Inslaget – ett lönsamt koncept

Publicerad
2011-02-11
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Produktmedia

Ett företag som är stabilt, starkt och säljande kan väl knappast kunna ha en bättre gatuadress än Herkulesvägen i Jönköping. Visserligen avbildas Herkules, som i den romerska mytologin var son till guden Jupiter, oftast med träklubba och lejonskinn; ett mode som inte riktigt går hem hos Niclas Sandin på Inslaget Smålands Textiltryck AB. Men det där med styrka och mod känner han mer gemenskap med.Håkan Jardmo och Niclas Sandin
Håkan Jardmo och Niclas Sandin

Vi lämnar E4:an och svänger in i Jönköping och upptäcker att Herkulesvägen är en av de största och mest trafikerade vägarna i den lilla medelstora staden. Strax efter den nästan riksbekanta Herkulesgrillen kommer gatunummer 23 och här ligger alltså Inslaget Smålands Textiltryck AB.
Utöver den egna logotypen är fasaden säljande draperad med logotyper för Fronta, Salzenger, Fruit of the Loom, Berkeley, Jobman Workwear m fl. Vi ser till och med en R-dekal, som står för R-företagen eller Rekommenderat Företag. Det vill säga det nätverk av företag som arbetar för etisk trovärdighet och korrekt uppträdande inom företaget, på marknaden och i samhället.

Lönsamhet i den lilla kunden
Det är fascinerande att sitta och prata med Niclas Sandin. Han menar att hemligheten bakom styrkan och lönsamheten i företaget är att man medvetet hittills har prioriterat de små och medelstora kunder.

– Vi har kunder i hela södra och Mellansverige, förklarar han, men basen är Jönköping med omnejd på en radie av ca 10 mil.
– Det är aldrig bra att gå över ån efter vatten och därför har vi fokus på de mindre företagen och deras behov av presentreklam, profil- och yrkeskläder.

I flera år fram till 2008 var man fyra medarbetare med en stadig omsättning på runt 10 miljoner kronor och ett vinstnetto på 9-10%. Samtidigt med de första darrande tecknen på en finanskris tog man beslutet att förstärka säljsidan och anställde en innesäljare och en utesäljare; Håkan Jardmo och Johan Lindh.

– Det var ett tufft beslut, men också ett modigt beslut som jag är stolt över idag, förklarar Niclas Sandin.
– Ingen av dem hade någon större erfarenhet av försäljning av presentreklam och promotionartiklar, men nu – efter ca 1,5 år – kan vi avläsa resultat. Den här våren var riktigt, riktigt bra och vi har haft en suverän start på hösten.

Inslaget har ett brutet verksamhetsår från 1 maj till 30 april och per 1004 har omsättningen hamnat på ca 9 miljoner kronor och prognosen för 1104 pekar på ca 13 miljoner kronor – en ökning på kanske dryga 40%. Kan man säga något annat än att det handlar om strålande tider, härliga tider.

Och målet är att nå minst 15 miljoner kronor inom en 2-3 årsperiod … med bibehållen lönsamhet, betonar Niclas, eftersom att bara omsätta mycket pengar inte har något värde i sig. Det är en hög och uthållig lönsamhet som är grunden för en framgångsrik verksamhet.

Företagare vid unga år
Niclas Sandin är född i Jönköping. Om man bortser från barndomstiden från 3-årsåldern till sena tonåren, då Niclas med sin familj bodde i Mullsjö, så har han varit och avser att vara staden trogen. I år blir det 18 år som han varit företagare och hela tiden inom samma bransch – ändå är Niclas Sandin bara 42 år i år.

– Efter gymnasiet vikarierade jag som lärare och framför allt idrottslärare både i Mullsjö och här i Jönköping. Samtidigt hade jag en karriär som handbollspelare i IF Hallby HK, berättar Niclas Sandin.

IF Hallby bildades i Jönköping 1929 och startade redan 1933 en handbollssektion. År 2001 delade Hallby upp sina sektioner i en allians, varför IF Hallby HK nu är en fristående förening. Den satsningen har visat sig vara lyckad och föreningen ligger nu väl framme i handboll-Sverige med många lovande ungdomar.

Föreningen har en stor ungdomscup, Hallbybollen, som lockar många lag till Jönköping varje vinter. Sedan några år tillbaka anordnas även Hallby Summercamp, ett par roliga handbollsveckor på sommarlovet.
Herrlaget har under senare år tillhört toppen i allsvenskan och med fd landslagsspelaren Johan Petersson har man kvalat till elitserien. Laget har fallit på mållinjen, men har målsättningen att ta steget upp.

– Hur som helst sökte jag till GIH, Gymnastik- och Idrottshögskolan i Stockholm, men kom inte in.
– I samma veva blev jag erbjuden en praktikplats hos Mullsjöföretagaren – Curt Wallin, som arbetade som marknadskonsult och föreläste och utbildade i försäljning och marknadsföring på bl a SKF och ICA.

Mentor och kompanjon
Curt Wallin blev något av en mentor för Niclas Sandin. Kring årsskiftet 1992/93 gick ett lokalt presentreklamföretag i konkurs.

– Curt frågade mig, om jag var intresserad av att vi skulle köpa konkursboet och driva det tillsammans, vilket vi gjorde och döpte om det till Inslaget AB.
– Det skulle föra tanken till presenter och färdiga give-away-lösningar – liksom klappat och klart. Vi varumärkesregistrerade också Utslaget och Anslaget, men vi har inte aktiverat de namnen … än.

Med i Inslaget var också Jan Persson från Linköping, annonschef på Östgöta Corren. Han och Niclas ägde 24% vardera och Curt Wallin resterande 52%.

– Det här var 1994 och 4-5 år senare köptes Smålands Textiltryck AB, som hade startats redan 1987 och var ett gammalt, starkt varumärke i Jönköping.
– År 2001 ville Curt gå i pension och då köpte jag och Janne ut honom och fem år senare var det Jannes tur att ta pension och då köpte jag ut honom, förklarar Niclas Sandin.

Ingen mässa mitt i säsong
Jönköping har en riktigt vass profil som promotion- och presentreklamstad med inte mindre än 5-6 branschföretag som omsätter 10-20 miljoner kronor. Vad det kan bero på är det ingen som riktigt vet; kanske är det närheten till entreprenörsorter som Hillerstorp, Gnosjö och andra småländska företagsmetropoler. Kanske kan Elmia-mässan PromotionExpo, som nu går in på sitt tionde år, ha spelat en viss roll.

– Jag kan vara lite orolig för att Expo-mässans betydelse kan börja avta om det inte sker en förnyelse och utveckling. Efter några gånger har man scannat av mässan, vet vad som finns och vilka som är där.

Niclas betvivlar inte att mässan har en betydelse som social företeelse för branschfolk, konkurrenter och/eller kollegor – att träffas, umgås, prata och utbyta tankar och idéer.

– Det jag däremot inte kan förstå är varför man lägger mässan mitt i säsong. På januarimässan siktar vi på vår/sommar och i augusti på höst/vinter, menar Niclas Sandin.
– Det borde absolut vara så att januarimässan tar fokus på hösten/vintern och augustimässan på vår/sommar.

Med en sådan uppläggning skulle alla berörda parter få bättre tid och underlag för planering och förberedelser.
Man skulle lättare kunna läsa av trender och variationer på efterfrågan hos konsument. Prover och promotionmaterial skulle kunna komma ut riktigt god tid och säljstarten skulle kunna tidigareläggas.

– Nu blir det väldigt tight och vi kommer igång alldeles för sent med säljarbetet.

IT ersätter inte det personliga mötet
Trots sina unga år är inte Niclas någon som hela tiden måste sms:a eller twittra. Man hittar honom inte ens på Facebook.

– It och datorer har en enormt stor betydelse i en mängd avseenden, men vårt säljarbete kan inte avpersonifieras. Det är den personliga relationen som oftast avgör ett avslut med kunden; tryggheten i att veta vem man gör affär med och att kunna lita på den personen.
– Exempelvis är Cilla – min fru och den som är ansvarig för ekonomi och administration i företaget – just nu ute hos kunder och potentiella kunder och lämnar ut vår nya julkatalog. Det blir ett ansikte, ett personligt möte som lättare kan öppna upp för en dialog och en förfrågan.

Det gör också att Niclas gärna skulle se att PromotionExpo öppnade upp för både återförsäljare och slutkund/slutanvändare – under förutsättning att utställarna tog bort businessdelen; dvs konkreta möten och förhandlingar om prover, inköp och priser på mässgolvet, utan koncentrerade sig på att visa upp produkter, tjänster och koncept.

Eller att man gör som New Wave Profile Professionals – låter montrarna vara ett hav av läckra produkter i glamorös miljö, medan säljkontakterna med återförsäljare och distributörer tas bakom montrarna, så att säga back stage, med möten, uppackningar och visningar i små, avskilda och i förväg bokade rum.

– Jag kan tänka mig att det skulle vara fruktbärande att fokusera mer på vilken betydelse som promotion och presentreklam har för företag, myndigheter och organisationer och ute i samhället. I kund- och personalvårdande syfte.
– Att mässan blev ett sätt att knyta kontakter och visa upp vad branschen kan erbjuda. Sälj- och köpaktiviteterna kan man alldeles utmärkt ta via telefon eller mail, men låt mässan sprudla av nya innovationer och gränsöverskridande kreativitet, menar Niclas Sandin.

Visst blir det Fronta
Inslaget gick med i Fronta ganska tidigt – någon gång våren 2007. Till en början var man ganska kallsinnig, man ville vara oberoende och inte instoppad i något fack.

– Efter ett antal möten med Patrik Nau och Mikael Granström blev jag övertygad om fördelarna, säger Niclas Sandin.
– Framför allt var det en trygghet att både Patrik och Mikael själva är ett par duktiga entreprenörer inom branschen.

– Dessutom tror jag på detta med att teckna avtal med så få leverantörer som möjligt och ändå få så stor täckning som möjligt. Det skapar en win-win-situation för alla parter.

Som medlem i Fronta får man en mängd medlemsförmåner som kostnadseffektiva speditionsavtal, gratis provkollektioner, en fraktfri dag per vecka, försäkringar och mycket mer.

– Man får snabbt tillbaka kostnaderna för medlemsavgiften och sedan har man stor nytta av den gemensamma marknadsföringen. Nu i november kör vi exempelvis med nationell radioreklam – det är en omöjlighet för någon enskilt företag att bekosta på egen hand.

Niclas Sandin påpekar också, att urvalet av medlemmar har stor betydelse. Idag är man 20-talet företag som är ganska jämnstora, har en likartad inriktning och flera har också en viss förädling – framför allt i form av screen- och transfertryck; ungefär som Inslaget Smålands Textiltryck, som har sin screen- och transfersida enbart för eget bruk. Den tidigare legotillverkningen har man numera lagt ner.

Med det egna varumärket – Fronta – får man bättre slagkraft och högre marginaler. Nu består Fronta-kollektionen av T-shirts, damtoppar, sweatshirtspower-fleece-jacka och mer är i antågande.

– Jag tror nog att Inslaget inom ett par år kommer att heta Fronta Jönköping och jag hoppas alla i Fronta är beredda att ta det steget – en del har ju redan gjort det, men styrkan blir optimal när alla gör det, understryker Niclas Sandin.

Grädde på moset
Vi pratar lite om branschens utveckling. Om hur kvalitet ersatte kvantitet för 10-15 år sedan – om hur New Wave, på gott eller ont, bidragit till det och till att branschen fått ett större erkännande.
Sedan 3-4 år tillbaka har miljöaspekten varit i centrum och nu kommer CSR eller Corporate Social Responsibility. Exempelvis som hos Fronta, där 25 öre av varje såld produkt går till Barncancerfonden.

– Vår bransch är förmodligen top of line när det gäller relationsberoende. Vi står våra kunder väldigt nära och den personliga relationen är ett måste, menar Niclas Sandin.
– Och jag tror att kunden är beredd att betala lite mer för att känna trygghet i sin relation. Jag tror till och med att svensk teko kan komma att flytta tillbaka sin produktion från lågprisländerna, för att konsumenterna är beredda att betala en femtiolapp extra för att få svensktillverkat. Inte minst för att svensktillverkat blir mindre miljöbelastade tack vare mindre transporter.

Sedan avslöjar ägaren och VDn för Inslaget Smålands Textiltryck AB att man ska göra en viss nyprioritering på kundsidan. Idag har man få stora kunder med egen webbshop, men målet är att få in ytterligare 3-5 större avtalskunder med volymer på 1-1,5 miljoner kronor per år.

– Det är den typen av business som jag gillar, förklarar Niclas Sandin och fortsätter;
– Vi fick nyligen en kund, ett kedjeföretag där vi kunde göra ett avslut på inte mindre än 120 000 T-shirts. Det är business.
– Fast vi kommer aldrig att glömma eller missa den lilla, lokala kunden, för det är där vi hittar den trygga och stabila lönsamheten. Annat är grädde på moset.

Riktigt familjeföretag
Det märks att Niclas Sandin trivs som företagare – inte minst nu när han är ensam ägare till företaget och själv får fatta alla beslut och ta konsekvenserna; bra som dåliga. Det hörs i rösten att han är stolt över att hustrun Cilla, som tidigare arbetade som undersköterska, tagit klivet in i företaget – något som också inneburit ett lyft.

Och så grädden på familjära moset berättar Niclas om sönerna Tim (4,5 år) och Kevin (11 år) och om hur ränderna går igen i form av deras intresse för hockey och handboll. Och mer rätt kunde det väl inte bli … att besöksadressen är Herkulesvägen.