IC Design – för de små, smarta företagen

Publicerad
2011-02-02
Skribent
Redaktionen

Om man kommer till Linköping och råkar träffa en ung kille som utstrålar energi och brinner för entreprenörskap, då har man troligen träffat Johan Aronsson. Om man vill göra honom riktigt glad, ska man titta honom i ögonen och klart och tydligt säga; [ai si design]. Då kommer han att bli riktigt glad, för det enda han och hans två kollegor inte lyckats med än – det är att få folk att uttala företagsnamnet som det ska lyda. Det vill säga på det internationellt gångbara engelska språket.


Johan Aronsson, IC Design

Annars började alltihopa hösten 2008, då ett gäng festerister – dvs studenter vid Linköpings Universitet, som arrangerar event och festigheter – kom underfund med att de hade ett gemensamt intresse. Att entreprenörskap triggade dem och att de ville starta bolag.
De kom ganska snart underfund med att de kunde gräva där de stod, börja med det som de faktiskt redan gjorde.

– Vi hade ju en stor vana av att arrangera riktigt stora evenemang – ibland för 12-1300 personer i tre dagar på raken, berättar Johan Aronsson.
– Vi kunde webb-sidan och vi kunde tryck i alla dess former och det är ju det som sammantaget utgör marknadsföring.

Sagt och gjort. Hösten 2008 bildade de fyra kamraterna, som alla skulle bli civilingenjörer inom IT/medieteknik, enskilda firmor och Innovate Creative Design eller IC Design [ai si design] var ett faktum.

Google gillar dem
Till att börja med var syftet att prova på att starta företag vid sidan av studierna och dryga ut CSN-bidragen med lite vinster som verksamheten förhoppningsvis skulle generera. En av kamraterna flyttade till Stockholm och kvar fanns Johan Aronsson, Martin Stenmarck och Magnus Andersson

Efter en trevande start med lite småuppdrag, så kom vad man skulle kunna kalla för genombrottet i maj 2009. Det var när IC Design [ai si design] startade hemsidan beachflagga.se.

– Tanken var att vi skulle ha en domän där vi bara marknadsförde en enda produkt. Dels för att kunna koncentrera våra satsningar, dels för att försöka hålla ett riktigt skapligt pris jämfört med konkurrenterna och det genom att försöka få volym i försäljningen, berättar Johan Aronsson.
– Dessutom gillar Google att man har en enda produkt och man kommer ganska snabbt högt upp på deras söklistor, vilket genererar än fler kontakter och än mer försäljning.

beachflagga.se blev en riktig succé och försäljningen stack upp i höjden. Sommaren 2010 bildade de tre kamraterna och kollegorna ett aktiebolag.

Lyckat koncept
Själva konceptet med produktnischade hemsidor visade sig vara väldigt lyckat när det gällde beachflaggor. Därför gick man vidare skapade ytterligare fyra hemsidor; rollupexperten.se, reklamtält.se (jo, numera går det bra med å, ä och ö i adressen), popupväggar.se och ekobanderoll.se.

– Det går bra, vi säljer skapligt och sedan är det också upp till oss att försöka förädla kunden, skapa merförsäljning och vinna kundens förtroende för att få ta ett allt större grepp om deras marknadsföringsbehov, förklarar Johan Aronsson.

IC Design [ai si design] siktar inte in sig på att ha de allra största företagen på sin kundlista, även om man kan förstå, att det skulle vara kul. Istället tar de sikte på små och medelstora företag, på smarta företag som vill ha konkreta, kostnadseffektiva lösningar på sina behov av att synas och uppmärksammas.

– Vi vill vara de små, smarta företagens helhelsleverantör; från idé och skiss till tryck och webb-produktion, säger Johan Aronsson.

Därför har också kraven på och samarbetet med leverantörsledet varit betydelsefullt och här hade man upparbetade kontakter och erfarenheter från den studentikosa festeristtiden.

Kunskap och erfarenhet
En av de företag, som IC Design [ai si design] samarbetat med, är Mera Produktion i Partille utanför Göteborg, som ingår i NWPP – dvs New Wave Profile Professionals. Det är ett företag med mer än 25 års erfarenhet av reklam- och promotionbranschen. Något som väl kompletterade det nystartade Linköpingsföretaget.

– Som student har vi en enorm fördel av att snabbt kunna lära oss, berättar Johan Aronsson.
– Det är ju liksom vitsen med att vara student, att kunna absorbera, sortera och implementera nya kunskaper. Därför är kommunikationen med erfarna och kompetenta leverantörer otroligt viktig – det blir en process av kunskapsinhämtning för oss, som berikar oss och ger oss förutsättningar att kunna vara till än mer nytta för våra kunder och uppdragsgivare.

När det gäller profilkläder lägger man minst 90% av alla order på Textilgrossisten i Stenungsund.
Textilgrossisten har utvecklat ett starkt sortiment av fritids- samt sportkläder, som kännetecknas av högsta kvalitet och prisvärdhet. Deras målsättning är att genom en effektiv organisation, stark lagerstyrning och egna produktionskanaler erbjuda kunderna ett mervärde i konkurrenskraftigt pris, leveranskapacitet från eget lager och ett professionellt och trevligt bemötande.
Så står det på deras hemsida och får man tro Johan stämmer det till punkt och pricka.

Faktum är att de distribuerar över två miljoner plagg årligen via sina återförsäljare till kunder över hela Norden samt Benelux, Baltikum, Tyskland och Ryssland. Huvuddelen av leveranserna kommer från centrallagret i Stenungsund norr om Göteborg.

– Dessutom samarbetar de med Tryckhuset, som i princip ligger tvärsöver gatan, vilket snabbar upp logistiken och minskar fraktkostnaderna, säger Johan Aronsson.

Lite som en mentor
Någon som har betytt väldigt mycket för de tre unga entreprenörerna är Peter Engdahl med sitt företag DisplayGrossisten AB, som vi hittar i det sörmländska Mariefred – inte långt från Gripsholms slott.

– Peter har ett otroligt kunnande, ett fantastiskt kontaktnät, värdefulla erfarenheter och DisplayGrossistens produktutbud erbjuder enorma möjligheter för oss, förklarar Johan Aronsson.
– Han är lite som en mentor för oss idag och vi har fått en djup och givande relation.

Det är i kontakten med Peter Engdahl som tankar och idéer blommar upp om nya produkter, hippa produkter som attraherar eventbranschen. Och mycket tycks vara i görningen.

– Man kan säga, att vi idag står på fyra ben; a) webb-produktion, b) design, c) produktförsäljning och d) strategilösningar, förklarar Johan.
– Martin svarar för design och formgivning av allt från broschyrer till montrar. Magnus är den bästa webbprogrammeraren jag känner till och själv svarar jag för produktion, produktförsäljning och strategilösningar i de fall våra kunder efterlyser det. Eller vi påpekar deras behov av det.

Kombinerar jobb och studier
Sedan några månader tillbaka arbetar de tre delägarna på heltid i företaget. Samtidigt som de fortsätter att studera på universitetet. Johan pluggar enligt egen utsago till 25% och jobbar till 125%. Martin får lägga lite mer tid på studierna eftersom han precis är uppe i sitt avslutande examensarbete.

– Jag och Magnus ska nu till våren göra ett gemensamt examensarbete, kanske kring tjänstemarknadsföring. Exakt vad det kommer att handla om vet vi inte just nu. Men vore kul om det kan bli lite av att kombinera nytta med nöje, jobb med studier.

I år räknar med man en omsättning på 3,5 miljoner kronor, men till nästa år kommer den att fördubblas – då ska man vara uppe i drygt 7 miljoner kronor.

– Det är så mycket man måste lära sig och förstå om företagande – inte minst för min del eftersom jag också är VD – trots att jag är yngst med mina 23 år.
– Magnus är 25 år och Martin är åldermannen med sina 28 år.

– Tidigare skötte jag all bokföring och administration, men nu har vi tagit hjälp med mycket sådant, för att fokusera på core business, förklarar Johan.

Thank god it’s Friday
Det IC Design [ai si design] vill uppnå är att via sina marknadskanaler etablera kontakt med små och medelstora kunder, som man kan bygga upp relationer med och successivt få som helhetskunder. Idag återkommer 10% av alla kunder och uppdragsgivare – målet är det tredubbla. Målet är också att så många som möjligt ska bli helhetskunder.

För att nå dit är det viktigt att företaget kan utvecklas och det gäller inte minst de som arbetar i företaget – dvs idag de tre delägarna, men för att få driv i företaget och få en stabilitet i verksamheten måste man växa; öka försäljningen och få in mer och kompetent personal.

– Vi brinner för entreprenörskap alla tre och vi vill att den lågan ska fortsätta att få näring, berättar Johan Aronsson.
– Därför sneglar vi lite på de goda exemplen i omvärlden och har fastnat för Google Thank god it’s Friday. Alla Google-anställda får ägna en dag i veckan åt sitt eller sina favoritprojekt. Det var så Google Maps – att kunna se världen tredimensionellt – blev verklighet.

– Vi vill inte vara produktleverantörer i all oändlighet. Därför lägger vi en dag i veckan på våra hjärteprojekt – kanske lite mer jordnära projekt än Google Maps, men vi vårdar vår kreativitet och skaparglädje.

En spelnörd trots allt
Man överdriver inte om man skulle påstå att det råder ett organiserat kaos på det lilla kontoret på Södra Oskargatan 3 i Linköping. Kontoret hyr man av Skyltidé AB med Björn Carlsson, som ägare och VD. Och visst kan det kännas lite tryggt få prata med någon som varit ute i reklambranschen i många år.

Förresten var det Alex Törnqvist på Skyltidé, som kom med förslaget om att hyra en del av deras kontor. Johan och han ingår i varsin BNI-grupp – som står för Business Network International. BNI bygger på team där det bara får finnas en representant från varje bransch. Man har tidiga frukostmöten och en enda uppgift; att supporta varandra med kontaktuppgifter i syfte att underlätta varandras försäljningsarbete.

På frågan vad han gör när han inte arbetar eller pluggar, blir Johan Aronsson momentant tyst – om än bara för en kort stund. Sedan berättar han om sin syn på och sitt deltagande i några seminarier, som vecka45.se arrangerat. Det är ett lokalt projekt som samlar innovatörer, kreatörer och entreprenörer tillsammans med studenter. Allt i syfte att lyfta utvecklings- och framtidsfrågor på ett gränsöverskridande sätt.

– Jo, och så har jag ju en flickvän och jag gillar att laga mat. Dessvärre är jag kanske lite nördigt förtjust i att spela dataspel.

En sista blick på planeringstavlan bekräftar det där om organiserat kaos. Samtidigt som man fascineras av den energi och entusiasm som nästan blir påtagligt verklig. Fast en sak hade man inte lyckas med … hur var det nu; IC Design [ai si design], just det – så ska det låta.