Borgstena of Sweden ser möjligheter   Annika Persson, VD på Borgstena of Sweden

Borgstena of Sweden ser möjligheter

Publicerad
2022-01-25
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Affärsnytt

Under hösten 2021 fick godisproducenten Borgstena of Sweden ny ägarstruktur; med Annika Persson, Lars Bonander och Lars-Åke Lindqvist, vilka äger 100% av företaget.
Det kan dessutom tilläggas, att Borgstena of Sweden är det nya namnet på Bregmos Reklamgodis.

De köpte in sig redan hösten 2020, med tre lika delar om 25% och var då delägare tillsammans med bolagets grundare och VD; Martin Bregmo, som fortfarande ägde 25%.
Martin Bregmo är alltså inte kvar i bolaget längre och det operativa ansvaret som VD har, sedan ett år tillbaka, tillfallit Annika Persson. Hon säger sig ha en tydlig vision, om vart man ska ta företaget framöver.

Ett självklart val
Med en stark förankring i Borgstena blev ändå det mest självklara valet att byta namn till Borgstena of Sweden. I samma veva arbetade man fram en ny grafisk profil, som blivit implementerat i både den nya förpackningsdesignen och på hemsidan. Under sommaren 2021 kunde man slutligen sjösätta alltihop.

Nya marknader i sikte
Hela arbetet har följt den röda tråden; Brand Your Sense, som syftar till att man vill beröra alla sinnen och utvidga sortimentet. Det innebär, att man vill bredda utbudet och växa på nya marknader.

– Som det är idag, är det Skandinavien som är vår huvudmarknad. Det vi ser framöver är däremot en möjlighet att börja leverera till hela Europa, förklarar Annika Persson, VD på Borgstena of Sweden.
– Att vara en svensk tillverkare av choklad, med egna recept och egen förädling, gör oss starka på den europeiska marknaden och med det nya namnet, känns det här faktiskt väldigt bra.

Framöver kommer vi nog få se en hel del nyheter från Borgstena of Sweden. Annika nämner exempelvis, att man tittar på att erbjuda mer än bara godis och sedan september ifjol, har man en egen fabriksbutik med ett eget café.

– Där serverar vi endast egenproducerade varor, baserade på recept från Alexandra Larsson, fortsätter Annika Persson.
– Det är jättekul, för det var Alexandra som vann i TV4-serien Hela Sverige Bakar, år 2014.

Bolaget har varit aktivt sedan 1999 och har idag 13 anställda. Omsättningen år 2019 var ca 25 miljoner kronor, vilket man nu arbetar sig tillbaka till.