Sakta men säkert

Sakta men säkert

Publicerad
2021-12-06
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ledare

Med nätta steg börjar vi närma oss ett läge som var, innan den här tråkiga pandemin slog oss med häpnad. Dagarna innan trycklov släppte Arbetsförmedlingen siffror på hur många de hade inskrivna som arbetslösa.
Drygt 377 00 personer var inskrivna, vilket ger ett arbetslöshetstal på 7,3%. Med andra ord är vi på samma nivå som i februari 2020; innan pandemin var en pandemi.

Samtidigt ser vi allt fler människor röra sig i städernas centrum igen. Skuggor som fladdrar förbi, i skenet av butikernas skyltbelysning. Stora, mäktiga reklamtavlor i LED lyser upp torgen och lokala representanter för partierna står i profilerade jackor, delar ut produktmedia och bjuder på glögg.
Även om vintern, på senare år, börjar allt senare, är det ändå något magiskt med höstmörkret.

Efter att jag vandrat genom stadens förtrollande ljus och kommer hem, sätter jag mig i soffan med en varm kopp te. På min TV rullar min senaste favoritserie; Young Sheldon, en prequel till den omåttligt populära TV-serien Big Bang Theory.
Kanske sveper jag in mig i en filt. Säga vad man vill om de hårda vindarna som slår mot fönstret, men det här är faktiskt väldigt mysigt.

Överallt ser vi också hur företagen börjar rusta sig för bättre tider; ny personal anställs på alla fronter, större lokaler införskaffas och det investeras i nya maskiner. Framför allt inom storformat verkar det vara mycket just nu.
Lyssnar man på vad Sveriges Mediebyråer säger, så börjar vi komma tillbaka med full kraft igen. Prognoserna sa sommaren 2022, men med nuvarande takt, är vi tillbaka på normala nivåer redan efter årsskiftet.
Utomhusreklamen ligger fortfarande bakom fjolårets nivåer, men ökade mer i oktober än bl a onlinekategorierna och radio.

Jag hoppas era orderböcker är fulla med julklappar till kundernas anställda, eller åtminstone blir det snart. Tänker dels på kombinationen av coronagåvan och julklappen, dels på HUI Research prognos för årets julhandel; en ökning med 3% jämfört med fjolåret.
Visserligen mäter de på konsumentsidan, men det bör rimligtvis slå över på företagen också.

I årets sista nummer reser vi återigen till Borås och träffar en fullkomligt intressant Mats Crona, som grundade och är VD på textiltryckeriet Noll33. Vi slår oss fria från fastlandet och reser med färjan över till Gotland. Här blir vi bekanta med gotlänningarna Ewa Jansson och Henrik Svensson, VD respektive ägare till reklam- och industritryckeriet Sweprod Graphics.
Dessutom har vi fått möjligheten att samtala med såväl Kjell Jansson och Björn Wahlberg, som båda driver bolag, vilka utvecklar olika program som ska underlätta och förbättra för tryckerierna. SignCut är en programvara för plotterskärare, som fått ett nytt tillägg för skära ut egna förpackningar och Zeloso är något av ett unikt kalkylprogram, för att få en fullständig koll över verksamheten.

Detta är givetvis endast en handfull av allt material vi har lyckats förpacka på 64 sidor, i Screen&Marknaden nummer 8/2021. Nu väntar några dagar av jobb, innan vi ser fram emot lugna dagar innan julstöket, avslutar med ett spektakulärt nyårsfirande och påbörjar nästa år i storartad stil.

God Jul och Gott Nytt År

Elmer Törnquist
Chefredaktör