De sociala nätverken måste växa upp

Publicerad
2010-03-26
Skribent
Redaktionen

Antalet användare på Facebook ska enligt uppgift ligga på 300 miljoner. Enligt Facebook går bolaget med vinst på grund av sin relativt låga personalkostnad. Intäkterna har vuxit från 150 miljoner dollar 2007 till ca 350 miljoner dollar 2008. I år väntas intäkterna uppgå till 500 miljoner dollar.De sociala nätverken måste växa uppKonkurrenten MySpace, som storsatsat på annonsförsäljning, uppges i media som mest ha omsatt 900 miljoner dollar på ett år. Intäkterna minskade dock under slutet av 2008 och hela 2009. Fascinerande är det dock med denna penningkarusell – eftersom intrycket inne på Facebook är att det inte finns så mycket annonser att skapa intäkter från.

När man inser att kamraterna har 300-400 vänner var på Facebook förstår man också cheferna i en färsk europeisk undersökning. Cheferna oroar sig över användningen av Facebook på arbetstid. Chattas det för mycket? Det finns twitter, myspace, msn och mycket annat där ute. Hur mycket tid tar det från arbetstiden? Tillför det något? Håller vi kontakt med kunder eller är det bara vänner?

En ny europeisk undersökning som från analysföretaget Economist Intelligence Unit bygger på enkätsvar och djupintervjuer med 390 chefer från sju europeiska länder. Av de tillfrågade uppger 18% att personalen sitter i Sverige.

Enligt undersökningen oroar sig de svenska cheferna främst för att produktiviteten på arbetsplatsen ska minska. Men de oroar sig även för att hemlig information om företaget ska läcka ut. Tanken är densamma som de slogans som användes under andra världskriget: Spionen lägger pussel och En svensk tiger. Snackar vi med folk på Facebook är det lätt att det slinker med information som kan vara känslig. Uppmaningen i skrivrutan är ju också: Vad gör du nu?

Kanske lätt hänt att man skriver: Jo, jag håller på med en hemligstämplad ritning på vår nästa produkt. Någon på en annan avdelning meddelar andra uppgifter, och så har spionen ett pussel att lägga. Experter som intervjuas i olika media menar att detta är den allvarligaste risken med Facebook. Att produktiviteten minskar ställer sig många tveksamma till – snarare menar en del att det främjar produktiviteten.

En undersökning från Ledarna där över tusen svenska chefer tillfrågats om vilken roll de sociala medierna spelar ger till svar, förenklat, att de mest är ett störningsmoment.

Professionellt nätverk

Det sociala nätverk som riktar sig till de mer professionella nätverkarna är LinkedIn. En miljon har anslutit sig denna månad, enligt ReadWriteWeb. Sammantaget finns då över 50 miljoner användare på LinkedIn.

Det finns kritik även mot LinkedIn – de uppgifter som en person lägger upp om sig själv är inte tillgänglig för alla. Man måste uppgradera sitt konto för att kunna se alla resultat av sökningar i nätverket som exempel. En annan invändning är att det inte finns tilläggsfunktioner från tredjepart – något som gör LinkedIn något statiskt. Enligt egen utsago har LinkedIn funnit att det rådande systemet är det bästa för tillfället. Men lovar i en kommentar på ReadWriteWeb förbättringar.

Påvisa affärsnyttan

Så, om företagen inte ser någon nytta med nätverken måste nyttan påvisas. Det handlar ju inte om att jag tycker det är kul att chatta med kompisar utan om vad företagen kan använda dessa funktioner till. För att Facebook ska samla fler vuxenpoäng i företagarvärlden krävs det att Facebook själv – eller hellre fristående bedömare kan visa att det finns en nytta med sociala media. För att LinkedIn verkligen ska fungera, som det professionella nätverk det aspirerar på, borde företaget släppa in tredjepartsprogrammerare. På sätt och vis känns det som i Internets barndom. Vad ska vi använda det till? På den privata sidan handlar det om en slags social kontakt och om underhållning, men i yrkeslivet återstår ännu att påvisa affärsnyttan.