Skapar smart synlighet   Fotomontage; David Bergman samt en mässcontainer som Storbildsfabriken skapade åt Kärcher

Skapar smart synlighet

Publicerad
2022-03-21
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Det kan handla om enkla beachflags eller om flashiga fasadvepor eller om en imponerande mässcontainer eller en digital signage-lösning för butik – oavsett så handlar det om att skapa synlighet.
Det är precis det som är Storbildsfabrikens mål för sina kunder.

Text/foto; Lars Knapasjö
Foto; Storbildsfabriken

David Bergman i trappan på kontoret

Vi träffar David Bergman, grundare och ägare till Storbildsfabriken, i den nybyggda egna fastigheten, som till det yttre ser ut som en modern fabriksbyggnad, men som invändigt har en arkitektur och interiör som fascinerar; luftigt, ljust, spännande och samtidigt väldigt funktionellt.

– Jag startade Storbildsfabriken 2005 och då hade jag redan arbetat i branschen i många år, säger David Bergman.
– Fast jag tyckte inte, att det fungerade speciellt bra i branschen, när det gällde service och kommunikation gentemot kunderna. Det som borde vara självklart var inte det och därför ville jag starta en egen verksamhet, där det självklara skulle vara just självklart.

– Det jag ville och fortfarande vill, är att på ett ärligt och effektivt sätt lyfta fram kundernas varumärke genom att fokusera på kundvärde.

Brett utbud
På så sätt såg Storbildsfabriken dagens ljus och redan från början byggde verksamheten på tre kärnvärden; Pålitlighet, Snabbhet och Tillgänglighet.

– För optimal synlighet krävs det ett mål och en plan för hur man ska synas. Rätt budskap som lyfts fram i rätt media, på rätt plats. Det är det vi kallar Smart Synlighet och det är vårt expertområde, förklarar David Bergman.
– Vi bygger Smart Synlighet genom en innovativ mix av fysiska och digitala kommunikationslösningar, anpassade för varje situation.

– Vårt breda tjänsteutbud innebär, att kunderna kan få hjälp med hela processen, från analys och projektledning till leverans och montering av färdig lösning, påpekar David Bergman.

Zon-analys
Storbildsfabriken arbetar med något som man kallar för; Last meter experience, vilket avser den kommunikation och marknadsföring, som sker efter att besökaren har upptäckt företaget genom exempelvis en webbsida eller någon form av riktad reklam.

– Det är alltså när vår kunds kund ska besöka vår kund, som vi kommer in i bilden, säger David Bergman.
– Det handlar om att lyckas vägleda, välkomna, övertyga och bekräfta besökaren.

På sin hemsida skriver Storbildsfabriken, att rätt kommunikation i form av rätt skyltning på rätt plats är avgörande, för att göra besökaren till kund. Det är det som avses med Last meter experience.

– För att uppnå smart synlighet börjar vi vårt arbete med en analys, berättar David Bergman.
– Där tittar vi på vad det är kunden vill åstadkomma med sin kommunikation. Vi analyserar också möjligheterna och begränsningarna, som finns på platsen, där budskapet ska exponeras.

– Vår analysmodell delar vi upp i olika sk zoner, där funktionen i varje zon handlar om att föra kunden ett steg närmare ett köp eller ett avslut eller någon form av bekräftelse, poängterar David Bergman.

Zon 0 = Upptäcka
Zon 1 = Vägleda
Zon 2 = Välkomna
Zon 3 = Övertyga
Zon 4 = Bekräfta


Husqvarnas huvudkontor på Regeringsgatan i Stockholm


Kraven ökar

I dagens samhälle utsätts individen för en konstant ökande exponering av ett oändligt antal budskap, vilket också leder till att det ställs allt högre krav på upplevelser av alla de slag och på lättillgänglighet.

– Oavsett om det gäller utställningar, event, butiker, kontor eller mässor, så ska man hitta dit, veta var man ska parkera och vart man ska ta vägen, säger David Bergman.
– Vi vill påverka och vägleda den tilltänkta kunden eller besökaren på ett effektivt och tryggt sätt, som skapar en positiv upplevelse för honom eller henne. Allt för att kunden eller besökaren ska nå sitt mål och dessutom vilja komma tillbaka.

Det går upp och ner …
Efter ett omfattande arbete med ritningar och planer på den nya fastigheten fick man bygglov den 14 oktober 2019 och knappt en vecka senare – den 25 oktober – tog man det första spadtaget på tomten med adress; Idögatan 32, i ett industriområde i norra delarna av Linköping.
I februari år 2020 – strax innan pandemin blev ett faktum, skedde gjutningen av grundplattan och drygt ett år senare, i april, var lokalerna färdiga för inflyttning.

– Vi gjorde vår största investering någonsin, samtidigt som marknaden nästan stannade helt. Det har varit ett stålbad utan dess liknelse och riktigt, riktigt tuffa år, säger David Bergman.
– Vi korttidspermitterade, men var till slut tvungna att säga upp en del av våra medarbetare. Nu är vi sju personer, förut var det 16 i personalstyrkan.

– Före pandemin hade vi en omsättning runt 35 miljoner kronor och trots att vi tappat i omsättning har 2021 blivit ett ganska bra år, tack vare att vi gjort ett rejält jobb på kostnadssidan.
– 2022 blir förmodligen lite av ett halvkämpigt mellanår, men mot slutet av året räknar vi med att i stort sett vara tillbaka på gamla nivåer igen.

Fotomontage på från Storbildsfabrikens kontor i Linköping

Optimalt fokus
Redan före pandemin kunde ledningen för Storbildsfabriken konstatera, att verksamheten var känslig och sårbar när konjunkturerna svängde och det tog kraft och ork att hålla verksamheten på rätt nivå. Lösningen blev att man först outsourcade all produktion, för att senare göra samma sak med lagret.

– Vi är i särklass duktigast på marknadsföring, försäljning och utveckling och det är det vi nu ska koncentrera oss på, förklarar David Bergman.
– Det kan vi göra i och med att vi har säkerställt ett antal processer, så att vi har full kontroll över alla delarna av den externa produktionen och lagerhållningen. På så sätt har vi optimalt fokus på både kunden och produkten.

De delar av de nya lokalerna, som var tänkt för produktion och lager, är nu uthyrda och utgör idag ett antal padelbanor med fina utrymmen för rekreation.

Digital signage
Storbildsfabriken tror sig vara landets största leverantör av beachflags och eventtält, men produktkatalogen innehåller väldigt många fler lösningar för kunden. Allt från inomhus- och utomhusskyltar av alla dess slag, tryck i småformat likväl som storformat och så digital signage, som växer så det knakar.

– Vi har lagt ner jättemycket tid och pengar på att skapa en plattform för just digital signage, som kan skapa enormt smart synlighet, menar David Bergman.
– Genom AI-funktionalitet kan vi både få ut och läsa in analyserad data och exempelvis mycket tydligare kunna förutse trender och kundefterfrågan. Det är verkligen superintressant.

Om produktkatalogen rymmer ett brett innehåll av lösningar, så är det samma sak på kundsidan. Här finns små kunder som vill ha snabba jobb och stora kunder som vill bygga långsiktiga relationer och som man regelbundet träffar ett par gånger om året.

Digitala skärmar och lösningar på Husqvarnas huvudkontor i Stockholm

Cirkulära processer
Gemensamt för alla är det dock självklart med krav på miljötänk och hållbarhet och det är också självklart för Storbildsfabriken, som skriver så här på sin hemsida;

Med hållbarhet syftar vi på, att vi tar socialt, etiskt och miljömässigt ansvar i allt vi gör. Vi förenar lönsamhet med en hållbar påverkan på människor och miljö. Vårt mål är att vara ledande inom branschen på miljöhantering och bli koldioxidneutrala till år 2025. Vi ska förebygga klimatförändring och växthuseffekt genom att öka energieffektiviteten samt reducera våra egna utsläpp.

Som ett exempel på hållbarhetsengagemang har Storbildsfabriken ingått i ett projekt kring cirkulära processer i samarbete med Linköpings universitet.

– Det finns så många sätt där vi kan öka vårt miljöansvar genom att tänka lite nytt och out-of-the-box. Som när vi har använt uttjänta hotellakan, som vi tryckt och monterat i skyltramar, istället för att använda nya textiler.

Mässcontainern som man tog fram till Kärcher.

Lösningar för kunden
År 2019 skulle Kärcher ställa ut på mässor på Elmia i Jönköping. Tanken var att man skulle ha en vanlig platsbyggd monter, som rivs och slängs efter mässan. Storbildsfabriken fick dem istället att välja ett smartare alternativ.

– Vi föreslog ett koncept, som går att återanvända om och om igen, berättar David Bergman.
– En mobil monter i form av en designad och funktionellt utrustad container, där båda långsidorna är öppningsbara; enkelt och effektivt och passar för både inomhus- och utomhusevent.

Ett annat exempel är den inramning i belysta väggar kombinerat med plexiglas och LED, som Storbildsfabriken tog fram åt Mercedes-Benz inför lanseringen av deras elbilar och Mercedes EQ-serien.

Ett annat koncept, som vi tagit fram baserat på Digital Signage, är Husqvarnas Brand Experience Center, som på rekordtid gått från idé till verklighet. Centret visar vilket modernt och högteknologiskt företag som Husqvarna är. Det kommer att fungera som en flexibel plattform för konferenser, utbildningar, möten och event.

– Vårt uppdrag var att förse centrets olika delar med digitala exponeringslösningar, som var optimerade för respektive ändamål och placering, berättar David Bergman.
– Vi ansvarade också, för att ta fram innehåll till dessa lösningar, vilket innefattade film, gränssnitt, bilder och texter.

Husqvarnas huvudkontor ligger på Regeringsgatan i Stockholm och fick för en tid sedan en make-over med en enhetlig, stilren och modern look. Här har Storbildsfabriken bidragit med digitala exponeringslösningar på väggarna, som gör att budskapen ständigt kan hållas uppdaterade, anpassade och relevanta.

Utmaningar att klara
David Bergman är ägare och styrelseordförande i Storbildsfabriken, men sedan år 2020, ungefär samtidigt som pandemin slog till, blev Mikael Wrang VD och CEO för företaget.

– Mikael hade tidigare arbetat ett par år hos oss och vi fungerar bra som parhästar; han är en klok och duktig ledare, medan jag kan få utlopp för min mer entreprenöriella sida.
– Dessutom hade jag tidigare drabbats av cancer och även om jag är tillbaka nu, så var det en jäkla resa. Kanske en av de värsta utmaningar jag haft att ta mig igenom och ändå älskar jag att ta mig an utmaningar och klara av dem.

Självklart är framtiden en utmaning även för Storbildsfabriken, som framför sig ser en växande marknad – inte minst på retailsidan – med en koncentration av ett antal stora producenter, samtidigt som det alltid kommer att finnas små lokala aktörer.

David och Karolina Bergman

Makarna Karolina och David Bergman på plats på kontoret

Kraft att skapa
I Storbildsfabrikens lokaler finns också en annan fabrik; Lönefabriken, som drivs av hustrun Karolina Bergman.
Lönehantering kan lätt bli mer komplicerat än man kan tro. Samtidigt har man som arbetsgivare ett ansvar att betala ut löner och annan ersättning på rätt sätt.

– Genom att anlita oss, slipper våra kunder – stora som små – begå vanliga misstag, förklarar Karolina Bergman.
– Vi sköter utbetalningen av löner, ersättningar och förmåner och är uppdaterade på lagar, regler och kollektivavtal.

Familjen Bergman, som bor i en villa i Hackefors strax söder om Linköpings stadskärna, består också av de 13-åriga tvillingarna Nellie och Hampus. Sin fritid, i den mån den existerar, ägnar David åt träning i alla dess former som t ex padel, stryketräning och – tillsammans med hustrun – Krav Maga.
Det började för Davids del med andra kampsporter som Jiu-jitsu, som tillhör den japanska kampsportsfamiljen Budo. Krav Maga eller KM är samlingsnamnet på flera olika självförsvars- och närstridssystem med rötterna i den israeliska armén.

Sammantaget kan man väl säga, att detta skapar kraft att skapa smart synlighet och det om något är en utmaning som heter duga.