Här råder ständig förnyelse

Här råder ständig förnyelse

Publicerad
2022-10-17
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Det sitter nästan i företagets gener; strävan efter ständig förnyelse och att alltid prova något nytt.

Fast det kanske inte är så konstigt, om man betänker att det som är Z-Reklam idag, började som Z-Plåt med inriktning på metallskyltar.

Byline;
Text – Lars Knapasjö
Foto – Elmer Törnquist

Johan Zachrisson, Hanna Zachrisson och Marcel van der Meulen

Numera är grundare och den tidigare plåtslagaren; Hasse Zachrisson, en glad pensionär och har lämnat över bolaget till sonen Johan Zachrisson, dottern Hanna Zachrisson och hennes partner Marcel van der Meulen, som också är VD för bolaget.

Det ska börjas i tid
Z-Reklam startades 1990 och har nästan sedan dess adressen; Göteborgsvägen 2 i Falköping. Från början var det dataskurna texter, skyltar, screentryck och en del bildekor som gällde, men i förnyelsens tecken var det år 2004, dags för storformat.

– Z-Reklam är ett heltäckande reklamföretag med egen produktion och vi trycker digitalt på både hårda och mjuka material, säger Johan Zachrisson, som svarar för försäljning och prepress, men också är inblandad i den rena produktionen.
– Omkring hälften av omsättningen kommer från lokala slutkunder och den andra hälften från ett stort nätverk av 100-tals återförsäljare från hela landet.

Johan har nästan varit med från allra första början i och med att han klev in i företaget redan, när han lämnade gymnasiet 1993. Mellan showrummet eller Profilbutiken, som det står på skylten och som ligger alldeles innanför entrén och själv produktionslokalerna, finns något som liknar en orderdisk eller sambandscentral. Här sitter Johan tillsammans med Merete Byman Ruud, som arbetar med både design och produktion. Här har de full koll på alla delar av produktionen.

Det var goda tider
Första gången vi besökte Z-Reklam var på hösten 2009. På den tiden hade företaget totalt åtta medarbetare, varav en säljare på heltid och omsättningen var drygt 9 miljoner kronor. Trots den lågkonjunktur, som då rådde i slutet av 10-talet, hade företaget ett rörelseresultat, som Hasse Zachrisson var mycket nöjd med.

På den tiden var det trångt i lokalerna med en omfattande maskinpark och stort materiallager, som också skulle samsas med showrum fyllt av profilkläder och presentreklam. Z-Reklam övertog lokalerna från Dixi Offset.
Lite kuriosa är, att tryckhallen på den tiden hade ett parkettgolv av ek, som ett resultat av att den lokalen tidigare hade hyrts ut till Hambodansens Vänner i Falköping.

Förkläden gjorde susen
År för år har verksamheten expanderat och med detta följer att man investerat både i nya maskiner och större lokaler. Första utbyggnaden av lokalerna skedde år 2010 och senast för tre år sedan – 2019 – byggde man ut med ytterligare 300 kvm.

– Vi klarade pandemiåren bra, mycket tack vare att vi hela tiden vässat oss genom att förnya och förbättra, förklarar Marcel van der Meulen.
– Visserligen fick vi delvis ordna med korttidspermitteringar och vi har fått lite statliga stödpengar, men i huvudsak har det rullat på bra.

– Under pandemin fick vi förfrågningar om att tillverka skyddsförkläden till vården, vilket vi naturligtvis ville hjälpa till med, berättar Hanna Zachrisson, som främst arbetar med administrationen i företaget.
– Så i våra skärbord tillverkades 1 000-tals exemplar av skyddsförkläden, för att möta den ökande efterfrågan. När restriktionerna sedan upphörde blev det fullt upp att göra – precis som ett vanligt normalt år. Jobben strömmade in hela tiden.

Z-Reklam erbjuder en rad välkända och tunga varumärken i sitt produktsortiment. Här finns ID, Tracker, Craft, Texstar, Gildan, Grizzly och Matterhorn m fl på den textila sidan. På den hårda presentreklamsidan hittar vi Xindao, Orrefors, Bregmos, Karamello, Plastprint, Sagaform, D&J, Vinga of Sweden, AdCap och T.I.N.G.S m fl.

Epson SC-S80600L

Förnyar maskinparken
En av de senaste investeringarna handlar om frigolitskäraren Obelisk Next från det Karlstadsbaserade företaget Signtools.

– Frigolit är ett lätt och smidigt material, som är helt återvinningsbart, berättar Johan Zachrisson.
– Skär man ut profilbokstäver i det materialet, passar det bra för skyltar både inomhus och utomhus.

I de fräscha trycklokalerna hittar vi bl a storformatsskrivaren SwissQprint Nyala 2 och den kinesiska printern GZH 3206 SG från Gongzheng, som införskaffades i mars 2022.
Nize Equipments är nordisk återförsäljare för det schweiziska företaget SwissQprint, vars UV-printer Nyala 2 är en stor maskin med ett bord på 320 x 203 cm, som trycker på både hårda material och på rulle. Två vakuumzoner täcker varsin sida längs bordet och ljudnivån från dessa ligger på bara 63 decibel.

Dessutom är en SureColor S80600L från Epson i drift. Den kan framställa allt från enkla skyltar till avancerade skyltmaterial och dekor; och det på en mängd olika material.

– Det är viktigt med fräscha, driftssäkra maskiner med korta ledtider, för att hålla högsta möjliga kvalitet och säkerställa efterfrågade leveranstider, säger Johan Zachrisson.
– Vi slutade helt med screen år 2015 och sedan dess producerar vi allt digitalt. För lokala slutkunder trycker vi mycket på kläder med transfertryck.

Strålande samarbete
Efter sommaren kommer Z-Reklam att installera en ATP 3.2. Det är en italiensk textilskrivare för digital textilproduktion med 3,2 meters bredd. Den direktsublimerar på tyg med inbyggd fixering. ATP-skrivarna använder skrivhuvuden från Ricoh eller Kyocera.

Johan betonar, att man har ett utmärkt och långsiktigt samarbete med sina maskin- och materialleverantörer. Ett exempel på det är Vällingbyföretaget Color Systems, som i år firar 15-årsjubileum. Där noterar Johan och Hanna, att Z-Reklam var deras tredje kund, när de drog igång år 2007.

Z-Reklam har nio ambitiösa medarbetare med stor kompetens och erfarenhet. Frånsett Marcel, Hanna, Johan och Merete har vi Fredrik Wallin på kundmottagning och försäljning, Nicholas Farr på bilprofilering samt Mattias Albo och William Bevacqua och Rasmus Karlsson – samtliga tre ute i produktionen.

Made in Falköping
Marknadsföringen gentemot nätverket av återförsäljare runt om i landet sker genom annonsering i branschtidningar och genom en informativ hemsida.
När det gäller lokala slutkunder eller kunder man är legoleverantör till, jobbar man med personliga relationer, lokala mässor, sponsring och företagskontakter.

– Så har vi Falbygdsmagasinet Platå, som kommer ut fyra gånger om året i en upplaga på 15 500 exemplar, berättar Hanna Zachrisson, som tillsammans med Fredrik Wallin och Merete Byman Ruud utgör tidningens redaktion.
– Det är ett sätt för oss och andra lokala företag och organisationer att visa, att vi finns och vad vi har att erbjuda.

Under rubriken; Livet mellan bergen, har varje nummer ett eget tema. I mars 2022 var det; Musik och i juni, när vi gästade Z-Reklam, var det; Fest. Tidningen har sex olika annonsformat i prisklasser från 1 250 kr till 4 250 kr. Innehållet består av reportage och artiklar med lokal anknytning. Ett stående inslag är också den populära Evenemangskalendern.

– Vi får inte glömma, att vi också håller oss synliga i olika sociala medier och berättar vad vi sysslar, betonar Johan Zachrisson.
– Ofta hashtaggar vi med; Made in Falköping, för att betona vår breda inhouse-produktion.

Viktig lokal förankring
Falköping är en metropol med närmare 18 000 invånare och ligger i Västra Götalands län mellan platåbergen Mösseberg och Ålleberg. Staden ligger på en plats, där flera landsvägar möts och var från medeltiden, fram till modern tid, en handelsplats för främst kreatur. När industrialiseringen kom blev det dock mer aktuellt med tillverkningsindustrier av såväl hattar, tyger, rullgardiner och konfektyrer.

Länge var Falköping en av Västra Götalands minsta städer, men fick ett kraftigt uppsving i mitten på 1800-talet, när flera järnvägar drogs förbi tätorten, som bildade en viktig järnvägsknut. Jordbruket har alltid varit viktigt för Falköping och i tätorten finns Falköpings Mejeri med en betydande mejeriproduktion.

– Lokalt finns det inte hur många företag som helst, förklarar Hanna Zackrisson.
– Fast tillräckligt för att vi ska kunna erbjuda allt från bildekor, dekaler, foldrar och broschyrer till flaggor, vepor, presentreklam och profilkläder.

– Genom att vi funnits i närmare 30 år, så har vi en trogen kundkrets, som vet att vi levererar hög kvalitet med god service och trygga leveranstider.

Leva livet
Om det är full fart på jobbet, är det viktigt att också kunna koppla av, för att ge livet den rätta kvaliteten. Det är något som både Johan, Hanna och Marcel anser, att de är riktigt duktiga på.

Hanna Zackrisson och sambon Marcel van der Meulen sticker inte under stolen med att de tycker fritiden också har sin plats i tillvaron. För Hanna handlar det om yoga, skogspromenader och hundarna, medan Marcel gärna tar en tur på motorcykeln. Tillsammans med döttrarna Tova (17 år) och Tilde (14 år) kommer familjen i centrum.

– Jag och Marcel flyttade för några år sedan till en liten gård utanför Falköping mot Hornborgarsjön, berättar Hanna.
– Där håller vi på att renovera, odlar allehanda grönsaker och har både hundar och kaniner.

För fyra år sedan när vi frågade Johan Zackrisson, om vad han gör på sin fritid, blev svaret att fritid slutade han med för länge sedan. Nu gäller bara två F; företaget och familjen, med sönerna Harry (12 år) och Casper (9 år).

– För min del är det fortfarande familjen med allt vad det innebär, som vid sidan av företaget, får mig att njuta av livet. Sedan så spelar jag padel, som alla andra, förklarar Johan.

Visst verkar det som att det där med ständig förnyelse, även gäller vid sidan av vardagen på företaget.