Prevox hänger med i svängen   Peter Johansson

Prevox hänger med i svängen

Publicerad
2022-09-12
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Efter två svängiga år, där man inte riktigt vetat hur det skulle bli, kan Prevox Reklam i Jönköping nu skörda frukterna igen. Under fjolårets coronaår tappade företaget omsättning, men man lyckades ändå behålla lönsamheten.

Text – Elmer Törnquist
Foto – Prevox Reklam

Mellan 2019 och 2020 steg omsättningen från ca 75 miljoner kronor, till 94 miljoner kronor och under fjolåret, 2021, tappade man tillbaka till 77 miljoner. Om allting fortsätter i samma takt som det gjort nu i början av 2022, så ser framtiden väldigt ljus ut.

– Som prognosen ser ut just nu, kommer vi passera 100 miljoner kronor i omsättning i år. Det känns fantastiskt roligt, säger Peter Johansson, ägare och VD på Prevox Reklam.

Nya samarbeten, nya lösningar och fler in i personalgruppen. Ja, så kan man sammanfatta den senaste tiden och allt detta behövs, om man ska fortsätta stå starka på marknaden.

– Om jag ska vara ärlig, har vi faktiskt väldigt mycket att göra just nu. Det är möten efter möten och leverans efter leverans, fortsätter Peter Johansson.
– Även om alla har väldigt mycket att göra just nu, är vi ändå ödmjuka och positiva, att det äntligen börjar hända lite grejer igen.

Man skulle nästan kunna beskriva det som, precis som en kollega sa till Peter, att det känns som att dammluckorna har öppnats igen. Det är sant. Helt plötsligt börjar arrangörerna fylla upp till bredden igen, med mässor i sina anläggningar. Det ska arrangeras kundevent och liknande. Nu gäller det att hänga med.

Branschens verklighet
Fast det gäller att ha nerver av stål och inte bara tro, att allting bara är att klicka hem igen. Vad gör man egentligen, när ens leverantörer inte längre har alla storlekar hemma på lager?

– Jag pratade med en annan kollega, som skulle fixa nya profilkläder till en kund som skulle ställa ut på en mässa. Det var allt ifrån kepsar och mössor, till stickade tröjor, skjortor och arbetsbyxor, fortsätter Peter Johansson.
– Då kom problemet med att skjortorna inte fanns i L och XL. De stickade tröjorna fanns inte i M och S. Hon fick sitta en hel dag, för att lyckas sy ihop det här. Det är branschens verklighet idag.

Fast samtidigt förstår både kollegan och Peter, att leverantörerna har svårt att hålla sina lager välfyllda, eftersom att även dem drabbas av leveransproblemen i världen. Så det gäller att man är lite av en problemlösare.

Nya projekt på gång
Sedan 1998 har Prevox varit med och utvecklat samtliga leksaker och promotionprodukter till det globala, svenska företaget Husqvarna. Det är handlar bl a om gräsklippare, grästrimmers och motorsågar, alla som en autentisk mini-kopia av det ordinarie sortimentet.

– Nu i år lanserar vi tre nya modeller av leksaker. Det här är galet bra leksaker och redan nu har vi fått in flera stora bokningar på dessa, berättar Peter Johansson.
– Redan till sommaren kom en ny leksaksvariant av en lövblås, som introducerades på den amerikanska marknaden, som barnen kan hänga på ryggen. Fast istället för att den blåser löv, blåser den såpbubblor.

Dessutom kommer det en till lövblås och ett nytt leksakskit under året. Vilket man ser framemot med stor spänning. Något annat som hänt i närtid, är att ett nytt, svenskt modevarumärke lanserades i slutet av sommaren.

– Vi producerar plaggen till det nya svenska varumärket Marengo, som i dess första kollektion kommer släppa 20 olika plagg, säger Peter Johansson.
– Det känns otroligt spännande och om jag hade varit en hästtjej i åldern 15-40 år, hade jag älskat de här produkterna. Jag hade verkligen önskat att vissa av plaggen även fanns för killar. Fast det kommer kanske i fast 2.

Marengo är faktiskt namnet på en av Napoleons hästar, som var en vit arabhäst som importerades från Egypten 1799. Det nya varumärket lanserades på Falsterbo Horse Show, den 9-17 juli i Falsterbo, Skåne. Enligt uppgifter i efterhand, ska lanseringen ha gått klockrent.

Tre nya har hoppat in
För att hinna med allt detta och samtidigt lyckas driva den dagliga verksamheten fortsatt framåt, har man även anställt ett gäng nya personer under de senaste månaderna. Först och främst är det Simon Sandqvist, som sedan december 2021 är fast anställd att arbeta på lagret.
Till detta har vi även Rickard Crona, som är ny säljare på Prevox, även han är anställd sedan december ifjol. Slutligen har man även anställt Therése Kullén, som arbetar med både administration och backoffice, detta sedan mars i år.

– Från att ha varit 9 anställda, har vi nu helt plötsligt blivit 25% fler och totalt 12 stycken, berättar Peter Johansson.
– Jag säger det varje gång, att detta var nog den sista. Fast så har det alltid behövts en till.

– Nu säger jag det igen, för jag hoppas verkligen att Therése var den sista. Vi trivs verkligen som ett litet företag och vill förbli det.

Simon Sandqvist, Therése Kullén och Rickard Crona

Utökar även lokalerna
I takt med att man blir fler på företaget, behövs det också större lokaler. Precis innan mötet med Screen&Marknaden, hade Peter Johansson haft ett möte med fastighetsägaren.

– Vi bygger ut våra lokaler med 150 kvm, detta är både till kontor, konferensrum och utställningsyta, säger Peter Johansson.
– I samma veva ska vi även sätta in ett nytt kök och nya designytor. Det ska bli jättekul att få lite nytt och fräscht igen.

Fastighetsägaren har sagt, att det nya ytorna ska vara färdiga till den 1 augusti. Vi hoppas självklart att man håller tidsplanen. För tiden går fort ibland och det gäller verkligen att hänga med.