Profil och padel i kombination

Profil och padel i kombination

Publicerad
2022-06-13
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Troligtvis är M.E Produkter Sveriges hitintills enda profilåterförsäljare, som har vässat den ordinarie utställningen, med en fullstor padelarena inhouse.

Även om sporten i sig är populär och ligger i tiden, finns det mer att hämta bakom dessa kulisser.

Text/foto – Elmer Törnquist

I industriområdet Länna i Huddinge kommun, Stockholm finner vi den New Wave Profile-anslutna återförsäljaren M.E Produkter AB. Företaget grundades redan 1990, men då som Mikael Edström Produkter AB och har huserat i Hägersten, fram till och med hösten 2021.
Grundaren Mikael Edström är inte längre kvar i bolaget. Istället är det Rickard Yrjälä, som har rollen som VD och driver företaget, med sina två kompanjoner Daniel Örlund och Mats Fingal. Samtliga tre med delägarskap.

– Efter att ha suttit i Hägersten i närmare 30 års tid, började lokalerna bli lite slitna. Vi försökte självklart rusta upp med både gardiner och trevlig inredning, berättar Rickard Yrjälä.

– Fast när vi var klara och det såg mycket bättre ut, fick vi en stor vattenskada i lokalen, inflikar Daniel Örlund, säljare på M.E Produkter.
– Hela konferensrummet var vattenfyllt och det rann även ut i lagret. Så våra produkter flöt bokstavligen runt i lokalerna.

Ett rivningskontrakt sattes på kåken och det var dags att hitta något nytt. Fast i närområdet fanns det inget som föll dem i smaken.

Rickard Yrjälä och Daniel Örlund

Bägaren rann över
Strax innan hela det här spektaklet, hade de precis börjat arbeta med en ny kund; Padel United, en av Sveriges största aktörer inom sporten.

– När de byggde nya hallar, hjälpte vi dem att stripa banor, fixa nya skyltar och leverera personalkläder, säger Rickard Yrjälä.
– Självklart ville de även att vi skulle sponsra en bana och börja lira padel hos dem. Det var egentligen så vi kom in i den här svängen med padel och precis som resten av Sverige, tyckte vi att det var rätt kul ändå.

Det var väl någonstans däromkring, som padelbollen sattes i rullning och starten för dagens verksamhet, såg dagens ljus för första gången.

– Vi var trötta på våra lokaler redan innan, men vattenskadan var det som fick bägaren att rinna över, fortsätter Rickard Yrjälä.

En tanke slog honom och Rickard pitchade en idé för de andra delägarna. Visst skulle det vara kul att hitta en lokal, där man även kunde smälla upp en padelhall, där kunderna kan spela?

Mats Fingal

Att kanske ta sig vatten över huvudet
Idén togs emot med applåder, nu var det dags att realisera det hela också. Den första delen, var att hitta en lokal, där man kunde ha en padelhall. Det var faktiskt den lätta biten i detta pussel. Drygt 2 mil sydöst, fanns den; på Svarvarvägen 14A, granne med den grafiska leverantören Scandraft.

– Det var då vi upptäckte, att det var en betydligt större process, än vi hade räknat med. Vi var tvungna att ansöka om vissa tillstånd som verkligen drog ut på tiden, förklarar Rickard Yrjälä.

Trots att man tänkte använda det som en privatanläggning, där bara de själva och det närmaste nätverket skulle få spela, säger lagen att man måste ha ett tillstånd, för att bedriva en idrottsanläggning.

– Hade det däremot varit en bana, som endast personalen skulle få använda, då hade vi sluppit allt krångel med tillstånd, säger Daniel Örlund.
– Fast vi ville göra det här för våra kunder, så vi var tvungna att gå hela vägen. Till och med, om vi hade några pingisbord här och det kommer folk utifrån, då är det tillstånd som gäller också.

En lite exklusiv klubb
Under hösten 2021 stod anläggningen äntligen klar och man kunde flytta in med kontor, lager och showroom. Nu hade man något som i princip ingen profilåterförsäljare hade; en intern padelhall, med inte bara en, utan två banor.

– Alla våra kunder finns som medlemmar i bokningssystemet och det är endast medlemmar som får spela, förklarar Rickard Yrjälä.
– Vi gör inte det här, för att bli rika på padel. Vi gör det, för att vi vill att våra kunder ska hänga i vår anläggning och vi kan väl säga, att vi verkligen har lyckats med satsningen.

Att spela padel hos M.E Produkter har blivit lite som att vara inbjuden i en exklusiv klubb, där man får spela på den lite hemliga padelbanan. En annan faktor som spelar in, är att de har hamnat i ett bra industriområde.

– Vi växer väldigt mycket på just arbetskläder och här i trakten finns vår typ av kund; industrier, fortsätter Rickard Yrjälä.
– Vi får en bra effekt i och med att många vill spela här och att vi endast har öppet för medlemmar, vilket gör att många lägger sina inköp här.

När medlemmarna sedermera tar med sig sina respektive kunder och kontakter, inser dessa att de också vill ha möjligheten att spela padel där. Helt plötsligt får man en dominoeffekt, av att även de blir kunder.

Perfekt för mindre event
Det finns som sagt inte bara en bana, det är hela två stycken. Vilket gör att fler kan spela samtidigt. Om man är en mindre grupp, på kanske 16 personer, då kan man boka båda banorna samtidigt.

– Det är klockrent om man vill ha ett mindre event, för då har man hela hallen för sig själv, berättar Rickard Yrjälä.
– Sedan har vi givetvis en anställd, som är utbildad padeltränare och är ansvarig för hela hallen; Johan Lindahl.

– Han är på plats hela tiden och sköter om våra kunder, om de kanske vill hänga i loungen eller handla i butiken, med kläder, olika racketar och bollar.

Om man dessutom vill äta mat, har M.E Produkter kontakt med ett cateringföretag som kan sy ihop det, för ett lyckat event.

Ett idrottsintresserat gäng
Helt klart är att man vill ha liv och rörelse i företaget, vilket de faktiskt lyckats ganska bra med. Kanske beror det på delägarnas enhälliga intresse för sport och idrott, om än i olika former.
Det kanske mest självklara exemplet är Daniel Örlund, som har spelat fotboll på proffsnivå i ca 15 år och bl a varit målvakt i allsvenskan, hos AIK. Mats Fingal har å sin sida varit aktiv inom ishockey och spelat på hög nivå i USA. Därefter blev det en tränarkarriär på svensk mark.
För Rickard Yrjälä har det varit både fotboll och ishockey, fast inte på samma nivå som kollegorna. Dessutom blir det en del innebandy på fritiden. Något vi dock förstår, är att samtliga tre numera har siktet inställt på att bli padelproffs.

Lite mer i motvind
Padelhallen sätter dem givetvis på kartan, men i grund och botten är företaget faktiskt en återförsäljare av profil- och arbetskläder, samt profilprodukter och personlig skyddsutrustning. Som tidigare nämnts, är de även anslutna till New Wave Profile-kedjan.

– Vi gick med i NWP den 1 januari 2020 och vi var med på kickoffen i Falkenberg. Sedan slog pandemin till och det blev inte mycket mer än så, säger Rickard Yrjälä.
– Vi i ledningsgruppen satte oss snabbt och diskuterade hur vi skulle göra. Det blev permittering från 1 april till 1 augusti, så vi inte behövde varsla någon.

Det som gjorde att de klarade sig bra, var det faktum att företaget har satsat mycket på segmentet arbetskläder.

– Dessutom tog vi in en svensktillverkad handgel, som har sålt otroligt bra, inflikar Daniel Örlund.
– Fast det är arbetskläderna som är vår stora grej och där är det Mats Fingal, som har briljerat ordentligt. Han är en riktig expert på arbetskläder, men framför allt på skyddskläder och flamskydd.

Givetvis fick man även lägga om budgeten och räkna på kostnaderna. Man fick ta och kämpa lite hårdare och se till att alla verkligen hade något att göra hela tiden, så att de tillsammans kunde nå målen och rida ut stormen.

Patrik Tjernberg

En ljus framtid i sikte
Nu satsar gänget på M.E Produkter på framtiden. Förra året, med en personalstyrka om 9 personer, omsatte man 25 miljoner kronor och nådde all-time-high. Detta trots både pandemi och krånglet med bygglovet.

– Just nu känns verkligen allt toppen och med vår nya försäljningschef Patrik Tjernberg, som började den 1 maj, kommer det bli ännu bättre. Det är vi övertygade om, konstaterar Rickard Yrjälä.
– Visserligen är vi inte själva i området Huddinge kommun, här finns även NWP-kollegan GW Promotion. Däremot är Stockholm väldigt stort och vi kan samexistera här, utan att ta varandras kunder.

Den stora massan av kunder finns inom Stockholms län. Lägg till det, att drygt hälften av Sveriges samtliga energibolag, är kunder till M.E Produkter. Då återigen tack vare Mats Fingal och hans kompetens.