Medieinvesteringarna ökar 2012

Publicerad
2012-02-10
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Produktmedia

Sveriges Annonsörer genomför årligen en undersökning bland sina medlemmar om planerade investeringar i marknadskommunikation. Trots finansiell oro runtom i världen svarar var fjärde annonsör att de avser att öka investeringarna i marknadskommunikation under 2012.

Sveriges Annonsörers medlemmar står för drygt hälften av de mer än 60 miljarder kronor, som årligen görs i reklam- och medieinvesteringar på den svenska marknaden.

– Allt fler företag inser hur betydelsefulla investeringarna i reklam och marknadskommunikation är, för att skapa eller upprätthålla kännedomen om en vara eller tjänst och därmed bidra till fortsatt försäljning och konkurrens.
– Ökade medieinvesteringar innebär sannolikt även att fler arbeten skapas på marknadsavdelningar, bland reklam- och mediebyråer samt inom ett flertal medier, säger VD Anders Ericson.

Sveriges annonsörer vd  Anders Ericson
Anders Ericson

Det medieslag som annonsörerna avser att öka investeringarna mest för, är Internet som i undersökningen inkluderar bannerannonsering, sociala medier och sökmarknadsföring.

Även TV-reklamen får en ytterligare tillväxt under nästa år, även om tillväxten inte är lika stark som under innevarande rekordår