Wrapkedjan går som tåget   Samuel Eriksson

Wrapkedjan går som tåget

Publicerad
2022-03-17
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Ett unikt erbjudande, tillsammans med en välbeprövad affärsmodell, har gjort att franchisekedjan Wrapchamp nu slår nya rekord.
Lanseringen i Sverige skedde i januari 2021 och redan efter ett år, har man lyckats etablera sig internationellt.

Text – Elmer Törnquist
Foto – Wrapchamp/arkiv

Under det gångna året har man placerat ut 13 franchisetagare i Sverige; från Helsingborg i söder till Umeå i norr. I skrivande stund pågår förhandlingar med flera hungriga folierare, som ska driva enheterna 14-16.
Fast det kanske mest intressanta, är ändå det faktum att man redan tagit sig in på den norska marknaden. Planen var att bygga kedjan i Sverige under tre års tid, för att år fyra gå internationellt.

– Det går verkligen över alla förväntningar för alla våra enheter. Efter redan ett år finns vi i två länder och finns representerade i hela Sverige, berättar Samuel Eriksson, koncernchef på Wrapchamp Sverige.
– Vi har signerat med Akbar Ali, en norsk entreprenör, som nu äger rättigheterna för Wrapchamp Norge. Han har etablerat den första studion i Oslo.

Den som driver kedjans första enhet i Norge heter Viktoras Nokus och ambitionen är att öppna totalt tio studios i landet under år 2022.

(Akbar Ali och fotomontage på wrappade bilar från Wrapchamp)

Unikt koncept
Efter mer än tio år av erfarenhet kring kedjebyggande, då med konceptet Skyltstället, har bröderna Eriksson; Samuel, Rickard och Pontus, hittat ett nytt intressant koncept.

– Det är formen som är unik. All respekt till andra aktörer i branschen, men vi kan garantera samma höga kvalitet, oavsett vart i landet man vänder sig, fortsätter Samuel Eriksson.
– Våra studios har likadana maskiner och använder samma material och färger. Det skapar enorma fördelar för varumärken, som finns på flera orter.

– Konceptet är väldigt enkelt att drifta för den som älskar wrapping, men kanske inte klarar det administrativa på samma sätt. Det är ett välpaketerat koncept och både vi och våra franchisetagare brinner verkligen för det här.

Man är väldigt tydlig med, att det enda som franchisetagaren egentligen behöver fokusera på är; design, tillverkning och montage. Allt annat sköts från kedjans huvudkontor i Borlänge.

– Med den här affärsmodellen kan vi garantera att kundens upplevelse alltid blir rätt och kan säkerställa kvaliteten, säger Samuel.
– Exempelvis har vi fått uppgiften att branda om alla lastbilar för Instabox i hela Sverige. De får en identisk leverans av fordonsdekor var än de önskar i landet.

Flera öppningar framöver
För Samuels del, har hans roll i kedjan förändrats. Från att vara den som skulle lansera ett nytt varumärke, har arbetsuppgifterna mer gått åt att vara den som ska expandera det internationellt.

– Vi fokuserar expansionen på Tyskland, som är likt Sverige i strukturen. Samtidigt är det ett väldigt stort land med många möjligheter, så självklart lockar det, förklarar Samuel Eriksson.
– Samtidigt vill vi även etablera enheter i de övriga nordiska länderna. Vi är väl förberedda för det, men i och med den snabba etableringen i Norge, har allt fått gå lite fortare bara.

Målet för år 2022 är en omsättning på 20 miljoner kronor i Sverige, 10 miljoner i Norge. Totalt alltså 30 miljoner kronor i hela koncernen. Man vill helst se, att varje franchisetagare omsätter omkring 1,5-1,8 miljoner kronor. Inom en treårsperiod vill man se ett 40-tal enheter i Sverige.

– Vi lägger mycket fokus på Skåne, Blekinge och Kalmar/Växjö just nu, där vi måste täcka hålet i den geografiska kartan, säger Samuel.
– Vi ser gärna att vi etablerar oss i fler medelstora städer, med minst 25 000 invånare.

Om allting fortsätter i den här takten, är detta absolut inte det sista vi sett av denna franchisekedja av carwrappers.