Den amerikanska hemelektronikkedjan Best Buy har under en tid arbetat med sociala medier i USA och nu utökas satsningen även till Storbritannien. Företaget satar på sociala medier för att skapa onlinesurr kring företagets lansering i Storbritannien under våren.
Best Buy öppnade nyligen sin brittiska sajt, för att samordna lanseringen med Consumer Electronics Show in Las Vegas. Sajten öppnas i två steg.
I det första erbjuds redaktionellt innehåll. Steg två ger köpmöjligheter och öppnas senare under våren, samtidigt med öppningen av den första brittiska butiken.
För att stärka närvaron i olika sociala nätverk finns Best Buy nu på Facebook, YouTube, Twitter och Flickr. Innehållet på sajten och i de sociala nätverken kommer att innehålla videoklipp, bloggar och bilder som Best Buys bloggare laddar upp, tillsammans med information kring butiksöppningar och sortiment.
-För oss är sociala medier ett sätt att kunna lyssna på våra kunder, säger DeVere Forster, chef för Best Buys onlinesatsning i Storbritannien.
Best Buy hoppas, enligt New Media Edge, att skapa cirka 8 000 nya jobb i Storbritannien under de kommande fem åren.