Därför blir kunden en kund

Publicerad
2012-05-02
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Produktmedia

I slutet av förra året genomförde Högskolan i Jönköping en undersökning på uppdrag av profil- och promotionbranschorganisationen SBPR. Det handlade om en slutkundsundersökning, för att få veta hur och var företagen köper sina profilprodukter.

I undersökningen ingick 246 företag, av dessa valde 60 att tacka nej till att delta, har som policy att inte delta i undersökningar, även om det är en skola, som gör den. De som svarat på frågorna i undersökningen är inköpsansvariga i respektive företag. Företagen är slumpvis utvalda, små, medelstora och stora företag.

Initialt var det nästan 3 av 4 företag som kände till begreppen profil- och reklamprodukt, vilket kan vara lite förvånande. Förhoppningsvis borde alla företag känna till de mer basala begreppen.

Knappt hälften
På frågan om företagen hade egna profilprodukter och tänkte sig att skaffa egna profilprodukter, visade det sig att mindre än hälften hade eller tänkte. Medan drygt hälften varken hade eller tänkte skaffa sig profilprodukter.
På följdfrågan hur ofta man köper profilprodukter blev svaret att hälften gör det högst en gång om året eller mer sällan. Fast nästan 25% av företagen gör det tre gånger om året eller oftare.

Exakt hälften var
På frågan om man varierar sitt sortiment av profilprodukter eller har ett fast bassortiment blev svarsfördelningen exakt hälften var.

Hur köper man då in sina profilprodukter. Där svarade 85% av företagen att man göra det genom en profilåterförsäljare och 15% att man använder andra kanaler som t ex tryckerier, butiker, kontorshandlare etc.

Tre av fyra bryr sig
Sedan är det intressant att veta om företagen köper presenter, gåvor och give-aways till sina kunder och till sin personal. Tre av fyra företag gör det och visar på så sätt sin uppskattning och nästan hälften av dessa gåvor köps in via profilåterförsäljare, men drygt hälften (54%) köps hos butiker och andra leverantörer.

Ingen kris
En allvarlig reflektion, enligt SBPR, är att mer än en fjärdedel av de uppringda inte visste vad en profilprodukt är. Trots att de, i de flesta fall, hade telefonen i vänster hand och en penna med reklamtryck i höger hand eller på sitt skrivbord.

Att över hälften inte har egna profilprodukter visar att det finns mycket att göra för den vakne profilåterförsäljaren. Av den andra halvan hade hälften ingen strategi utan fladdrade i sina inköp. Här kan man också hjälpa sin kund att ta fram ett bassortiment, som profilerar företaget och som alltid ska finnas.

Att nästan alla handlar av profilåterförsäljare känns bra. Det visar att det finns återförsäljare med profilprodukter, som fått sina kunder att förstå verkligen värdet av detta media.

Kjell Harbom

– Däremot har man inte lyckats lika bra med presentsidan, trots att det är så många, som kallar profilprodukter för presentreklam.
– Mer än hälften av alla presenter säljs av andra, företrädelsevis av vanliga butiker. Här finns mycket att göra. Presenter är en viktig inkomstkälla i vår bransch, säger SBPR-ordförande Kjell Harbom.

Även om alla media säger att branschen är på väg in i eller befinner oss i en kris, så visar den här undersökningen, att krisen inte behöver drabba oss så hårt ekonomiskt. Däremot kanske profil- och promotionföretagen måste rulla upp ärmarna och jobba ännu hårdare, för det finns bevisligen oplöjd mark där ute, som med lite bearbetning kan ge skörd.