Förvärvar knivgrossisten

Förvärvar knivgrossisten

Publicerad
2022-03-24
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Produktmedia

I slutet av 2021 stod det äntligen klart, att Storskogen förvärvar 95% av aktierna i knivgrossisten Vikingsun AB. Bolaget marknadsför och säljer köksutrustning från både det egna varumärket Satake samt ett flertal andra, kända varumärken.
Bland kunderna finns några av Sveriges största återförsäljare inom köksredskap för proffs och hemmabruk.

– Vikingsun är en fantastiskt duktig distributör inom sitt produktområde, som lyckats bygga en fin och växande affär genom att utveckla det egna varumärket Satake från grunden, säger Christer Hansson, affärsområdeschef på Storskogen.
– Vi är mycket glada över att välkomna Vikingsun till Storskogen och kommer, tillsammans med Gabriel Gustafsson i ledningen, att fortsätta driva och utveckla varumärket Satake i Sverige och i resten av Europa.

– Fast också bygga vidare på varumärkesportföljen, som utgör den ursprungliga distributionsaffären.

Det innebär, att Vikingsun nu ingår i samma koncern som Båstadgruppen, tidigare känt under namnet Sandryds.

Starkt bolag
Under år 2020 rapporterade Vikingsun en omsättning på ca 59 miljoner kronor och har under 2021 uppvisat en stark tillväxt. Bolaget grundades av Johan Almling år 1994.

– Med Storskogen får vi starkare muskler, samtidigt som all personal som gjort Vikingsun så framgångsrikt, stannar kvar i bolaget, kommenterar Johan Almling, grundare av Vikingsun.


Ritning på konceptet i Portugal

Satsar i Portugal
Johan Almling och hans fru Gunilla väljer att istället satsa i Portugal, där man öppnar både inspirationskök och ett showroom under året. Dessutom har de rättigheterna för Satake i Portugal och kommer vara återförsäljare av andra varumärken, som de köper in från Vikingsun.

– Förhoppningsvis är det klart innan sommaren och vi kommer ha vinprovningar, matlagninsevent, kurser i knivslipning, karaoke och annat kul, avslutar Johan Almling.

Klicka här för att läsa vårt reportage om Vikingsun; Den japanska nischen.