Koncernen växlar fokus

Koncernen växlar fokus

Publicerad
2021-10-20
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Print & mer

Den stora tryckerikoncernen V-TAB tappar, efter årsskiftet 2022/2023, de stora mediehusen Schibsted och Stampen Media som kunder. Sistnämnda; Stampen Media, ingick tidigare i samma koncern som V-TAB.
Dock separerade man tryckeri- och medieverksamheterna år 2018. Då ingicks samtidigt ett avtal om att V-TAB skulle trycka mediehusets tidningar, fram till årsskiftet 2022/2023.

– Vi har och har haft långvariga och goda samarbeten. Att våra vägar skiljs är en naturlig fortsättning och konsekvens av den tidigare uppdelningen av koncernen och vår strategi att satsa på områden som växer, säger Peder Schumacher, VD på V-TAB.
– Vi är samtidigt glada och stolta över att ha varit en viktig samarbetspartner till de båda tidningskoncernerna och ser fram emot att leverera med samma höga kvalitet ända in i mål.

Strategin framåt är att flytta tyngdpunkten, från den krympande tidningsmarknaden, till mer expansiva affärsområden. Det innebär, att man kommer satsa mer på magasin, skyltar, stortavlor, direktreklam och affärstryck. Dessutom uppger man att bolaget arbetar med lösningar till förpackningsindustrin.

Koncernen har tryckerier i Falkenberg, Landvetter, Norrahammar, Södertälje, Vimmerby och Västerås, samt huvudkontor i Göteborg och ett säljkontor i Stockholm.

Nya tryckavtal
Istället för att trycka hos V-TAB har Stampen Media nu slutit nya avtal med Borås Tidnings Tryckeri, Bold Printing i Malmö samt NWT Media i Karlstad. Med detta byte uppges man spara närmare 40 miljoner kronor per år.
Schibsted å sin sida byter till Bold Printing i Akalla, Jönköping och Malmö.