Sveriges Annonsörer genomför årligen en undersökning bland sina medlemmar om planerade investeringar i marknadskommunikation. Trots finansiell oro runtom i världen svarar var fjärde annonsör att de avser att öka investeringarna i marknadskommunikation under 2012.
Sveriges Annonsörers medlemmar står för drygt hälften av de mer än 60 miljarder kronor, som årligen görs i reklam- och medieinvesteringar på den svenska marknaden.
– Allt fler företag inser hur betydelsefulla investeringarna i reklam och marknadskommunikation är, för att skapa eller upprätthålla kännedomen om en vara eller tjänst och därmed bidra till fortsatt försäljning och konkurrens.
– Ökade medieinvesteringar innebär sannolikt även att fler arbeten skapas på marknadsavdelningar, bland reklam- och mediebyråer samt inom ett flertal medier, säger VD Anders Ericson.
Anders Ericson
Det medieslag som annonsörerna avser att öka investeringarna mest för, är Internet som i undersökningen inkluderar bannerannonsering, sociala medier och sökmarknadsföring.
Även TV-reklamen får en ytterligare tillväxt under nästa år, även om tillväxten inte är lika stark som under innevarande rekordår