Det här är en berättelse om ett företag för vilket inget tycks vara omöjligt. Ett företag med ett gäng av unga, hungriga medarbetare, som själva tycker att det här bara är början på företagets utveckling och framgångar. Det här är berättelsen om Profeel AB i Eskilstuna; ett partnerföretag inom New Wave Profile.
I fastigheten Valkyrian 33 med adress; Kungsgatan 72 i Eskilstuna, har en lokal som tidigare var en bilverkstad byggts om till butik och showroom för just Profeel. Ett mål med ombyggnationen var att återskapa den vackra industribyggnaden och samtidigt anpassa den till dagens behov och standard. Plåtfasaden på den gamla bilverkstaden har skalats av för att få fram den äldre gedigna tegelfasaden och byggnaden har fått tillbaka sitt originalutseende med stora glaspartier som ger en ljus lokal med bra skyltläge längs Kungsgatan. Även insidan har fått en ordentlig ansiktslyftning med nytt golv, nya väggar; anpassats efter Profeels önskemål.
Årets Nyföretagare på direkten
Profeel AB är ett namn som attraherar fantasin. Det kan stå för proffsig känsla, samtidigt som det engelska uttalet blir det svenska profil. Sammantaget skulle det kunna betyda att företaget har en professionell känsla för profilering och den tolkningen känns väldigt rätt.
Året var 2005, då fyra unga vänner, som alla hade en koppling till presentreklam och promotionbranschen, träffades för att prata om hur de skulle kunna förverkliga en idé, som de pratat om. En idé om att starta ett företag som kunde erbjuda ett koncept, där man kombinerade event med marknadsföring, både internt och externt. De fyra var Michael Serrander, Joachim von Carlsburg, Fredrik von Carlsburg och Catrin Lidetoft och ganska snart var de alla delägare i Profeel AB. Sedan två år tillbaka är Marcus Eriksson också delägare i företaget.
– Vi hade en tydlig och klar ambition att växa och utvecklas som företag och år 2006 vann vi utmärkelsen Årets nyföretagare i Eskilstuna, berättar Michael Serrander.
– Förra året var vi dessutom nominerade som Årets Marknadsförare.
– 2009 var vi nominerade till Årets företagare i kommunen, bara det synnerligen hedersamt. Trots en allmän nedgång inom profil- och presentreklambranschen har vi ökat vår omsättning varje år sedan starten.
– Under våra första verksamhetsår, innan finanskrisen, ökade vi vår omsättning med 30-40% per år. Att det sedan fortsatt att gå bra för oss även de två senaste åren är vi naturligtvis väldigt stolta över, speciellt eftersom branschen som helhet tappat stora delar av sin omsättning sedan hösten 2008, säger Fredrik von Carlsburg, en av företagets numera fem delägare, i en intervju i en lokaltidning.
Verksamhetsåret 2010 var omsättningen 16 miljoner kronor, som steg till 24 miljoner kronor år 2011. Förra året blev omsättningen drygt 28 miljoner kronor och totalt hade man nu 11 medarbetare.
New Wave Profile ger styrka
I augusti i år blev Profeel ett New Wave Profile Partner-företag, vilket med all önskvärd tydlighet framgår av deras lokaler, marknadsföringsmaterial, hemsida mm. Valet att vara partner, inte medlem i NWP, grundar sig på att Profeel under 2012 skapade en helt ny grafisk profil, som ytterligare skulle tydliggöra företaget och dess verksamhet. Därför kändes det inte meningsfullt gentemot kund att så snart göra några större förändringar.
– Vi har stått fria och inte tillhört någon annan kedja eller organisation inom branschen, men NWP känns som ett lyft, ett stort steg framåt, förklarar Michael Serrander.
– Tillgången till deras produktsortiment, deras marknadsaktiviteter, deras profil och ett brett nätverk kommer att vara ett utmärkt komplement för oss och ge oss en större både bredd och styrka.
Tre ben ger en helhet
Profeels koncept med marknadsföring och event togs emot enormt positivt och resulterade i en lyckosam start av företaget. Det ena benet var promotion och presentreklam, reklam och marknadsföring. Det andra benet var event; detta att göra saker tillsammans; både internt inom företagen, likväl som externt i relationen företag och kund.
– Efter ett ganska kort tag insåg vi att arbetsmiljö och ergonomi också borde vara en naturlig del i vårt helhetskonceptet; ett tredje ben, säger Marcus Eriksson.
– Vi ska kunna vara en totalpartner till våra kunder. Medarbetarna ska kunna få de bästa förutsättningarna på sina respektive arbetsplatser. På samma sätt som de och företaget genom oss får allt de behöver från pennor och block till visitkort och broschyrer och självklart profilkläder, bildekaler och presenter till både medarbetare och kunder.
– Vi kan också erbjuda företagen webbshopslösningar när det gäller det mesta av vad vi kan tillhandahålla.
I samband med flytten till Kungsgatan 72 med totalt 1 100 kvm lokalyta öppnade man en Profeel Office-butik mittemot Profeel Promotion-lokalerna med sitt ljusa och fräscha showroom och effektiva kontorsutrymmen.
– Självklart är inte alla medarbetare proffs på allt. Vi är indelade i olika ansvarsområden och specialister på varsitt område. Gentemot kunderna kan vi erbjuda en effektiv och professionell lösning på allt från kontorsmaterial till marknadsföring och relationsbyggande event, poängterar Marcus Eriksson.
Ett positivt klimat
Profeel har kunder över hela landet, men med fokus på Mälardalen och städer som Eskilstuna, Västerås, Strängnäs, Uppsala och Stockholm. Kunderna är både små och stor, både privata och kommunala, både tjänsteföretag och tillverkande företag; både familjeföretag och börsnoterade.
Det är funktionen som totalpartner, som helhetsleverantör som går som en röd tråd när det gäller kundprofilen.
– Det budskapet försöker vi också förmedla i vårt eget sätt att kommunicera, säger Michael Serrander.
– Vi arbetar mycket inom olika affärsinriktade nätverk, framförallt här i Eskilstuna, som har ett mycket bra näringslivsklimat.
Exempel på det är VilstaGruppen, som är ett starkt och växande nätverk med 132 medlemsföretag och med ca 5 000 anställda. Det var också i Vilsta Industriområde som Profeel började sin verksamhet; inhyrd i en liten lokal hos en av de första kunderna.
Ett annat exempel på nätverk är BNI, Business Network International. Där medlemsföretagen ses en gång i veckan vid frukostmöten. På mötena finns en tydlig agenda och syftet är att företagen ska dra nytta av varandra och gemensamt kunna skapa affärer.
Man är också engagerad i Eskilstuna Convention Bureau, som är ett initiativ som verkar för att få fler konferenser och större evenemang till kommunen.
– Det finns en ambition inom kommunen att åstadkomma mer av Gnosjöanda här i Eskilstuna och det känns inspirerande, säger Marcus Eriksson.
Par i bröder
Med sina 25 år är Marcus Eriksson yngst i gänget. Han började i stort sett direkt efter det han gått ut Företagargymnasiet i Eskilstuna.
– Första tiden arbetade jag på provision, vilket gjorde mig supermotiverad och sedan klev jag in som delägare, berättar Marcus Eriksson.
– Michael och jag är bröder. Liksom Joachim och Fredrik. I den mån jag hinner med någon fritid, så ägnas den åt träning, golf, trav och resor.
Michael Serrander är 10 år äldre än Marcus och har familj med två barn; William och Nellie. Utanför jobbet blir prioriteringen familjelivet kryddat med lite träning.
Stipendium för UF-företagare
Efter fem år av ständig tillväxt och utveckling beslutade sig Profeel för att göra något för unga företagare. Initiativet togs av Göran Hogestadh, ordförande i Profeels styrelse.
Genom sitt stipendium vill Profeel premiera gymnasieungdomar som driver UF-företag. Stipendiet är på 10 000 kronor och ett erbjudande om en traineeplats som säljare hos Profeel; en möjlig språngbräda ut i arbetslivet eller för fortsatt entreprenörskap i egen regi.
Nästa steg
Om partnerskapet i New Wave Profile nyligen var ett stort och viktigt steg, så lär det komma flera både stora och små kliv framöver.
– Vi ordnar också VIP-event för oss själv, som när vi genomförde Feel For Fashion och ordnade en modevisning, där vi visade vårens nyheter från utvalda klädvarumärken. Självklart med en DJ som skapade stämning och med god mat och dryck, berättar Marcus Eriksson.
– Ett mycket uppskattat arrangemang och nu inför julen och det faktum att vi ska börja sälja Paulo Robertos varumärke Le Zie; en köksproduktserie med inspiration från Maddaloni i Italien, så planerar vi för fullt för det eventet, tillägger en entusiastisk Marcus Eriksson.
Efter intervjun funderar man på hur det kommer sig att ett företag som Profeel lyckas så bra. Kan det vara att många olika delar; konceptet, ägarnas totala engagemang, medarbetarnas vinnarskalle, konceptets tydlighet och vitalitet; att allt det tillsammans skapar en oslagbar helhet.
Hur som helst – jag är övertygad om att de har rätt när de konstaterar att; det här är bara början.
Marcus Eriksson Michael Serrander.