Dags att märkas

Publicerad
2009-12-22
Skribent
Redaktionen

Om man vägrar att se bakåt och inte vågar se framåt, så måste man se upp. Trots att det är ett citat av den kända Linköpingssonen Tage Danielsson, så stämmer det bara delvis med ett av stadens mer framgångsrika företag; Linköpings Stämpelfabrik.

Här vågar man definitivt se framåt och har gjort så i 45 år.

År 1964 startade Ove Berggren – då 27 år, idag 72 år – sitt eget företag med tillverkning av stämplar och han började ensam i en källarlokal på Vasavägen i centrala Linköping.

I korsningen Vasavägen och Östgötagatan står just Tage Danielssons staty. Han föddes i staden 1928 och dog 1985. Många minns honom, men kanske inte det faktum att han var underhållningschef på Sveriges Radio 1959 och den som faktiskt grundade det i år 50-årsjubilerande radioprogrammet Sommar. Ett program som genom åren älskats av många – inte minst undertecknad.

Tar sikte framåt

Något större firande av 45-årsdagen blev det inte. Istället tar man sikte på år 2014 då man får fira 50-årsjubileum.

Allt började med att Ove Berggren startade tillverkning av stämplar för den lokala marknaden och stämplar är än idag den huvudsakliga produkten vid sidan av ett imponerande brett sortiment.

–       På den tiden var också stämplar lite av en konjunkturmätare. Vi sålde fler stämplar inför konjunkturuppgångar och färre när det började dala i konjunkturcykeln, berättar Ove Berggren.

–       Idag ser vi däremot inga sådana samband och när det gäller den finanskris som vi nu genomlider, så har vi klarat oss ganska bra. Vi har tappat ett par procent i omsättning, men det kompenseras av att vi haft en stark tillväxt och utveckling under de senaste åren.

Vi sitter i ett ljust och smakfullt konferensrum på övervåningen i den egna fastigheten, som ligger på Engelbrektsgatan 22 – bara ett par kvarter från centralstationen och det omhuldade Frimis eller Frimurarhotellet.

Det var år 1984, som man köpte fastigheten och flyttade hit från Vasavägen, där man huserat i 20 år.

Idag sysselsätter Linköpings Stämpelfabrik tolv personer och har en omsättning på ca 19 miljoner kronor och tittar man på offentlig företagsstatistik, så är verksamheten både lönsam och stadd i utveckling.

Verkligen ett familjeföretag

Vid bordet sitter Ove Berggren och sonen Fredrik Berggren, som började på företaget direkt efter gymnasieutbildningen år 1995.

–       Fast som i de flesta familjeföretag hade man väl varit med på ena eller andra sättet ända sedan krypåldern, menar Fredrik.

Det är Ove som fortfarande ansvarar för stämpelsidan, men Fredrik fokuserar på skyltar, där man är stora på den lokala östgötska marknaden.

Dottern Carina Berggren svarar för den digitala sidan – dvs främst visitkort, kuvert, brevpapper, namnskyltar mm.

Hustrun och mamman Monia Berggren sköter administrationen och ekonomisystemen, vilket bl a innebär att hon med sin vänliga, men ack så bestämda stämma via telefon också bedriver företagets egen inkassoverksamhet. Med yttersta goda resultat ska tilläggas.

När Ove och Monia vill koppla av så är det segling som gäller. Med sin lagom stora segelbåt har man kryssat sig runt hela Östersjön – från Haparanda till S:t Petersburg, Polen och Tyskland till Kielkanalen, men inte längre.

Fredrik, som är 35 år, bor tillsammans med sambon Emma och de bägge barnen Lukas, 3,5 år och Stina, 1,5 år. Om han får en stund över, tar han med förkärlek gärna hand om sin Harley Davidson från 1942.

Skyltar som komplement

Det var när Linköpings Stämpelfabrik skulle börja marknadsföra sig på allvar som Ove insåg att kostnaderna var för höga sett i relation till det begränsade utbudet av produkter. Det behövdes ett kompletterande sortiment vid sidan av stämplar och det blev skyltar – eloxerade aluminiumskyltar.

Eloxering är en typ av ytbehandling på aluminium som också går under benämningen; anodisering. Processen går ut på att omvandla ren aluminium till aluminiumoxid genom en kontrollerad elektrolytisk oxidationsprocess, där godset kopplas som anod i en svavelsyralösning. Resultatet blir en snygg skylt – åtminstone när Linköpings Stämpelfabrik var tillverkare.

Dags att märkas

Nästa steg – som kom 1988/89 – var postorderkatalogen. Första utgåvan hette Dags för stämplar, men sedan har rubriken alltid varit; Dags att märkas.

Den första var på modiga 16 sidor, vilket ska jämföras med höstkatalogen 2009 på hela 64 sidor. Nu är det inte bara sidantalet som utökats utan framför allt produktsortimentet.

I dagens katalog, som är den i särklass största postorderkatalogen inom den grafiska branschen, hittar vi det mesta från stämpelur och kassaapparater till flaggor, vepor, trottoarpratare, sigillstämplar, apparater för vitprägling och bränning mm.

Här finns också visitkort, kuvert, brevpapper, bordsstandar, entrétak, sportflaskor, kundvagnspolletter, isskrapor, reflexer och sittunderlag för att bara ta några exempel.

Och så givetvis stämplar av alla de slag. Manuella likväl som elektriska, stora som små, självfärgande eller med färgkassett … till och med discostämplar för uv-ljus och stålstämplar för märkning av metallmaterial.

Skaftet är en egen konstruktion

En av de mest sålda produkterna är den självfärgande Point-stämpeln vars skaft är en egen konstruerad konstruktion. Det unika är att stämpelskaftet på Point-stämplarna är självjusterande, så oavsett hur hårt trycket är och oavsett om det finns mycket eller lite färg i stämpeln så blir trycket mot papperet alltid lika jämnt och lika bra.

På andra stämplar som saknar den här självjusterande funktionen blir trycket på papperet beroende på hur hårt man trycker och resultatet kan bli allt från för mycket färg till för lite och svagt stämpelavtryck.

–       Den här skaftkonstruktionen ger oss en stor konkurrensfördel, förklarar Fredrik Berggren.

–       Samtidigt ger det kunden en kvalitet som gör att de återvänder till oss både för att köpa nya stämplar och för att handla från det omfattande sortiment som vi har i katalogen.

Både nationellt och lokalt

Hur många exemplar som postorderkatalogen från Linköpings Stämpelfabrik skickas ut i vill inte Ove Berggren uppge, men han bekräftar att den går ut till landets alla företag och då kan var och en själv bilda sig en uppfattning om volymen.

–       När vi första gången skickade ut katalogen i Stockholmsområdet, började våra telefoner ringa som aldrig förr, minns Ove Berggren och fortsätter;

–       Det var vi inte riktigt vana vid och samtidigt förstod vi att vi stod inför en viktig och betydelsefull utveckling.

Idag svarar katalogen för merparten av omsättningen och omsättningen från den egna butiken och order vid sidan av katalogen utgör en mindre del.

Katalogen producerar man själva i huset vad gäller texter och bilder. Sedan har man en reklambyrå som hjälper till med färdiga original och tryckerikontakt.

–       Samtidigt som katalogen går ut till landets alla företag, ska man komma ihåg att företagarna också är privatpersoner när de lämnar företaget, påpekar Fredrik Berggren.

–       Därför har vi ett lite bredare sortiment som kan attrahera både privatpersoner och föreningar.

Han påpekar också att man hela tiden är ute och letar efter nya produkter för att utveckla och förnya katalogsortimentet på ett riktigt sätt.

Hemsida är A och O

Ansvarig för utveckling av den betydelsefulla hemsidan är Ove Berggren själv – inte vare sig sonen eller dottern. Och hemsidan är viktig – inte minst på stämpelsidan där man länge haft en bygg-online-funktion.

Det vill säga, att kunden kan skriva in sina texter, välja stil, grad och form samt få ut ett korrektur för avstämning.

–       Den nuvarande hemsidan har funnits i åtta år och vi har satsat mycket på att vidareutveckla den, förklarar Ove Berggren.

–       Vi tittar också på vad Internet totalt sett erbjuder, säger Fredrik Berggren. Det finns sociala medier, communities, forum och bloggar som kommer att få och som redan har betydelse för hur vi som företag kan exponeras för kunderna.

–       Det stämmer, fyller Ove Berggren i och berättar om hur han hittade en blogg där en kille skrivit; ”att ska ni ha en bra stämpel för era pappåsar, så kontakta Linköpings Stämpelfabrik. De har kanonbra stämplar och bra priser.”

–       Sådant betyder enormt mycket för att vi ur ett sökordperspektiv ska synas. Visserligen annonserar vi via bl a Google men det kostar pengar och här har sociala medier och bloggar en viktig funktion.

4Sign har betytt mycket

Linköpings Stämpelfabrik har varit med i branschkedjan 4Sign i stort sett sedan start och tänker fortsätta med det. En diskussion som varit svår och intensiv på företaget är om man också skulle kunna ändra namn till 4Sign Linköping, men så kommer det inte att bli inom överskådlig framtid.

–       Vi är ett stämpelföretag och Linköpings Stämpelfabrik är ett starkt inarbetat varumärke, påpekar Ove Berggren.

–       Hur gärna vi än vill så blir det fel att byta namn, menar Fredrik och påpekar att inget hindrar att man arbetar med bägge namnen sida vid sida i två separata bolag, men nu för man fram 4Sign som ett medlemskap och det har inte vållat några problem.

Både Ove och Fredrik Berggren betonar att medlemskapet eller delägandet i 4Sign har varit väldigt viktigt och gett stora positiva effekter. Det handlar om minskade kostnader tack vare en inköpssamverkan när det gäller transporter, material etc. Samtidigt är den stora vinsten den kollegiala samverkan – ensam är inte stark, utan medlemsgemenskapen ger styrkor i form av ökade resurser och breddad kompetens.

–       Precis som vi är det enda företag inom 4Sign som håller på med flaggor, så finns det andra som håller på med för oss udda produkter, framhåller Fredrik.

–       Idag är vi en stark kärna inom 4Sign som vill konsolidera oss, samla krafterna och exponera oss för en större marknad i Sverige och i norden.

Inte allt i egen regi

Samarbete är ett begrepp som både Ove och Fredrik återkommer till och de är måna om att påpeka, att alla produkter inte tillverkas eller förädlas i egen regi. Det mesta och framför allt stämplarna, tillverkas inom de egna väggarna, men sedan har man med åren byggt upp relationer med kompetenta, erfarna och pålitliga underleverantörer. Det handlar om att kunna garantera den kvalitet och leveranssäkerhet som Linköpings Stämpelfabrik står för.

När vi avslutat mötet, visar Ove Berggren mig företagets samling av stämplar och stämpelverktyg. Från den med rakblad handskurna stämpeln från Kenya till den första blysättningsmaskinen, som företaget skaffade.

Fredrik guidar runt i fastighetens alla produktionsutrymme och låter mig imponeras av såväl stämpeltillverkning som automatisk visitkortsskärning och dekaltryck.

På väg från Linköpings Stämpelfabrik lyssnar vi på nyheterna på radion. Samtidigt passerar vi hörnan där Tage Danielssons staty står och jag undrar om alla förstått hans storhet och kloka ord.

Eller vad sägs om citatet; ”Det är då för väl att lögnen finns, för tänk om allt man hörde var sant.” Sedan var nyhetssändningen över …

Text/foto; Lars Knapasjö