Om man åker norr ut på E6 från Malmö mot Göteborg, så ser man på vänster sida Charden när man passerar norr om Varberg. Det gör Du givetvis när Du åker även i motsatt riktning, men på resan norrut blir intrycket lite mer pompöst och storslaget.
Charden Reklams egen fastighet är en stor vit industribyggnad med en entré i form av ett enormt glasparti och med ett tak med imponerande överhäng. På väggarna en stor grön, snedlutande logga med det svarta R:et från Charden Reklam.
Och som pricken över i:et sitter de stora, blåa karaktäristiskt ovala skyltarna med guldtext; Profile Professionals.
Innanför glasentrén möttes vi av en visningshall på ca 300 kvm och med en enorm takhöjd. Här pågår febrila aktiviteter inför julsatsningarna och redan sitter vepor på väggarna med texten; Christmas Rocks – en julmarknad som rockar fett.
Det är mindre än fyra veckor kvar innan Charden Reklam bjuder på julpartaj med musik och upptåg, julklappar, mingel och mat för alla – både befintliga och potentiella kunder.
Varberg med sina drygt 27 000 invånare är basen för Charden Reklam, men man har också ett försäljningskontor i Göteborg och ett filialkontor i Östersund. Den här vackra västkuststaden har anor från 1000-talet, men hette då Getakärr. Namnet Varberg kommer från ordet ”vårdkaseberg”.
År 1290 byggdes Varbergs borg som numera är Varbergs Fästning. Staden har under två längre perioder sedan vikingatiden varit i dansk ägo ända fram till år 1645 då man slutligen blev svenska. Sedan mitten av 1800-talet har Varberg varit en havskurort.
Mormor står för namnet
När bolaget bildades i slutet på 1980-talet av Charlie Gunnarsson, ville han låna släktnamnet från sin mors sida – mormor hette Henrietta af Harden. Fast det var inget som föll Patent- och Registreringsverket i smaken, eftersom det fanns tolv olika familjer med det namnet som var tvungna att ge sitt godkännande. För att inte förlora tid tog Charles initialbokstaven C i sitt förnamn och lade till Harden; dvs Charden och därmed var kampen mot byråkratin över.
– Jag kommer egentligen från bilbranschen och sålde bildelar i många år. Tillsammans med en kompis sålde jag bilar och motorcyklar, berättar Charlie Gunnarsson.
– Allt eftersom jag blev duktigare på att lacka, blev det allt mer motivlack, flames och stripes. Därifrån var inte steget långt till lackerade företagsskyltar.
Jobbade man ändå i bilbranschen och dessutom med skyltar, så blev det en och annan presentartikel med anknytning till bilbranschen som exempelvis bilemblem och nyckelringar.
Tre månader efter starten någon gång år 1988 skaffade Charlie Gunnarsson desktop i PC-miljö. Då arbetade han i PageMaker och nu uteslutande i Corel. Det blev i alla fall början på att producera trycksaker och kundkretsen vidgades från bilsektorn till kunder som mer generellt behövde professionell hjälp.
Vid den här tidpunkten var desktop något mycket nytt och spännande, att kunna göra en trycksak direkt i en dator var ingen tanke som fanns i var mans huvud. Samtidigt gav det utlopp för Charlie Gunnarssons kreativa ådra.
Sedan barnsben har han ritat jämt och ständigt och drömde om att bli arkitekt, men livets slump ville något annat och jag kan inte påstå att herr Gunnarsson verkar missnöjd med det resultatet.
Började med screen
Följdriktigt anställde han en medarbetare och skaffade screentrycksutrustning och så var det hela igång.
– Det ena gav det andra. Verksamheten växte både när det gällde omsättning och uppdrag. Efter 6-7 år hade vi redan börjat lägga ut screentryck som vi inte hann med och när tryckaren slutade, sålde vi screentrycket och har sedan dess lagt ut all tryck och märkning – frånsett transfer, förklarar Charlie Gunnarsson.
– Idag har vi tre maskiner som producerar transfer. Vi är bl a leverantör till en av de största friskolekedjorna och klär upp 1 000-tals elever på yrkespraktiska utbildningar. Inför skolstart fylls Charden-huset med arbetskläder som märks upp och levereras över hela landet. Vi får till och med jobba i skift med transfermärkningen för att hålla leveranstiderna.
Vår värld av reklam
Välkommen … till vår värld av reklam, står det på en presentationsfolder för Charden Reklam och vår värld av reklam får nog anses täcka allt. Från logotyper, visitkort och brevpapper till bildekor och storformat, för att inte prata om skyltar, digitaltryck, profil- och arbetskläder, presentreklam och allt som tänkas kan.
– Jag skulle tro att ca 70% av vår omsättning genereras av lokala kunder och att resten är fördelat mellan Sverige och lite utland, förklarar Charlie Gunnarsson.
– Och i en mindre stad som vårt lilla Varberg så är bredden viktig, att kunna vara en professionell allservicebyrå. Att kunna klara allt som har med reklam och marknadsföring att göra.
Därför är det föga förvånande att Charden Reklam också är en av de största leverantörerna i Sverige av riktiga, traditionella emaljskyltar. Sådan som satt uppe i gathörnen och på gamla butiksdörrar. Tillverkningen sker i samarbete med en partner i Tjeckien och allt efter en mer än 100-årig hantverksprocess.
Profile Professionals är en styrka
När New Wave Group någon gång i mitten av 1990-talet inledde en omfattande kvalitetssatsning, så tillkom Profile Professionals som en samverkansplattform kring starka varumärken och gemensamma satsningar och marknadsåtgärder.
– Vi var bland de första som på den tiden värvades av Jocke Jansson och det har bara varit till vår klara fördel, säger Charlie Gunnarsson.
– Vi har ju fördelen av att Charden är ett starkt lokalt varumärke och Profile Professionals är ett både nationellt och genom New Wave Group internationellt välkänt varumärke – vi både äter kakan och har den kvar.
Det kan för övrigt garanteras att E6-trafikanterna omöjligen kan missa Profile Professionals-skyltarna.
– Det har hänt att folk undrar om huvudkontoret ligger här och inte i Dingle, berättar Charlie Gunnarsson roat, men skriv inte det för det gillar nog inte Torsten.
All time high förra året och fortfarande
Charden Reklam har som sagt växt sakta, men säkert. Idag är man tio medarbetare i Varberg/Göteborg med en omsättning på ca 20 miljoner kronor. Förra året var all time high och för i år ligger man parallellt med fjolårets siffror, vilket bådar gott.
Det gläder de tre delägarna Charlie Gunnarsson (60%), Jessica Gunnarsson (20%) och Elisabeth Nagy (20%) liksom de trogna medarbetarna.
På kontoret i Östersund finns sex medarbetare och omsättningen ligger kring nio miljoner kronor. Man sitter för övrigt i Grizzly Reklams lokaler.
Grizzlys speciella annonsdesign och även designen på hemsidan har tagits fram av Markus Trapp, delägare och medarbetare på Östersundskontoret.
– Livet är bara en rad slumpar, förklarar Charlie Gunnarsson. Varberg erbjuder en av landets bästa surf-vågor och Markus Trapp som är surfare begav sig från Östersund och hit enbart för den sakens skull. För att försörja sig tog han timanställning på Charden och blev till slut anställd.
– Till sist kunde varken kärleken eller vågarna hålla honom kvar och när han flyttade tillbaka till Östersund, föreslog jag att han skulle starta upp Charden Reklam där.
Nu ägs Charden i Östersund av Charlie Gunnarsson, Markus Trapp och hans gamla vän Andreas Lindgren som tagit på sig ansvaret som platschef.
Tack för det New Wave
Och Charlie Gunnarsson privat. Jo, han är 49 år och bor tillsammans med frun och delägaren Jessica Gunnarsson på en gård ute på landet. Med ladugårdar och utrymme för bilar, bågar och båtar – de tre stora passionerna för Charlie Gunnarsson vid sidan av familjen, som består av två egna barn och Jessicas två barn och så lille Tom, som i skrivande stund är tre veckor gammal … och så Jessica, som han träffade just genom sitt engagemang i New Wave.
– Tack New Wave, säger Charlie Gunnarsson med en vördnadsfull bugning.
Takterna sitter kvar
Som den allservicebyrå Charden är, har man behållit delar av vad som var stort i början. Så självklart trycker man. Canon Print Shop betyder att man har en Canon proffsprinter ImagePress C1, som ger ett häpnadsväckande bra tryckresultat och har ett brett prestandaregister.
Även på storformatsidan har man hög kompetens – främst genom Tommy Nilsson i Varberg och Andreas Lindgren i Östersund – som bägge besitter en tung branscherfarenhet.
Men i sitt byråengagemang så kan man skymta det där intresset för snabba bilar och motorcyklar som Charlie Gunnarson nämnde i förbigående i början.
– Charden är Official Partner of WTCC och har kontrakt med Eurosport i Paris, berättar han. WTCC eller World Touring Car Championship, är ett globalt standardvagnsmästerskap, där Sveriges egen Richard Rydell fightas i toppen.
– Vi har designat och tillverkat alla personalkläder och VIP-kit. Våra produkter syns worldwide i Eurosport och det är fantastiskt roligt.
– Charden har ensamrätt till försäljning av WTCC-produkter på racingbanorna i hela Europa. Just nu befinner sig vårt WTCC-team på Imola Racetrack i Italien, med en profilshop i depån.
Det är raka puckar och hög puls, det är snabba bilar och fräcka banderoller. Ändå känns det tryggt att veta att för några år sedan flyttade Charden Reklam från sina gamla lokaler på Susningsvägen till den nya häftiga fastigheten vid E6 med adress Honungsgatan. Det rockar fett och rart, eller hur?
Text: Lars Knapasjö
Foto: Martin Eriksson