Ny branschförening för mode

Publicerad
2010-02-02
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Association of Swedish Fashion Brands (ASFB) heter en ny branschförening, som bildats av ett antal svenska modeföretag för att samla, stödja och främja svensk modeindustri.Filippa K, Tiger of Sweden, Cheap Monday, Whyred, Hope samt tidningen Bon, PR-byrån Patriksson Communications och Visit Sweden har tillsammans grundat ASFB. Målet är att under våren tillsätta en organisation som ska driva modeindustrins intressefrågor.

– Detta är ett viktigt steg för den svenska modeindustrin och de som verkar i den. Fram till idag har det inte existerat en oberoende förening eller organisation som tillvaratar branschens intresse. ASFB har redan från start ett stort stöd från ett flertal svenska modevarumärken, vilket är en förutsättning för att kunna skapa en betydelsefull branschorganisation, säger Lena Patriksson Keller, talesperson för organisationen samt grundare av Whyred.

En av de aktiviteter som ASFB ska syssla med är bl a att arrangera Fashion Week by Berns.