Dialogen är A och O   Björn Matsson och Jan Lundemo

Dialogen är A och O

Publicerad
2022-09-05
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Det handlar om dialogen med kunden. Den optimala dialogen eller den maximala, om man så vill. Det kan vara förklaringen till företagsnamnet; Maxdialog, som vi hittar på adress; Johannesfredsvägen 5 i Bromma, strax norr om Stockholm.

Text – Lars Knapasjö
Foto – Elmer Törnquist

I ett gigantiskt showroom, som är fyllt till bredden av olika produkter och produktioner, träffar vi projektledaren Jan Lundemo. Vi hinner också som hastigast hälsa på VD och grundaren Björn Mattsson, innan han skyndar vidare till nya uppgifter.

Maxdialog AB startades i Solna år 1990, då med inriktning på overheadbilder och diafilm. Efter Solna flyttade man till Bromma och landade på Tappvägen, som slutligen döptes om till Bällstaågatan och slutligen blev Bällstaåvägen, när industriområdet skulle förfinas och byggas om till bostadsrätter.

Krav på lokalerna
Idag är företaget ett modernt, digitalt storformatstryckeri med fokus på kunder och partners inom event, mässor, sport och butik. Fast att ta sig dit man är idag, är en historia i sig.
I sökandet efter andra lokaler hade man flera olika kriterier som måste uppfyllas. Det skulle bl a vara lokaler i markplan och med vältilltagen lastport med tanke på att en del textiltryckpressar, som skulle in i lokalerna, var drygt 6 meter långa och vägde ca över 3 ton.
Till slut föll valet på Johannesfredsvägen och en gammal verkstadslokal på ca 2 000 kvm. Nu inleddes ett halvår med byggjobb; riva ut och bygga upp. El, belysning, ventilation fick göras nytt, till och med golvet fick man gjuta om.
På nationaldagen den 6 juni 2018 var det äntligen dags att flytta in i en fantastisk produktionsmiljö, som ger förutsättningar till effektiv produktionskapacitet.

– Vi gör i princip allt inhouse eller som vi säger; Made in Bromma, och i de här lokalerna har vi allt från produktion och projektledning till lager, ateljé, print och sömnad, berättar Jan Lundemo.
– Lokalerna i kombination med vår maskinpark ger oss förutsättningar till att öka produktionskapaciteten med 60-70%, jämfört med tidigare.

Personalen är styrkan
Under pandemiåren minskade omsättningen med 30-40%, men den goda lönsamheten kunde bibehållas tack vare att man snabbt vidtog kloka åtgärder. Som exempel producerade man skyddsutrustning och svarade upp mot butikernas stora efterfrågan på produkter, som skulle minimera risken för smittspridning.

– Vår bästa styrka är vår personal, som i genomsnitt har en anställningstid på 15 år och tillsammans en branscherfarenhet på 120 år, säger Jan Lundemo.
– Idag är vi totalt 8 medarbetare varav två projektledare, två på original och produktion, två på ateljé och sömnad och två medarbetare på verkstad och logistik.

André Larsson på Maxdialog

Allt ska vara rätt
Det är ca 65% av produktionen hos Maxdialog, som levereras till kollegor i branschen. Det kan vara tryckerier, eventbyråer eller andra storformatsproducenter, som inte själva har printbredd eller textiltryck. Eller som helt enkelt tycker det är tryggt och smart att köpa in hela eller delar av sin produktion från Maxdialog.

– Att arbeta mot professionella kollegor ställer självklart väldigt höga krav på oss som producenter, påpekar Jan Lundemo.
– Fast det handlar om en stadig och återkommande kundkrets, vilket gör oss stolta för det om något är bevis på, att vi gör ett bra jobb.

Vem, var, när och hur är ständiga frågor i dialogen med kunden. Allt för att varje lösning ska vara individuellt anpassad, oavsett om det gäller event eller mässor.

– Det ska vara rätt produkt för rätt ändamål och i rätt tid. Priset är inte det viktigaste, för kommer det inte i tid är det alltid för dyrt, menar Jan Lundemo.
– För att få och behålla nöjda kunder, måste vi alltid vara bättre än alla andra.

Maxdialogs showroom eller utställning är en grundbult i relationen mot kunden. Både kunden och kundens kunder ska kunna se produkterna, känna på och testa funktionaliteten.

– Till skillnad mot näthandeln, där priset särskiljer sig, men där funktion och utförande inte alltid framgår, menar Jan Lundemo.

Jan Lundemo poängterar gång på gång, att all försäljning är personlig och han om någon borde veta. Han har arbetat med försäljning i stort sett i hela sitt yrkesverksamma liv; de 15 senaste åren i den här branschen och hos företag som Affischera och Expolinc, innan han för sex år sedan kom till Maxdialog.

Gränslöst utbud
Den egna produktkatalogen är på inte mindre än 44 sidor uppdelad i ett antal avsnitt; Mässväggar, Podium & Diskar, Beachflag, Roll Up & Bannersystem, Skyltar, Event, Textiltryck och Uppblåsbart, för att avslutas med olika monteringsinstruktioner.

– De unika reklamställen EXL Arena, Event, Tee, Sarg m fl har vi utvecklat själva för bästa funktionalitet och låg vikt i kombination med kompakt förpackning, förklarar Jan Lundemo.
– Flertalet EXL-reklamskyltar och -ställ är nu standard inom fotboll, basket, golf och omtyckta reklamställ inom event och mässor. Vi kan även anpassa och skapa speciallösningar för den enskilde kunden.

Ett möte på en utställning eller ett event börjar nästan alltid med en mässdisk och diskar finns i alla dess storlekar och former i Maxdialogs sortiment. Med en portabel disk, som har utbytbart budskap, kan kunden och budskapet enkelt synas på mässan, eventet eller i butiken.
Vid val av mässdisk bör man tänka igenom behovet av bordsyta, hyllor och stabilitet, men även hur kompakt man kan transportera den. Kanske ska mässdisken även kunna fungera som transportbox för en del av montermaterialet.

Uppåt väggarna
Ett annat inslag i produktutbudet är unika, portabla och populära ljusväggar. Till skillnad från många andra system består de här väggarna av ca 40% färre delar att hantera och de monteras helt utan verktyg.
Dessutom finns inga sladdar att kopplas ihop på insidan. Det unika är de dolda anslutningarna, som automatiskt kopplar samman strömmen, alltefter systemet byggs ihop. Sedan är det bara att montera duken och ansluta transformatorn; nu lyser budskapet upp inför hänförda åskådare.

– Gillar man t ex fotboll ser man ofta en del av våra produkter, eftersom vi levererar alla inmarschportaler och bollhållare till Svenska Spel och Unibet, förklarar Jan Lundemo.
– De ska snabbt kunna sättas upp till inmarschen före fotbollsmatcherna och lika kvickt och lätt kunna tas undan före avspark.

Bara det bästa är gott nog
Hos Maxdialog finns en modern, flexibel och väl underhållen maskinpark. Dessutom har man i princip två alternativa produktionsenheter för olika material och utföranden, vilket ger både flexibilitet och leveranstrygghet.
I december 2021 kompletterades den med Canons senaste flatbäddsskrivare; Arizona GT 135, som är den femte generationen flatbäddsskrivare i Arizona-serien. Det var också första installationen av den typen i Norden.

– Som så ofta tidigare valde vi Colorsystems i Vällingby. De är riktigt professionella samarbetspartner och outstanding, inte minst när det gäller service och support, säger Jan Lundemo.

Maxdialog var en av de första i Norden att satsa på direktsublimering på textil och nu har man två industridirektsublimeringsenheter, som är i produktion dagligen.
Direktsublimering är en produktionsmetod, som ger briljanta färger och är tvättäkta. Det är också en process med väldigt låg miljöpåverkan. Metoden lämpar sig för bl a mässväggar, beachflags, sittkuddar och ljuslådor.

– För produktion av större dukar till vårt beMatrix-system eller ljuslådor, har en flexibel och skrynkeltålig textil, som ger en snygg sömlös täckning, även över flera ramar, säger Jan Lundemo.
– Vi kan också erbjuda paneler för beMatrix och här kan nya GT 135 komma väl till pass.

Enorm potential
På Maxdialog blickar man med förtjusning och spänning emot framtiden. Konceptet kommer att vara detsamma; rätt produkt för rätt ändamål och alltid i rätt tid.

– Framöver har vi också en generationsväxling att hantera, vilket ger förutsättningar till nya samarbeten och konstellationer. Vi har örat mot marknaden och är öppna för en dialog, påpekar Jan Lundemo.
– Med nuvarande lokaler, medarbetare, maskinpark, stark ekonomi och både befintliga och nya kunder, så har vi en enorm potential framför oss. Även om målet inte är expansion, utan att vara kvar på vår kvalitativt unika nivå.

– Sedan tror jag att tilltron till svenska företag och svensk produktion kommer att öka. Det innebär troligen, att flera företag plockar hem sin produktion från Asien eller andra låglöneländer; både av ekonomiska och miljömässiga skäl.
– Fast det kan vara svårt att sia om framtiden. Mycket kan hända som vi inte kan förutse.

Till sist …
Om vi började med Johannesfredsvägen så kanske vi också ska sluta med just den adressen, för huset har en egen historia.
De anrika lokalerna byggdes 1915 åt Volta AB och här har tillverkats kreativa produkter, som både dammsugare, tvättmaskiner och hembränningsapparater. Nu idag handlar det alltså om smarta portabla lösningar för enkel exponering och maximal dialog.