Det är i alla fall Branco Bosanac på Skyltex AB i Tullinge, strax söder om Stockholm, helt övertygad om. Efterfrågan på frigolitbaserade produkter ökar hela tiden; från enkla bokstäver till tvådimensionella skyltar och inte minst tredimensionella modeller, symboler och prototyper. Fast vad är Frigolit i själva verket?
Frigolit är en vit cellplast, som används i förpackningar, isolering mm, men allt mer även i skylt- och profilsammanhang. Egentligen är Frigolit ett degenererat varumärke för expanderad polystyren (EPS/Cellplast), men namnet har rotat sig djupt hos allmänheten och används idag som ett helt neutralt materialnamn. Inte minst bland finlandssvenskar används ofta namnet Styrox om produkten.
Frigolit fungerar lika bra utomhus som inomhus och är ett mycket kostnadseffektivt material för exponeringsprodukter.
Byggmaterieltillverkaren Paroc var tidigare ägare till namnet Frigolit, men eftersom man inte längre tillverkade denna vita expanderande polystyrenplast, så tänkte man göra sig av med varunamnet. Det var hösten 2009, som Paroc i sin presentation av Frigolit på blocket.se berättade, att namnet Frigolit har anor tillbaka till början av 1950-talet. Nordiska Frigolit sålde redan 1961 varumärket till Rookwool, som sedermera kom att heta Paroc.
Köpeskillingen för varumärket Frigolit är i skrivande stund inte känt, men en tid innan budgivningstiden gick ut var beloppet femsiffrigt och branschexperter tippade att det skulle bli betydligt högre.
Ett lättbearbetat material
Frigoliten eller cellplasten kan bearbetas med kniv eller såg och kan även skäras med hjälp av en värmetråd eller värmekniv. Plasten limmas vanligtvis med ett sk PU-lim eller ett icke lösningsmedelbaserat sättlim, eftersom andra limsorter kan bryta ner plasten. Cellplasten tål inte kontakt med aceton eller petrokemiska lösningsmedel.
När cellplasten limmas mot ett poröst material (t ex trä) kan även vattenbaserat vitt trälim användas med gott resultat.
Cellplast används idag i mycket stor utsträckning för isolering av grunder, väggar och tak, både vid nybyggnation och renovering. Det används även i pontonbryggor och under vägar (sk vägbankar).
Materialet tål vatten mycket bra och kan förvaras utomhus, men bör skyddas mot långvarigt solljus. Cellplasten kan även återanvändas, omtillverkas och energiåtervinnas genom förbränning.
Frigolit – efterfrågad produkt
Skyltex AB är en ofta anlitad leverantör till film- och TV-bolag, annons- och reklambyråer samt mäss-
monterbyggare, när det gäller Frigolit i olika former och för olika ändamål.
– Skyltar, texter, gigantiska produktkopior, 3D-modeller, reklam, events, butiksinredningar, scendekor, mässor mm.
– Vi har de senaste maskinerna för Frigolit och cellplast, som skär i 3D och vi har CNC-fräsar, laser för finskärning och lite till, berättar Branco Bosanac, som är VD och ägare till Skyltex AB.
Fast det började med dekaler
På 1990-talet startade Branco Bosanac, som den entreprenör han är, en enskild firma, som satte igång att arbeta med framför allt dekaler och bilfoliering. Parallellt med det började också efterfrågan på skyltar att bli mer frekventa och det kunde Skyltexs grundare inte se som annat än ytterligare en ny angelägen utmaning att ta sig an.
Den ursprungliga skärmaskinen och skrivaren med 70-80 cm bredd fick börja samsas med plåtbock-
ningsmaskiner och andra investeringsobjekt.
Verksamheten började i Midsommarkransen, som är en härlig stadsdel på söder i Stockholm. Ganska snart var man tvungen att komplettera med en verkstadslokal i Tumba, som ligger mellan Stockholm och Södertälje.
– Pendlingen mellan de två lokalerna tog tid och var jobbig. Därför beslutade vi att köpa den här fastigheten på Mekanikervägen 8 i Tullinge, förklarar Branco Bosanac.
Reklambyråer och TV-bolag
Året var 2005 då man tog de nya, fina lokalerna i besittning. Under tiden hade verksamheten för Skyltex bara expanderat och maskinparken bara växte. Fordonsdekaler och bilfoliering var och är stort – bl a fick Skyltex foliera alla nya Smart-bilar, vilket kunde bli 2-300 bilar per år. Även på hyrbilssidan är man ofta anlitad.
– Vår styrka, vad det än gäller, är att vi som ett litet och flexibelt företag har korta ställtider och klarar fulla leveranskrav, säger Branco Bosanac.
– Tidsfaktorn blir allt viktigare och den som klarar korta leveranstider och hög kvalitet blir en säker vinnare.
Det oavsett om det gäller en enkel gravyr, lite broderade arbetskläder eller större reklamljuslådor.
Tittar vi på Skyltexs hemsida, kan vi konstatera att de har en stor bredd på sitt produktutbud och åtskilliga välrenommerade kunder och uppdragsgivare. Vi får också veta, att Rustas TV-reklam med rymdskepp och spännande utomjordingar har sina rötter i Skyltexs lokaler.
Waterwörld
För Kanal7 tillverkade man ett äpple i Frigolit med måtten 3×3 meter kompletterat med texter på 25 meters bredd och 3 meters höjd. Även till TV-serien Waterwörld, som går på måndagar i TV6, har Skyltex varit en återkommande leverantör.
Egen kontroll är A och O
Kravkombinationen; leveranstider och kvalitet är det, som gjorde att Dejana Bosanac, Brancos fru, startade med brodyr och i maskinparken ingår en 6-huvudsmaskin från Ameco. Man gör också screentryck med en Javelin Automatic Textile Printer.
Givetvis målar och lackar man alla sina produkter själv i de egna lokalerna.
Under rundturen i den ca 1 000 kvm stora lokalen i två plan, så ser vi en imponerande maskinpark med exempelvis en Roland PRO 11540 och en Sign Maker sida vid sida med en plåtbockningsmaskin, CNC-fräs, Acu-bender, Clincher, Roland gravyr och en Mimaki JV3-250 SPF samt givetvis en RollsRoller.
Vi konstaterar även att gamla hederliga neonskyltar och neonrör finns på repertoaren, vilka levereras av en professionell neontillverkare i Polen.
Utanför lokalerna på Mekanikervägen står också flera bilar; bl a en större skåpbil och en bil med en rejäl skylift. Alla snyggt folierade i svart med Skyltex-logotypen.
Växer av egen kraft
Skyltex har idag fyra fast anställda; Branco, Dejana, Thomas och Milan. Företaget omsätter ca fyra miljoner kronor. Mässmontrar och mässevent är det tredje stora benet vid sidan av Frigolit-skyltar och dekaler/foliering.
– Vi satsar på att skapa en attraktiv och spännande mässmedverkan för våra kunder. Mässan är ett ypperligt tillfälle att positionera sig på marknaden, skapa nya kontakter och påverka den enskilde besökaren, menar Branco Bosanac.
– Skyltex är en leverantör av reklam- och utställningstjänster och projektleder från idé till färdig mässmonter.
– Allt som våra kunder själva behöver ta ansvar för är kontakten med den enskilde mässbesökaren.
Det är inte mycket, om ens något på Skyltex, som liknar någon form av serieproduktion. Allt tycks handla om att lösa kundernas specifika problem och behov.
Enbart uppdragen för mässor och för annons-/reklambyråer omfattar ca 40% av hela omsättningen.
Kanske en Harley Davidson
Lika engagerad som Branco Bosanac tycks vara i nuet och i att kunna leverera i tid med hög kvalitet, lika engagerad tycks han vara i att se vad framtiden kommer att kräva och vilka utmaningar som finns runt hörnet.
– Det blir aldrig tråkigt. Nu planerar vi för en större investering i en robot för formfräsning i frigolit i 3D; 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan, säger en glatt leende Branco Bosanac.
Samtidigt kunde vi inte undgå att se att det fanns en mysig liten lekplats i ett hörn på andra våningen på Mekanikervägen och mycket riktigt; det är ett eget revir för Branco och Dejanas barn – Anastasia, 6 år och Stefan, 5 år.
Och ska man tro Branco Bosanac på orden, så blir det inte mycket till golfspelande, utan tiden går åt till familjen, företaget, villa i Tullinge och hörde vi inte någonting om motorcykelturer på sommaren? En Harley Davidson kanske ….
Text/bild; Lars Knapasjö