Om de viktigaste sakerna att tänka på inför nästa investering, skriver Tudor Morgan som är grafisk marknadsföringschef på Fujifilm Sericol.
I dessa svåra tider måste man som tryckföretag i den konkurrensutsatta branschen för visuell kommunikation stanna upp och tänka efter, innan man går vidare med nästa investering. Man bör ställa sig frågan – vad är det mina kunder vill ha idag?
En sak som man kan vara säker är att alla vill ha lägre kostnader och snabbare ledtider. En annan sak som man också kan vara säker på är att kunderna inte bara kommer att köpa första bästa produkt utan att de kommer att leta tills de hittar absolut rätt köp för dem. Det gäller inte bara kvaliteten på bild och tryck, utan också maskinens förmåga att göra utskrifter i en rad olika färger på en rad olika grundfärger, till ett vettigt pris. Kunderna, och deras kunder i sin tur, känner av det ekonomiska klimatet och pressas av folk som i likhet med de flesta i dagens läge vill ha saker snabbare, bättre och billigare – nu.
Marknaden för bredformatsskrivare har förändrats mycket på senare tid och den förändringen pågår fortfarande. Den digitala revolutionen är i full gång. UV-skrivarna har nu funnits i nästan tio år och med tiden har allt blivit snabbare, billigare och håller högre kvalitet. Med vad är det som driver den här trenden?
Vanligare och billigare
Den digitala flatbäddsteknologin, med sitt ursprung i screentrycket, är ett av de snabbast växande områdena och har varit otroligt bra för verksamheter som arbetar med screentryck eftersom den visat sig vara ett mycket effektivt sätt att producera tryck. Efter tio år med digital teknologi, är flatbäddsmaterialet orsaken till att denna bransch fortfarande existerar. Och nu när UV-flatbäddsutrustning blir allt vanligare, och den senaste utvecklingen gör dem billigare, är de fast etablerade och kommer säkerligen att dominera på marknaden.
Men vad är det man bör leta efter när man stannar upp och tänker över nästa drag? Det är enkelt, om du inte gör din läxa om flatbäddsutrustning, kommer dina konkurrenter att snabbt gå förbi dig.
Stora volymer dagligen
Det senaste inom flatbäddsteknologi är array-utskrifter med full skrivbredd som uppkommit på grund av behovet att producera fler kvalitetsutskrifter än tidigare, istället för att använda tryckprocesser som screentryck eller offsettryck för tryck på oböjliga material. För att din investering ska betala av sig måste du trycka stora volymer tryck varje dag och om detta uppfyller dina behov bör du allvarligt fundera över att investera i de senaste tekniska lösningarna på området.
Du bör samarbeta med den leverantör du vill använda för att den lösning – som gör att du kan tillhandahålla dina kunder – blir en produkt som håller högre kvalitet än vad de tidigare fått, men samtidigt är billigare för dem.
Utgå från vad du vill uppnå
När du sedan gör ditt val är det viktigt att tänka på hur stora volymer du behöver producera, både som mest och som minst. Fundera över vilka storlekar du brukar trycka varje dag och om du trycker höga volymer bör du se om du kan hitta utrustning som kan ge dig lika bra kvalitet, men hålla priserna nere, och kan trycka dubbelsidiga dokument med perfekt färgregistrering.
Du måste ta ställning till om du vill använda UV-bläckstråleskrivare, eftersom de ger dig både snabbhet och konkurrenskraftiga priser. Utgå från det resultat du vill uppnå för att välja rätt utrustning för dig. Om du till största delen sätter tryck på oböjliga material finns ingen anledning att välja en hybridprodukt. Tänk också på den färgskala du behöver för att uppfylla dina kunders önskemål.
Om du planerar att investera i digital flatbäddsteknologi ska du ställa dig följande frågor:
Leverantörer måste hela tiden hålla jämna steg med de övriga i branschen och göra sina produkter så attraktiva som möjligt. För de som överväger att investera i en ny maskin är det mycket viktigt att kunna lita på att tillverkaren kan leverera en stadig och pålitlig plattform.
Det är viktigt att ha ett nära samarbete med leverantören i fråga om vilka slags material maskinen behöver kunna hantera. Leverantören bör ha så god kunskap om din verksamhet och dina behov att han kan ge erbjuda dig omfattande rådgivning och ett detaljerat affärsförslag.
Till sist – med dessa goda kunskaper om denna nya applikation är det dags att gå framåt och investera i digital flatbäddsteknologi.