Bauhaus profilerar doften   Peter Stormare och Kristofer Hivju (foto: Bauhaus)

Bauhaus profilerar doften

Publicerad
2022-11-16
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Övrigt

Den svenska byggvarukedjan Bauhaus lanserade under september ett doftljus, som ska förmedla en gör-det-självkänsla och känslan av frustration.

Doften beskrivs av Bauhaus, som trä och tjära, något som man hoppas väcker gamla minnen och ger inspiration till nya.
Parfymören Ellen Dahlgren är skaparen och totalt släpper man en begränsad upplaga om 5 000 doftljus. Hon beskriver doften som gran, cederträ, patchouli och enbär, med en lätt not av tjära.

– Jag skulle vilja säga att den även påminner om tjärade plankor, en lätt rökighet som blandar sig med doften av furu och gran, kommenterar Ellen Dahlgren.
– Känslan för mig kanske landar någonstans mellan frustration och stolthet, men det är som alltid olika, för olika näsor och sinnen.

I reklamfilmen för doftljuset, har man anlitat skådespelarna Peter Stormare och Kristofer Hivju, som talar om deras upplevelser, kopplade till dofter och känslor.
Se den nedanför;


.