I vanliga fall förknippas leverantören Visutech med de stora digitalpressarna i HP Indigo-sortimentet. I slutet av 2021 stod det däremot klart, att Visutech är distributör för de nya inkjetskrivarna från Kyocera.
Text/foto – Elmer Törnquist
Först ut är Kyocera Taskalfa Pro 15000C, en vattenbaserad produktionsprinter som gör svensk mässpremiär på Sign&Print Scandinavia.
– Det finns ett oerhört stort intresse för den här pressen och speciellt efter att vi har gjort flera demos, samt ett live event med Sign&Print i februari. Det är väldigt många som är nyfikna och vill se den live, förklarar Johan Gustafsson, försäljningschef på Visutech.
– Just att se den live, är något som är oerhört viktigt för den här typen av maskin, man måste se den på riktigt och känna på resultatet. Det är till och med flera, som har tagit med sig egna filer, som vi kör under mässan.
Vad som gör maskinen så speciell, förutom att den är Kyoceras första egentillverkade produktionsskrivare, är att både drifts- och ägandekostnaden är ovanligt låg.
– Visserligen kostar den ett par hundra tusen mer att köpa in, än en tonermaskin. Fast det är då man behöver göra sin TCO; Total Cost of Ownership. Det är avsevärt mycket lägre driftskostnader med bläck, underhåll och elförbrukning, säger Johan Gustafsson.
– Den kan trycka 150 sidor per minut och lyckas ändå hålla en extremt låg elförbrukning. En dryg tredjedel jämfört med en tonermaskin i samma segment.– Pressen är perfekt för jobb i fyrfärg, med 5-25% täckning. Dessutom passar den bra för enfärgsjobben, då de kan tryckas till samma eller lägre kostnad i vår Kyocera.
För det mindre förlaget
Den produktion som man tänker sig, är exempelvis direktreklam, kataloger, manualer och bipacksedlar. Även mindre förlag, som trycker böcker i mindre volymer, än vad som krävs för att köra i rulloffset.
– Det är den typen av jobb som vanligtvis printas i vanliga tonermaskiner, men förstå att kunna köra dessa jobb till en lägre kostnad och samtidigt ha möjligheten att kunna printa i färg också, konstaterar Johan Gustafsson.
– Vi har också märkt, att många har en förutfattad bild av inkjetskrivare – att det måste vara superstora, gigantiska pressar. Vilket dock inte är fallet med denna.
Från att ha haft ungefär 70-80 kunder att bearbeta i Norden, når man numera upp till 200 tänkbara kunder. Främst handlar det om medelstora företag, men man säger att alla från 8-10 miljoner kronor i omsättning, skulle ha nytta av denna inkjetskrivare.
I montern hade man dessutom med sig flera produktprover, printade i de trogna HP Indigo skrivarna. Exempelvis kunde vi se foton, där man printat med CMYK + Light Cyan, Light Magenta och Light Black, vilket framhäver hudtoner och kontraster på ett helt nytt sätt.
– För att inte glömma säkerhetstrycken man kan göra. Då printar vi med osynliga färger, som endast syns om man lyser på dem med en UV-lampa. Titta på den här T-shirten, inflikar Johan Lidström, vice VD på Visutech.
Det är faktiskt rätt häftigt att se, vilka fantastiska tryck man kan göra i en HP Indigo-skrivare. Vi lämnar montern, med ny kunskap om både inkjet och specialtryck.
.