Ohyggliga elpriser, inställda mässor och hemmasittande

Ohyggliga elpriser, inställda mässor och hemmasittande

Publicerad
2022-02-07
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ledare

Det var inte bara jag som fick en chock, när elräkningen för december landade i brevlådan. Tidningen Expressen kunde rapportera om en familj i Kungsör, som fick en räkning på 20 000 kronor. Mer lokalt i Katrineholm, så talade jag med en kvinna i kassan på ICA, som skulle betala över 13 000 kronor för elen.
För egen del såg jag en ökning på drygt 150%, jämfört med vad jag brukar betala. Även om summan i sig är blygsam, i jämförelse med ovan nämnda villaägare, är den totala ökningen fortfarande enorm.

Nu har vi fått bita i det sura äpplet, som tillkom när Miljöpartiet tilläts ingå i regeringen för drygt 8 år sedan. Innan detta, hade faktiskt det statligt ägda energibolaget Vattenfall, planer på att bygga ut och utveckla kärnkraften. En energikälla som är och förblir koldioxidfri.
Man kan givetvis hävda att den inte är lönsam, men det är för tidigare nämnda parti och deras krav på en straffskatt. Aja, nog om det. Jag tänker inte ens ta upp det faktum, att materialet i rotorbladen i vindkraftverken inte går att återvinna.

Jag hoppas att alla är tillbaka ordentligt nu och är redo att ta sig an år 2022, som av allt att döma, verkar bli minst lika blåsigt och turbulent som år 2021. Den stora inredningsmässan Formex fick ställas in i januari, likväl som profil- och promotionmässan Nordic Profile Fair under samma månad.
Sistnämnda mässa skulle bli en hybridvariant, men i skrivande stund är det fortfarande osäkert, huruvida det åtminstone blir en framskjuten onlinevariant. För tryckeribranschens del, skulle AGI genomföra sin Sign&Print-mässa i februari, men som ett brev på posten blir även den framskjuten. Om det blir av i april, vilket några har talat om, återstår att se.

I övrigt, vad händer i mitt liv just nu? Inte speciellt mycket. Sitter hemma och trycker på tangenterna, då jag tydligen testat positivt för covid-19. Inget mer märkvärdigt än så, men jag hade faktiskt hoppats på att klara mig längre än två år.
Har även installerat smart och röststyrd belysning i hemmet, genom ett gäng LED-lampor. Det var superkul … i fem minuter. Det är inte meningen att låta bitter, jag är faktiskt genuint lycklig över belysningen och livet som helhet. Det är bara det, att jag blir så otroligt rastlös här hemma.

Oavsett vad, så har jag i alla fall den stora äran att få presentera det första numret av årgång 2022. Årgång nummer 34 om man ska vara noga och jag skulle väl nästan vilja slå mig för bröstet och säga, att Screen&Marknaden är lite som ett fint vin. Det blir bara bättre och bättre med åren.
Vi börjar detta nummer, med ett besök på huvudkontoret till den franchisedrivna skyltkedjan Skyltstället. På plats i Linköping fick vi stifta bekantskap med Fredrik Älenmark och lära oss, vad han och teamet har i pipeline framöver.
Vidare till ett annat köping, nämligen Nyköping. Där kunde vi möta upp Tommy Karlsson och Mauri Funes, ägare och VD respektive säljare på Best Promotion; en stark återförsäljare i den anrika och historiska staden.

Det mest positiva är åtminstone, att vi nu i allt snabbare takt, går mot ljusare och ljusare tider.
Våren närmar sig med stormsteg och solens lyckliga strålar, kommer allt närmare.

Fridens liljor
Elmer Törnquist
chefredaktör