som utgör basen för Etikettgruppen och ca 60% av omsättningen. Målsättningen är att den procentuella andelen av omsättningen ska öka när det gäller just vävda märken.

– Andra produkter i sortimentet har andra ursprung, förklarar Daniel Merking.
– Exempelvis gummimärken och logoband som vi producerar hos en stabil och pålitlig leverantör i Kina, som vi haft affärsmässiga relationer med i många år.
– Det vi siktar på nu och prioriterar är att bygga om och bygga ut produktionen här hemma.

Etikettgruppen

Tar sikte på Sverige och Norge
Kundregistret hos Etikettgruppen täcker många marknader, men de allra flesta och största kunderna finns i Sverige och Norge. Det är två marknader som bearbetas av tre egna utesäljare, som utgår från Borås, Stockholm och Ulricehamn. Dessutom består säljorganisationen av ytterligare tre innesäljare.

– Vi vill helst vara med från idéstadiet för att kunna optimera kundanpassade lösningar på ett kostnadseffektivt sätt och med bästa möjliga exponeringseffekt, säger Daniel Merking.
– Dessutom bearbetar vi bara profil- och promotionbranschen i dagsläget och säljer bara via återförsäljare.

Gosh Norge, som Etikettgruppen är avtalsleverantör åt, har fått hjälp av Etikettgruppen, för att de ska synas bättre och tydligare på kommande PSI-mässan.

– Det är ett exempel på hur vi vill arbeta tillsammans med våra kunder.

Den nuvarande hemsidan hos Etikettgruppen är till för att förmedla information, nyheter och kontakt, men man har inom företaget diskuterat möjligheterna och förutsättningarna för att skapa någon form av webbshop.
Samtidigt är textil märkning i allmänhet och vävda märken i synnerhet inga stapelvaror. Det är en komplex produkt och kvalificerad produktion, men framtiden kan rymma många nyskapande innovationer.

– Jag undrar lite om vad de sk QR-koderna kan komma att betyda, berättar Daniel Merking.
– Och det skulle vara intressant att se om vävda QR-koder skulle kunna ha en specifik profil- och PR-funktion.

Extern kompetens
Det är inte alla företag i Etikettgruppens storlek eller bransch, som väljer att ha externa ledamöter i styrelsen. Etikettgruppen valde det i alla fall och i augusti 2010 tillträdde Börje Andersson från Cabor Consulting AB, som ordförande i styrelsen, som för övrigt består av VD och ytterligare tre delägare.

– Vi kände att vi ville få mer input, mer intryck och kompetens utifrån, för att inte stagnera och tappa initiativet, förklarar Daniel Merking.
– Även om jag inte kan peka på enskilda, konkreta åtgärder, så kan jag definitivt säga att under Börje Anderssons ordförandeskap har vi blivit bättre strukturerade och mer insiktsfulla.
– Han får oss att se nytt, tänka annorlunda och konkretisera oss på ett tydligare sätt.

Miljön i centrum
Etikettgruppen jobbar ständigt med att hitta nya och effektiva lösningar både i produktion och leveranser. Detta för att minska negativ påverkan på miljön. Man samlevererar t ex så ofta man kan till sina kunder. Likadant gör man med sina importerade produkter.

En strävan är att minska åtgången av papper på kontoret och med anledning av det mailar man sedan hösten 2010 sina fakturor till kunderna. Fabriken där Etikettgruppen tillverkar sina tryckta logoband, karbinkrokar, gummimärken mm är certifierad enligt ISO 9001:2000. Även företagets garnleverantör är certifierad enligt Öko-Tex.

– Det gäller att göra det man är bäst på och kan göra till högsta kvalitet, rimligt pris och minsta möjliga miljöpåverkan, menar Daniel Merking.
– Därför får det proffsiga företaget Flitiga Händer sköta om alla sömnadsarbeten åt oss.
– Och hos det mycket kompetenta företaget Intrycket lägger vi all vår påvärmning och applikationsbrodyr.

Mässor för att synas
Utöver den egna säljorganisationen med både ute- och innesäljare, så betyder de olika mässorna att Etikettgruppen kan exponera sina produkter och sin kompetens för befintliga och presumtiva kunder.

– Vi har varit med på Promotion Expo sedan vår start eller från augusti-mässan 2003, säger Daniel Merking.
– Och nyligen hade vi också Expo News Fair 2012 i Köpenhamn och NBR Messe i Oslo, så vi försöker verkligen se till att vi syns där vi ska ses.

Etikettgruppen

Unik personal
När vi pratar med Daniel Merking förstår vi, att maskinerna och produktionstekniken generellt är lika över hela världen. År 2008 gjorde Etikettgruppen en stor maskininvestering i form av en magnetstyrd jacquardmaskin och köpte den senaste modellen av vävmaskin från schweiziska Müller-koncernen med garnmatare från Iro. Här handlar det om 11 slag i sekunden, 5 800 varptrådar och 1,7 miljoner kronor. Det som avgör kvaliteten är personalen och den tid man kan lägga på produktionen.

– Vi har haft en väldigt låg personalomsättning genom åren. På produktionssidan är det en person som slutat och under nio år har vi bara haft 3-4 personalbyten på försäljningssidan, förklarar Daniel Merking.
– Men det är svårt att hitta utbildad och kompetent personal, inte minst säljare, och när vi söker säljare är det från promotionsektorn.

Därför har Etikettgruppen sett till att maskinleverantörerna stått för en kvalificerad utbildning på olika nivåer och man har också en intern kompetensutveckling när det gäller funktioner som laserskärning och design/mönsterkort.

Ung VD, gammal chef
Daniel Merking är 35 år ung, stolt familjefar, som ska bli lagstadgad make till sommaren, och lycklig pappa till lilla Emmi. Han är född och uppväxt i Borås. Efter gymnasiestudierna började han arbeta och vid 21 års ålder blev han butikschef inom dagligvarubranschen och kom år 2000 till Nordiska Etikettbolaget, för att drygt två år senare få vara med om att grunda Etikettgruppen.

– Det har varit en fantastisk tid och om jag får gissa, så kommer jag att vara kvar här om tio år, fast då har vi utvecklats och vuxit och skaffat nya utmanande mål. Potentialen är enorm och det är bara så kul att få den här chansen.

Utöver familjen och företaget finns det tre saker Daniel Merking brinner för. Det ena är innebandy, som han tycker är en otroligt social sport och där han fortfarande är aktiv inom Korpen i Borås.
De två andra är Arsenal FC, som är en av Englands främsta fotbollsklubbar, där vi sett svenska stjärnor som Fredrik Ljungberg. Och så Karlstadsbaserade Färjestad BK i hockey.

Vi gör skillnaden
Jag hittar ett pressklipp från BoråsTidning den 12 december 2008, där intervjuas dåvarande VDn och nuvarande delägaren och styrelseledamoten Claes Öhrn om det mänskliga kunnandets och engagemangets betydelse och så här svarade han;

– Det är vi som jobbar här som gör skillnaden.

Så sant, så rätt, så klokt … och det är det som skapar framtiden för Etikettgruppen.

Jacquard är en väv med ett dekorativt mönster, som är alltför komplicerat att vävas på en vanlig skaftvävstol. I äldre tider behövde vävaren medhjälpare, som lyfte enskilda eller grupper av varptrådar enligt en särskild plan, för att åstadkomma önskade komplicerade mönster.
Detta utfördes ofta av barn. I Kina har det förekommit att vävstolar för komplicerade mönster var byggda i två våningar, där medhjälparen satt på den övre våningen och drog i de rätta trådarna på kommando av vävaren i våningen under. I stora väverier var mönsterläsare en egen yrkeskategori.

Joseph-Marie Jacquard (1752–1834) började sin karriär inom bokbinderiyrket och deltog under franska revolutionen, som underofficer på upprorsmakarnas sida. Han konstruerade 1805 en speciell vävstol, där mönsterbildningen styrdes av hålkort, jacquardvävstolen. Det geniala är att mönsterbilden vävs in i tyget på samma vis som i stickning.

Ibland har den hålkortstyrda vävstolen felaktigt uppgivits som Jacquards patent. Det Jacquard fick patent på avsåg en maskin för lattadragning. Det patentet beviljades 1802 på 10 år.
Jacquardvävstolen fick snabbt genomslag. Det har uppskattats att det redan efter 20 år (1825) i vävarstaden Lyon, Jacquards hemstad, fanns omkring 10 000 vävstolar byggda enligt jacquardprincipen.

Jacquardvävstolen var en tidig tillämpning av binär digitalteknik, samma teknik som är förutsättningen för dagens datorer. Till skillnad från skaftvävstolar, som har minst två trampor, men kan ha många fler, klarar sig en jacquardvävstol med endast en trampa, även för de mest komplicerade mönster.

Text/foto; Lars Knapasjö