Det finns två begrepp eller två tillstånd, som är varandras motsatser, men som i harmoni skapar optimala förutsättningar för en konstruktiv utveckling. Det ena är kontinuitet och det andra är förnyelse. Det är lite av Ying och Yang.I en organisation, som bara präglas av kontinuitet, är risken stor att effektiviteten minskar, måluppfyllelsen går förlorad och att verksamheten eller produkten eller tjänsten inte efterfrågas längre. Det saknas en viss grad av förnyelse.
Samtidigt som en organisation, som bara bygger på förnyelse, inte får den fasta konturen eller den stabila basen, utan allt ska förnyas och förändras i det oändliga. Ständigt nya mål, ständigt ny inriktning ger instabilitet och otydlighet. Det saknas en viss grad av kontinuitet.
Däremot i en organisation där kontinuitet och förnyelse får verka sida vid sida, så får man de bästa av möjligheter att bygga och skapa. Där står kontinuiteten för tydlighet och styrka, medan förnyelsen står för utveckling och nyskapande. I den bästa av världar låter vi oss inspireras av avvägda portioner av kontinuitet och förnyelse.
Lite av den inspirationen hoppas jag, att vi kan förmedla genom Screen&Marknaden. I reportage och intervjuer, i artiklar och notiser försöker vi vidarebefordra tankar, idéer och företeelser, som just ska inspirerar läsaren i funderingarna kring dennes egen organisation och verksamhet.
Man kan låna några takter här och några ackord där och plötsligt tonar en ny och annorlunda melodi fram.
Det är därför vi skriver om Skyltställets USA-inspirerade slogans, om Daibers nationaldagsrabatter och pressbyråkiosken på hjul. Och om nyheter på Ipex och Fespa eller om näthandelns utveckling i mobilerna och om Legos succé i sociala medier. Kanske låter du dig inspireras, kanske leder det till något nytt och något annorlunda. Något som får ditt företag att utvecklas och att synas på ett bättre sätt.
Det är i alla fall det vi skulle vilja bidra med och framför allt just nu, när vi är ganska säkra på att lågkonjunkturen ligger bakom oss och vi tror oss stå inför en ny högkonjunktur. Somliga tror att den kommer snabbt och starkt, andra att den kommer så sakteliga och med lagom styrka.
Hur det än är med den saken vet vi, att konjunkturer kommer och går. Det allra bästa sättet för att klara den seglatsen är att just få balans mellan kontinuitet och förnyelse. När vi blandar konsolidering med investering och kryddar med en del kundvård och lite nya marknadssatsningar, då bör förutsättningarna vara goda oavsett hur konjunkturkompassen pekar.
Så låt dig bara inspireras om och om igen …
Lars Knapasjö
chefred