En tiger som ligger i tiden   (fotomontage; Neutraltigern och bomullskvistar)

En tiger som ligger i tiden

Publicerad
2022-03-28
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Det märks allt tydligare, oavsett var man tittar, att ekologiskt hållbara produkter efterfrågas i allt större utsträckning.
Några som har anammat det, är gänget på Neutral och med varumärket Tiger Cotton, vill man förändra världen.

Text: Elmer Törnquist
Foto: Neutral

I delstaten Madhya Pradesh, i centrala Indien, är jordbruk den enskilt största näringen, med hela 48% av arealen som åkermark. Här går det att finna över 14 000 bomullsodlingar och i området strövar även den bengaliska tigern. Ett ikoniskt djur, som tyvärr är klassad som starkt utrotningshotad.
Tillsammans med bl a världsnaturfonden WWF, arbetar Neutral, för att bevara den indiska faunan och samtidigt, ge bomullsodlarna en bättre levnadsstandard. Det gör man genom att certifiera sina underproducenter, till högsta tänkbara standard.

– Tack vare att vi får fler och fler bomullsodlare att certifiera sin produktion, som ekologisk, minskar användningen av bekämpningsmedel och andra kemikalier, förklarar Magnus Jonasson, representant för Neutral i Sverige.
– Förutom att det är ett bra bidrag till miljön, finns det även en etisk aspekt. När odlingarna kan sälja ekologiska produkter, blir det till ett högre pris. Det ger dem chansen att tjäna en skälig och marknadsmässig lön.

Naturliga korridorer
Projektet med Tiger Cotton startades redan för fem år sedan och under den här tiden, har man fått strax över 4 000 gårdar fullt certifierade. Samtidigt genomgår ytterligare 6 000 gårdar certifieringsprocessen.

– Något som är intressant att veta, är att de flesta av gårdarna som odlar bomull är mindre, familjedrivna producenter och snittavkastningen är ca 294 kilo bomull per gård, fortsätter Magnus Jonasson.

Samtidigt som bomullen växer i långa remsor, används den som en naturlig passage för den bengaliska tigern. Lite som en tigerkorridor. Vilket är en viktig anledning till att det är bra att minska användningen av kemikalier vid produktionen.

En viktig satsning
En pandemi kanske bromsar samhället i viss mån, men det bromsar inte den medvetenhet som finns bland köparna. Såväl återförsäljare som slutkund, hungrar efter miljömärkta produkter.

– Intresset och viljan hos slutkunderna har vuxit ännu mer under pandemin. Många vill veta, att det är en produkt som är schyst producerad, vart den är producerad och framför allt, hur den är producerad, säger Magnus Jonasson.
– Tiger Cotton är det vi satsar mycket på och det är certifieringarna, som borgar, för att det vi säger verkligen är sant.

Totalt är det sex stycken certifieringar, som Neutral framhåller; GOTS, Oeko-Tex, Fairtrade, SA8000, Energy Responsibility och EU-blomman. Kanske frågar man sig, varför man inte Svanen-märker produktionen?

– EU-blomman och Svanen är i grunden systerorganisationer, men EU-blomman känner alla i Europa igen. Dessutom har den högre gränsvärden gällande ekologisk bomull, vattenåtgång och kemikalier i färger, förklarar Magnus Jonasson.
– Därför har vi valt den vägen, men alla som strävar åt samma håll, gör något beundransvärt. Det vi och våra konkurrenter gör är jättebra, för både människor och planeten.

Gänget, som arbetar på Neutral, vet att det är viktigt, att utbilda återförsäljarna med rätt kunskap om de olika certifieringarna. För de i sin tur, ska kunna ge slutkund förståelse om vilket mervärde det verkligen ger.

Från liten till mellanstor
Huvudkontoret finns att finna i Köpenhamn, Danmark och på plats är det 14 personer som arbetar, varav fem säljare med Norden som fokus. Därtill har man egna kontor i både Indien och Bangladesh.
Bara under de senaste tre åren, har Neutral gått från en omsättning på 40 miljoner kronor, till fenomenala 100 miljoner kronor. Man har alltså gått från att vara en liten aktör, till att bli en medelstor. Mycket har nog att göra med ett viktigt beslut, som fattades då.

– Förut var vi distributörer för ett antal olika varumärken. Fast vi bestämde då, att helt sluta med konventionella produkter och istället, satsa 100% på certifierade och ekologiska produkter, berättar Magnus Jonasson.
– Ett av varumärkena, Label Free, stod redan då för en stor del av omsättningen och tack vare det, vann vi Årets Hållbarhetspris från branschföreningen SBPR 2018.

Mindre än 1%
Efter detta insåg man, att det ekologiskproduktion och artiklar utan märkning var framtiden. Tiger Cotton är därför en kollektion, som är label free.

– Det enda vi märker med själva, är en nacketikett med storleken och en hangtag, som förklarar vad Tiger Cotton står för och betyder, säger Magnus Jonasson.
– Om man tittar på det globala planet, är mindre än 1% av all bomull som odlas ekologisk. Vi måste tillsammans arbeta för att öka andelen ekologisk bomull, för miljön och världen som helhet.

I takt med att man växer sig allt starkare, öppnas nya möjligheter att utveckla sortimentet och bli bättre. Dessutom tittar man på möjligheterna, att ta konceptet med Tiger Cotton även till andra geografiska områden.

THE STORY OF A NEUTRAL T-SHIRT from Neutral on Vimeo.