Storslam för NWG   (foto: ProJob)

Storslam för NWG

Publicerad
2022-03-11
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

För New Wave Group blev målgången för Q4 år 2021 ett riktigt paradnummer med en omsättningsökning på 23%; från 1 873 miljoner kronor året till 2 306 miljoner kronor med andra ord en ökning med 433 miljoner kronor.

Samma stjärnglans gällde också rörelseresultatet under Q4 2021, som gick från 283 miljoner kronor till 403 miljoner kronor; en ökning med 120 miljoner kronor eller hela 42% jämfört med Q4 2020.

På årsbasis blev nettoomsättningen 6 718 miljoner kronor mot 6 098 miljoner kronor under 2020; en ökning med 620 miljoner kronor eller drygt 10%. Resultatet för helåret 2021 hela 1 006 miljoner kronor mot 546 miljoner kronor år 2020; en fantastisk ökning med 460 miljoner kronor eller inte mindre än 84% gentemot föregående år.

– Jag känner en oerhörd glädje och stolthet över såväl försäljning som rörelseresultat under kvartalet och självklart även för helåret 2021, säger Torsten Jansson, VD och koncernchef.
– Pandemin var och är inte över. Flera länder fick under fjärde kvartalet nya restriktioner och den utvecklingen har fortsatt i början av 2022. Detta har och kommer att påverka vår försäljning negativt i delar av koncernen och med den bakgrunden är våra resultat ännu mer fantastiska.

Glädjande siffror
Tittar man bakom 2021 års siffror ser man att NWG har haft tillväxt med 16% i segmentet Gåvor & Heminredning, Företag minskade med 4%, medan Sport & Fritid ökade med inte mindre än 29%.
Även de båda försäljningskanaler visade god tillväxt; Profil med 2% och Detaljhandel med 25%.

– Crafts införsäljning för hösten ökade med hela 42% och slår nya rekord. Tillväxten sker glädjande nog på samtliga marknader och inom samtliga produktsegment, påpekar Torsten Jansson.
– Exempelvis hade Gåvor & Heminredning under året en tillväxt på 16%. Detta mycket tack vare att Kosta Boda, Orrefors, Sagaform m fl hade en mycket bra tillväxt. Även Cutter & Buck, ProJob, Jobman m fl hade en god tillväxt.

– Vi står starka mot våra konkurrenter både vad gäller produkternas kvalitet, design och funktion. Vi är långt fram jämfört med många konkurrenter när gäller hållbarhet och vi är bland de absolut bästa när gäller service.
– Vi går in i 2022 starkare än någonsin och det är svårt att inte vara optimistisk med den utveckling vi haft, avslutar Torsten Jansson.

Av bokslutskommunikén framgår, att man kommer att öka sina lager och att vissa störningar ska åtgärdas i produktions- och logistikkedjorna. Viss oro finns för prisökningar på bl a frakter och energi. Dock tycks optimismen vara stor och styrelsen har beslutat föreslå årsstämman en utdelning om 4,25 kronor per aktie, motsvarande 282 miljoner kronor.