Få svenskar vill ha digitala hem

Publicerad
2012-03-05
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Övrigt

Trots att svenskarna i allt större utsträckning använder digitala kommunikationer, är det få som kan tänka sig ett hem med enbart digital information, som läsplattor istället för böcker och digitala fotoramar istället för framkallade fotografier. Det visar en undersökning, som gjorts av undersökningsföretaget YouGov, på uppdrag av Canon.

Den visar att de flesta svenskar (70%) inte kan tänka sig ett hem, där all information är digital. Fler män än kvinnor är positivt inställda till ett helt digitalt hem, även om majoriteten av båda könen inte är det.
Tre av tio män kan tänka sig ett hem med enbart digital information, jämfört med endast en kvinna av tio.

– Det är intressant att så pass få, även bland de yngre generationerna, kan tänka sig en helt digital hemmamiljö. Det beror troligtvis på att exempelvis inramade fotografier och böcker i bokhyllan är väldigt personliga och förknippade med hemmet för många svenskar, säger Helen Iwefors Häggblom, kommunikationschef på Canon.

Samtidigt som få kan tänka sig ett hem med enbart digital information, är digitala kommunikationsmedel populära bland svenskarna och de allra flesta (89%) tycker att Internet är en självklar kommunikationskanal.
Nära hälften av svenskarna (48%) mailar dagligen till vänner och familj och 61% sms:ar varje dag. 36% kommunicerar dagligen med vänner och familj genom Facebook och 25% delar med sig av sina fotografier på sociala forum eller via onlinetjänster.