The Final Countdown …   Bild tagen på Värmdö, utanför Stockholm (foto: Anders Jildén)

The Final Countdown …

Publicerad
2022-08-23
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ledare

We are leaving together,
But still it is farewell.
And maybe we will come back
To Earth, who can tell?
I guess there is no one to blame.
We are leaving ground, leaving ground
Will things ever be the same again?
It’s the final countdown

Europe är ett svenskt hårdrocksband från Upplands Väsby i Sverige. Gruppen hade många hitlåtar under 1980-talet och tidiga 1990-talet, som The Final Countdown, Prisoners in Paradise, Rock the Night, Carrie, Open Your Heart, Let the Good Times Rock och Cherokee. Frontfiguren i hockeyfrilla var Joey Tempest.

Lite nostalgi
För mig, Lars, handlar det om minnen och lite nostalgi. För Elmer, som jag skulle kunna vara farfar eller morfar åt, handlar det om att lyssna på 73-åringens minnen.
I snart 7 år har Elmer och jag arbetat tillsammans med Screen&Marknaden. Själv har jag haft den 34-åriga tidningen på agendan i drygt 21 år.
Den korta historian är att den började som en kundtidning för Atlas Screen under ledning av dess ägare och VD Lars Dahlin. Med tiden tog hans far, P-O Dahlin, över rodret och nu började tidningen närma sig, vad vi numera kallar, en branschtidning.

Från limerickar och screentryckarlexikon
P-O Dahlin var en gammal militär med många strängar på sin lyra och med en oerhörd energi. De första utgåvorna av tidningen hade screentryckta omslag, som ombesörjdes av Peter Christensson på numera Alpist i Jönköping. Med P-O i spetsen fick tidningen lite av en ny karaktär både redaktionellt och även med inslag som exempelvis P-Os Limerick och ett unikt screentryckarlexikon.

Gyllene år och tuffa tider
1990-talet var lite av gyllene tider för tidningen. Annonsintäkterna var imponerande och framtiden såg strålande ut. I början av 2000-talet kände vi av lågkonjunkturen och möttes av en konkurrens från en nystartad kollega; Nordic Sign & Display. Fast skam den som ger sig och 2004 lade vi om annonsadministrationen efter principen; KISS – Keep It Simple, Stupid.
Vi erbjöd bara två annonsformat; helsida eller halvsida. Vi erbjöd bara två priser; antingen ordinarie annonspris eller 50% bonusrabatt om man bokade för ett helt år (8 nr). Det innebar, att vi kunde avpollettera annonsavdelningen och att vi fick en nästan 50% ökning av annonsintäkterna. Intäkter som kom att finansiera utvecklingen av affärssystemet; TimeApp – idag ett av de största affärssystemen bland landets advokatbyråer.

Svåra beslut som svider
I drygt 20 år har jag kuskat runt i hela vårt avlånga land (tyvärr inte längre upp än till Östersund) och träffat mängder av branschens företagare och entreprenörer – de senaste åren tillsammans med den enormt engagerade och energiska Elmer Törnquist.
Jag vill påstå, att vi levt med Screen&Marknaden 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan och minst 365 dagar om året – och vi har älskat det i alla avseenden.

Vi har ett underbart team omkring oss. Allt från Maria Larsson på vårt kontor till kollegorna på Tryckeri Åtta.45 – Lelle Hannu, Håkan Jäverstål, Erika Stjernfeldt och Johnny Nilsson. En kärntrupp som både layoutat och tryckt tidningen, så skickligt och engagerat att jag och Elmer känner oss, som nyblivna föräldrar varje gång ett nytt, tryckdoftande exemplar av Screen&Marknaden hamnar i våra händer.

Så varför …
Under drygt ett år har jag och Elmer funderat på framtiden. På hur vi ska kunna arbeta på ett optimalt sätt, eftersom vi bägge också är djupt engagerade i TimeApp. Tidningen går hyfsat med plusresultat rent ekonomiskt. Vi har försökt hitta en lösning på att förstärka oss med en annonssäljare, men inte lyckats. Samma sak med en förstärkning på den redaktionella sidan.

Vi har skickat ut förfrågningar till en mängd personer både inom och utom branschen, om vi kan överlåta tidningen utan ersättning – bara att den ska få leva vidare. För faktum är, att vi hela tiden – och inte minst de 6-7 senaste åren, när Elmer kom in i bilden, mötts av ständigt ökade positiva reaktioner. Man gillar våra mer personliga företagsreportage, vår informativa hemsida (utan betalväggar), vår veckovis återkommande Screen&Marknaden Weekly med ständigt unikt material.

The Final Countdown …
Till slut och efter mycken vånda och en del sömnlösa nätter har vi fattat ett beslut; vi kommer att lägga ner tidningen Screen&Marknaden vid årsskiftet . Efter det här numret återstår bara tre nummer till … tre nummer, som ska bli de bästa vi kan tänka oss.

Självklart smärtar det här beslutet, men vi har kommit till ett vägskäl, där vi måste välja och valet är långt ifrån enkelt.

We are leaving together,
But still it is farewell.
And maybe we will come back.

Det svider och gör ont, men förr eller senare var vi tvungna att ta ett beslut. Vi vill tacka alla våra trogna läsare, alla våra fantastiska annonsörer, alla vänner och kollegor som vi fått kontakt med.
När Screen&Marknaden går i graven, så gör den det med flaggan i topp och vem vet … kanske kommer vi, eller tidningen, tillbaka.

Lars Knapasjö och Elmer Törnquist

.