Affischtävlingen har nytt namn   Bild från Screen 2019 (foto: Grafiska Företagen)

Affischtävlingen har nytt namn

Publicerad
2022-02-16
Skribent
Redaktionen

Sedan 2019 har Grafiska Företagen använt sig av kampanjen Printpower, som syftar till att visa kraften med tryck som metod. För att väva samman alltsammans, byter man nu namnet på den årliga affischtävlingen Screen, till Printpower Awards.
Tävlingen är välkänd hos skolorna inom grafisk formgivning och engagerar ca 100 studenter varje år. Tanken är, att öka både intresse och engagemang hos studenter, då bidragen även blir uppmärksammade på Printpowers Instagram.

– Det är extra viktigt, att vi inspirerar och presenterar alla fördelar med print, för den generation som inte vuxit upp med print i sitt vardagliga liv, kommenterade Ravindra Parasnis, dåvarande VD på Grafiska Företagen.
– När vi nu kopplar ihop de här viktiga målgrupperna med varandra, kommer vi kunna utveckla och stärka den roll print har, som en kompletterande och viktig del i medievalen.

Sedan 2019 har Printpower-kampanjen över 2 700 följare på sociala medier som; Instagram och Pinterest. Målgrupper är främst de som arbetar som kreatörer, grafiska formgivare, strateger och planners.

Förloppet i tävlingen
Av de ca 100 inskickade bidragen väljer en jury ut de tio mest kreativa bidragen, som verkligen tar vara på screentryckets alla fördelar. Dessa tio presenteras sedan på en vernissage i Stockholm, den 7 april 2022.
Av de tio bidragen, får sedan följarna till Instagram-kontot rösta på alternativ. Det som sedan har flest röster, vinner Folkets röst.

Spana in Printpowers Instagram här; https://www.instagram.com/printpowersweden/