Gästkrönika: Underbara lågkonjunktur

Publicerad
2010-08-20
Skribent
Redaktionen

I min bok ”I halvtid”, som kom ut 2007, har jag med ett kapitel som heter just Underbara lågkonjunktur. Där skriver jag bl a; Har man ett bra och välfinansierat företag med bra affärsidé kan det faktiskt vara så att man kan vända en lågkonjunktur till sin fördel.

Det var drygt ett år före den fruktade finanskrisen våren 2009 och den värsta lågkonjunkturen jag ens hört talas om. Plötsligt tog det bara stopp och försäljningskurvorna pekade rakt ner. Det var lite chockartat och rent ut sagt otäckt, men jag står för det jag skrev i boken; att en lågkonjunktur kan bli till ens fördel sett över tiden. Jag skrev också;

– Vi måste kunna verka i både upp- och nedgång om vi ska lyckas skapa det New Wave, som vi vill ha.

Om vi tittar på New Waves affärsområde Profil, så är det indelat i tre grupper; Profilkläder, Arbetskläder och Presentreklam. Vi har totalt 24 inarbetade varumärken och är aktiva i totalt 19 länder i tre världsdelar. Här finns drygt 45% av koncernens försäljning.

Affärsområdet Sport och Fritid representeras av 8 varumärken – de flesta välkända internationella sportvarumärken – och finns i 13 länder med tonvikt på Norden och Nordamerika. Av den gemensamma försäljningen hittar vi nästan 40% här.

Till sist affärsområdet Gåvor och Heminredning med 7 väletablerade varumärken, som Orrefors, Kosta Boda och Sagaform, i 17 länder och med en försäljningsandel på drygt 15%.

Det här är det New Wave Group, som vi hitintills har skapat det och som förra året omsatte 4 087 mkr, vilket var 11% lägre än år 2008 (4 604 mkr). Resultat efter skatt uppgick till 87,8 (147,9) mkr.

Sett mot bakgrunden av den underbara lågkonjunkturen var det ändå bra resultat. Det kanske skulle kunna ha varit bättre, men blev inte sämre just för att vi hade ett bra och välfinansierat företag att utgå från. Vi tog krafttag rakt igenom hela organisationen för att lyfta försäljningen och fokusera på sälja, sälja, sälja … och vi lyckades.

Men det handlar inte bara om försäljning och intäkter, utan lika viktigt är att ha kontroll på utgifter och kostnader. Det är vi också duktiga på i New Wave Group – att ha en bra kostnadskontroll och en effektiv kostnadsstyrning. Någon sa, att det är inte på de stora inkomsterna man bli rik, utan på de små utgifterna och det stämmer bra.

Nu verkar i alla fall den underbara lågkonjunkturen vara över och vi befinner oss i en otroligt spännande fas. Det är nu det gäller att ligga i framkant, ta marknadsandelar och skaffa ännu flera och ännu nöjdare kunder. Det är nu det finns chans och förutsättningar för tillväxt och utveckling.

När den här krönikan kommer ut har NWPP – New Wave Profile Professionals – haft en kick-off inför höstsäsongen. Det blev en succé där vi kunde dela med oss till varandra av energi, entusiasm och engagemang. En av höjdpunkterna var också en gästföreläsare vars ämne var; RMI – Rätt Mental Inställning.

Rättare än så kan det väl inte bli.

Torsten Jansson

Grundare och VD för

New Wave Group