Swesport är störst

Publicerad
2012-03-20
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Produktmedia

När det gäller nationella sportfackmässor är det faktiskt så att Swesport är Sveriges största och enda oberoende mässa. Mässan innebär för de stora etablerade varumärkena att de kan få visa upp hela sin produktbredd och den möjliggör även för mindre och helt nystartade märken att få kontakt med viktiga aktörer inom sportbranschen.

Swesport är också ett forum, där hela branschen möts och där nya affärskontakter knyts och gamla vänner och kollegor träffas. Mässan arrangeras varje år i januari och har arrangerats i mer än 30 år, omväxlande på Elmia och gamla Sollentunamässan, men är sedan tre år placerad på Kistamässan i Stockholm.

Swesport

Utsålt
Mässan lockar såväl ledande som nya aktörer inom sport och friluftsliv och runt 1 000 besökare från butiker inom samma segment.

– Att vi återigen sålt ut mässan visar att Swesport är en mycket viktig angelägenhet för branschen, säger Claes Forsberg, VD för Svenskt Sportforum.

130 utställare bokade på närmare 3 000 kvm monterryta, vilket innebär att mässan är fullbokad. Företagen kommer att visa upp kommande säsongs produkter inom t ex skidor och snowboards, friluftsliv, barnkläder, streetwear, skateboards och löpning.

Årets viktigaste
Sportbranschen har rönt stort intresse det senaste året. En bra vinter i fjol, ett enormt intresse för hälsa och motion, många nya aktörer på sportmarknaden och nu senast den varma vintern. Det är en bransch där mycket händer just nu – på Swesport får besökarna en uppfattning om allt detta, träffar människorna, känner på produkterna, ser trenderna och känner in stämningen.

– Vår vision är en samverkan mellan produkt, mode och funktion inom sport, som gör Swesport stark och intressant och hitintills har vi fått Swesport dit vi vill; inte enbart en mässa utan årets viktigaste branschdagar, avslutar Claes Forsberg.

Swesport

Kända profilföretag
Bland alla utställarna hittar vi också en del kända och ledande aktörer inom profil- och promotionbranschen. Exempelvis hade Abeko en stor monter som inte minst lanserade en färgglad kollektion av regnkläder för barn, vid sidan av sitt övriga välkända sortiment.
Här fanns också Hestra och Garda of Sweden.

Merx Team fanns på plats och fick stor uppmärksamhet för sin mugg-serie Contigo, som är en uppskattad produkt bland frilufts- och sportmänniskor. Merx Team och Roswi var också de enda företagen, som ställde upp på både PRomotion Expo, Formex och Swesport i år.