Allt under samma tak   Efongo Imbia

Allt under samma tak

Publicerad
2022-10-10
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Om han skulle beskriva sitt tryckeri på ett enkelt och konkret sätt, skulle Efongo Imbia kalla Inprint för en grafisk byrå.

Här ger man verkligen allt från början, för att vara den partner, som gör att slutprodukten når de högt ställda kraven, som kunderna kräver.

Text/foto – Elmer Törnquist

Efongo Imbia

Sedan grundandet år 2005, har Inprint fyllt ett tomrum på marknaden. Både på den lokala Uppsala-marknaden och regionalt, i Uppsala län.Hit kan kunderna vända sig och få hjälp med allt ifrån idé, design, formgivning och grafisk profil, till att det printas, levereras och monteras.Oavsett om det gäller civiltryck, storformat, profilkläder eller produktmedia. Allt under samma tak.

– Idag finns det självklart fler som jobbar på liknande sätt, men när vi startade för 17 år sedan, då var det här ändå rätt ovanligt, säger Efongo Imbia, grundare och VD på Inprint.
– Vi jobbar på samma sätt idag och vi strävar efter att ha en dialog och nära kontakt med kunden. Inte bara vara ett ställe man går till med färdiga original, som vi trycker upp och sedan är det klart.

Här, på Stålgatan 8-10 i Uppsala, är man mån om att skapa en bra relation med kunden. För det är ändå som så, att kunden är den bästa ambassadören.

– Kunderna pratar självklart med varandra. Därför är det viktigt med en nära kontakt, så vi kan leverera det bästa utifrån den budget de har, fortsätter Efongo.
– För när vi gör ett bra jobb och möter deras visioner – då får vi bra rekommendationer. Där tycker jag att vi lyckas bra, för vi får jättemycket rekommendationer.

Fastnade för konceptet
Man får dock inte glömma införsäljningen. För om man glömmer den, kanske viktigaste biten, finns det en stor risk att ens marknad krymper. Därför valde Inprint att gå med i Skyltstället-kedjan vid årsskiftet 2021/2022.

– Min försäljningschef Claes Fagerlund är grym, men att vara en del av en renodlad försäljningsorganisation, hjälper oss att hela tiden vara på tårna och med i matchen, förklarar Efongo Imbia.
– Och om jag som ägare, inte själv är duktig på att bearbeta kunder och kontakter, finns det risk för att vår marknad krymper.

Det är en anledning till att han fastnade för det, när Henrik Svensson, ägare av Skyltstället, presenterade konceptet under fjolåret. En annan anledning är att det finns stora synergier, som bägge parter kan ha nytta av.

Canon Colorado 1650

Att vara både och
Skyltstället är som sagt, en renodlad säljorganisation, där medlemmarna i allra högsta grad ska fokusera på sälj. Produktionen ska sedermera skötas av ett antal utvalda underleverantörer.

– Även om vi kan förädla nästan alla produkter internt, har vi haft egna underleverantörer sedan starten, förklarar Efongo.
– Allt beror lite på vad som ska tryckas, vilket format och hur mycket beläggning vi har i våra egna maskiner.

På så sätt är det därför en styrka att vara medlem i Skyltstället, som då ger dem tillgång till ett bredare produktutbud och nätverk av underleverantörer. Samtidigt kan Inprint även vara en underleverantör till kollegorna i kedjan, i och med att man har en egen maskinpark.

– Om det hypotetiskt skulle vara en kollega, som behöver ha planprintade skyltar inom 2-3 dagar och vi har materialet hemma och ledigt i maskin, ställer vi självklart upp och hjälper till, fortsätter Efongo Imbia.

Sedan är det inte självklart, att alla säljare i kedjan har 100% koll på hur alla produkter förädlas. Vill man då lära sig, kan det vara lättare att fråga gänget på Inprint, hur produktionen och tekniken faktiskt funkar. De har trots allt 17 verksamhetsår på nacken nu.

Zünd 3XL

En ordentlig maskinpark
Tittar vi på maskinparken som arbetar i lokalerna, går det att finna ett stort skärbord från Zünd; 3XL, med 320 cm i bredd. Vidare har man tre skrivare från Canon; en rullprinter i form av en Colorado 1650, en planprinter av modellen Arizona 2260 XT samt den senaste investeringen; digitalpressen imagePress V1000.
Sistnämnda maskin blir en satsning på småformat och den installerades den 1 september. Efongo berättar även om nya, eventuella investeringar som kommer inom kort. Fast han vill inte säga mer än så för tillfället.

Canon Arizona 2260 XT

Satsar bredare
Under dessa år har kunderna vuxit sig allt fler och det finns till och med dem, som faktiskt är kvar sedan start. Något annat som har vuxit den senaste tiden, är försäljningen av profil- och produktmedia.
Sedan snart ett år tillbaka, är Claes Fagerlund anställd som försäljningschef och det är tack vare honom, som man lyckats med den nya satsningen på profilkläder, merchandise och yrkeskläder.

– Jag är tryckare och har arbetat med trycksaker i drygt 25 år nu. Så det är mer min grej och jag kunde inget om profilbranschen förut, berättar Efongo Imbia.

För det man har märkt, är att säljare, som inte har tillräckligt med kunskaper om vissa typer av produkter, då undviker att sälja den produkten.

– Vi har många kunder som efterfrågar bl a profilprodukter och om de ska handla det någonstans, kan de lika gärna handla det av oss, säger Efongo Imbia.

När man anställde Claes Fagerlund, då blev det alltså ändring på den saken. Han har närmare 29 år av erfarenhet från profilbranschen, i säljande och ledande roller hos olika branschföretag.

– Det är tack vare honom, som vi gjorde den satsningen och det är jag väldigt glad för. Nu kan vi ha en ännu närmare dialog med kunderna och arbeta ännu mer med helhetskonceptet, förklarar Efongo.

Stora projekt klarar man
Det är vissa koncept som fungerar, det har man lärt sig. Kundlistan är stor och sträcker sig över flera olika branscher; allt från fastighetsbolag och rörmokare, till förskolor och kommuner i närområdet.

– Vi har kunder i så många olika branscher, vilket är en styrka för oss. Det har alltid varit flera ben att stå på, oavsett hur världsläget ser ut, säger Efongo Imbia.
– Vi var exempel med när de byggde om stadshuset här i Uppsala och jag menar, vilket projekt det blev. Det höll på i över ett år och det var jättemycket planering som skulle till.

I det nämnda projektet arbetade man med såväl arkitekter, som olika projektledare. Totalt skulle ombyggnationen kosta 1,6 miljarder kronor, allt som allt. Hit producerade Inprint närmare 4 000 skyltar, i olika format. För att inte glömma de 1 000 löpmeter av kontrastmarkeringar som skulle användas.

– Sedan har vi gjort ett 70-tal olika äldreboenden här i Uppsala län, där vi varit projektledare och producerat all utvändig skyltning, hänvisningsskyltar inomhus och ett par tusen kvm fototapeter, konstaterar Efongo Imbia.

Vid ett sådant projekt kan man räkna med minst ett halvårs arbete, ibland mer. Fast då ingår allt från den ursprungliga undersökningen och prisberäkningar, till produktion och montage. Som sagt, man vill ha ett helhetskoncept och man har allt under samma tak.
Lägg till det faktum, att Inprint har avtal med bl a Svensk Elitfotboll och Svenska Basketbollförbundet.

Den tidigare elitidrottaren
Fast kanske är det inte så konstigt, att Inprint har fått det uppdraget av just Svenska Basketbollförbundet. Mannen bakom företag har nämligen tävlat på elitnivå i basket och för hemmalaget Uppsala Basket.

– När jag växte upp här i Uppsala, så fick jag testa massor av olika sporter. Jag spelade tennis, testade att sparka fotboll och slutligen testad jag basket, som jag fastnade för, berättar Efongo.
– Däremot har jag aldrig spelat ishockey, för det fick jag inte för mamma. Hon tyckte det kändes lite farligt.

Sedan 10 års åldern har Efongo spelat basket på olika nivåer. Allt från olika ligalag, tills han kom upp på elitnivå. Det var vid den här tiden, 2001, som han avslutade sin karriär och ville satsa på det blivande företaget istället.

– Mina barn har fått testa alla sporter också, men de fastnade för basket också. För mig blev det svårt att sitta på läktaren och titta på, säger Efongo Imbia.
– Därför började jag engagera mig mer igen och började träna och coacha olika ungdomslag inom Uppsala Basket.

Nuförtiden spenderas den lediga tiden antingen hemma i huset eller, som många andra i branschen; ute på golfbanan. Det är trots allt där man gör affärer nuförtiden.

Eventyta för umgänge
När en tidigare hyresgäst, som hyrde delar av ovanvåningen, flyttade ut, stod ytan tom. Då kom frågan, om utrymmet skulle hyras ut till ett nytt företag eller om man kanske, skulle göra något nytt och inspirerande för personalen.

– Idag har alla en smartphone och man sitter gärna och pillar med den under lunch. Det blir lite av en, vad jag kallar, antisocial-klubb, berättar Efongo.
– Då fick jag en tanke, att det skulle vara kul om vi hade ett personalrum, som vi kunde ha glädje av och umgås i tillsammans.

Sagt och gjort. Personalen fick själva komma med förslag om vad de ville göra med utrymmet. Ett utrymme som kom att bli ett fullspäckat eventrum, inte bara för personalen.

– Idén är att här ska personalen kunna umgås eller om vi bjuder in kunder och leverantörer, så kan vi göra något kul här, säger Efongo Imbia.

Konferens-/pingisbord

Massor av aktiviteter
Det köptes in två flipperspel, ett stort biljardbord, ett dartspel och givetvis, medtanke på hans bakgrund, en basketkorg. Dessutom har man planprintat ett IKEA-bord, med schackrutor och beställt in stora metallpjäser från Italien.

– Det finns ett affärsnätverk här i Uppsala, varifrån jag fick en bra idé som jag tyckte vi skulle ha också.

I konferensrummet, som vanligtvis har långbord och stolar, står istället ett pingisbord med ett 10-tal stolar runtom. Här kan man alltså lira pingis och när man ska ha möte tar man enkelt bort nätet.

– Bakom konferensrummet bygger vi en regelrätt och fullstor golfsimulator också. Alla i personalen spelar golf och många av våra kunder, så det är en passande investering ändå, säger Efongo Imbia.
– Alla här har nycklar till lokalen och under vintern kan de komma hit och slå några slag, för att hålla igång.

Claes Fagerlund och Efongo Imbia spelar biljard

Viktigt med välmående personal
När man ändå spenderar så mycket av sin vakna tid, som man gör på jobbet. Då är det viktigt att man mår bra på arbetsplatsen. Det är en filosofi som Efongo tycker är viktig.

– Trivs man och har roligt tillsammans, då är det mycket större chans att man är stolt över sin arbetsplats och faktiskt gör ett bra jobb också, konstaterar Efongo Imbia.

Att många trivs att arbeta här är alltså inga konstigheter, så personalomsättningen är väldigt låg och spridningen av åldrarna är hög. Yngsta arbetstagaren är endast 19 år gammal och äldsta har nått den förnäma åldern 62 år.

– Vi är stolta över vår arbetsplats och det här är ett sätt att ge tillbaka till personalen. Vi försöker ha en AW sista fredagen varje månad och åka iväg på små resor då och då.

Stark ökning
Allt det här går att göra, just av den anledningen att man är ett litet och nära företag. Om Efongo får bestämma vill han behålla Inprint, under 20 anställda. Samtidigt vill han underlätta för personalen mer.

– Jag tror jättemycket på att automatisera produktionen. Inte för att vi ska bli av med någon anställd, mer för att vi ska kunna producera mer utan att slita ut någon, säger Efongo Imbia.
– Många moment kan kännas monotona ibland och kan man undvika dessa saker, då kan alla må bättre.

Vi tackar Efongo för att han tog sig tiden att berätta om Inprint, ett företag med 13 anställda och som omsatte 20,5 miljoner kronor under år 2021. Vilket var en ökning med 50% jämfört med 2020. Nu satsar man vidare och det, tillsammans med nya kollegor i kedjan.