High-tech, high-touch och high-fashion

Publicerad
2012-03-23
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Produktmedia

Datorväska med en kylplatta, som förlänger datorns livslängd. Ekologiskt nedbrytbar arbetshandske, stickad i ekologisk bambu och tillverkad utan kemiska tillsatser. Vantar och mössa med inbyggda hörlurar för det mobila folket. Pekpenna för smartphones. LED-cykellampor med USB-laddning. Stickat, mönstrat och skräddarsytt.

Det är bara en handfull av alla de nyheter som visas på PRomotion Expo; Nordens största mässa för profil- och promotionprodukter som årligen omsätter 20 miljarder kronor.

– Man brukar säga att man bara har en chans att göra ett första intryck. Profil- och promotionbranschen jobbar med att göra ett bra första intryck och ett helhetsintryck på kort och lång sikt.
Som marknadsföringsverktyg är det svårslaget, vilket alltfler företag förstår värdet av, menar Tore Lindfors, projektledare för och grundare av PRomotion Expo, som arrangeras för 21:a gången sedan 2002.

Rätt tänkt och rätt genomfört kan företag, organisationer och även offentliga sektorn öka sina marknadsandelar, stärka sitt varumärke och förbättra sina säljresultat.

Trender inom promotion
När det är turbulens i världen då söker vi tradition, trygghet och kvalitet. Detta avspeglar sig i trenderna och vårt beteendemönster. De stora penseldragen för årets trender går under de tre rubrikerna: Rustik, Aktiv – happynomics och Delaktig livsstil.

Den som bäst omsätter trenderna i konkreta affärsidéer har allt att vinna. Det kan uttryckas på många sätt. Exempelvis val av material. Fler och fler frågar efter Fair Trade-produkter, återvinningsbara material, ekologiskt bomull och bambu.

Vill man skapa tillhörighet och gemenskap är enhetliga yrkeskläder, spel och allehanda må-bra-produkter några exempel. Oavsett produkt- och materialval handlar det om att bli ihågkommen och närvarande. Eller som engelsmännen säger; To be Present – inte i 10 sekunder utan betydligt längre.

Text; Erica Braun