Snabbväxaren Blåkläder räknar med en omsättning på runt 600 miljoner för 2011, vilket ska jämföras med 290 miljoner för fem år sedan. Det är framför allt framgångarna på exportmarknaden, som nu svarar för 60% av omsättningen, som påverkat volymutvecklingen.
Familjeföretaget Blåkläder i Svenljunga är i full färd med att etablera sig som en internationell storspelare inom yrkeskläder.
Med ett starkt kollektionsarbete, satsningar på egna fabriker och utländska säljbolag i stället för agenter har Blåkläder lagt grunden för en kraftfull expansion.
– Outsourcing i all ära men för oss är kontroll ett viktigare begrepp, säger Blåkläders, VD Jan Wallberg, som snart kompletterar med ytterligare 8 000 kvm i Svenljunga.
Inga mellanhänder
När många företag väljer att samarbeta med agenter utomlands, har Blåkläder investerat i en egen säljorganisation. I dag driver man säljbolag i 14 länder och har återförsäljare i ännu fler.
– Det är tydligt att återförsäljarna uppskattar att kommunicera direkt med oss i stället för med mellanhänder, säger Jan Wallberg.
Blåkläder grundades 1959 och ägs av Marcus Gustavsson. Sortimentet har byggts upp successivt genom åren till att inkludera ett brett utbud av yrkeskläder, skor och handskar.